בריאות ותזונה

הכתום הכתום הזה - כיצד הכורכום משפיע על הבריאות?

חוקרים רבים מייחסים את המיעוט היחסי של מקרי הסרטן והאלצהיימר בהודו לעובדה שהכורכום הוא מרכיב מרכזי בתזונתם. דברים שלא ידעתם על הכורכום

אא

הכורכום הוא קנה צמח המשתייך למשפחת הזנגבילים. הוא מוצא מקום של כבוד במטבח ההודי ואין כמעט מאכל הודי מסורתי שאין הכורכום משולב בו. הכורכום הוא אחד התבלינים שזכו בשנים האחרונות לתשומת לב מיוחדת במחקר המדעי. אציין מספר דוגמאות למסקנות וגילויים על אודות הכורכום.

אפתח ואציין שחוקרים רבים מייחסים את המיעוט היחסי של מקרי הסרטן והאלצהיימר בהודו לעובדה שהכורכום הוא מרכיב מרכזי בתזונתם. אכן מחקרים רבים מאששים את הפעילות האנטי-סרטנית שיש לכורכום, ובמיוחד בסרטן המעי הגס, לבלב, העור והשד. עוד גילו שהחומר הפעיל ´כורכומין´ מסייע לעיכוב התפתחות תאים סרטניים ואפילו גורם למוות של תאים סרטניים. כן מצאו שהכורכומין מעכב התפתחות תהליכים דלקתיים וכמו כן מטפל במצבים דלקתיים פעילים, כגון בדלקות פרקים ואף מונע התפתחות של חיידק הליקובקטר פילורי שפוגע בקיבה.

אחד הדברים הפוגעים בתפקוד הקוגניטיבי של המוח ומשפיע על הזיכרון והריכוז ולעיתים על אלצהיימר הוא חלבון מסוים ששוקע בתאי מוח שונים. הכורכומין תורם לירידה בהתפתחות החומרים ששוקעים במוח בכמה דרכים ואחד מהם הוא בהפחתה של חלבון זה בגוף וממילא מונע התדרדרות במצבים אלו.

מחלות כלי דם ולב – לכורכום תפקיד חשוב במניעת מחלות אלו בדרכים שונות: הוא מוריד רמות כולסטרול ושומנים אחרים המזיקים לכלי הדם והלב, וכן מונע היווצרות קרישי דם על ידי כך שמוריד רמות פיברינוגן המשמש ליצירת קרישי דם.

על אף חשיבותו הרבה ובטיחותו בדרך כלל של הכורכום, יש הרגישים לכורכום ויכולים לחוש תופעות לוואי שונות ואציין כמה מהן. בכוחו של הכורכום להמריץ את פעילות המרה ועל כן יש כאלו שהכורכום יגרום להם להגברת פעילות מערכת העיכול ובשל כך לעיתים אפילו אי נוחות בבטן. לאור זאת, אלו הסובלים מאבנים בכיס מרה או חסימה בדרכי מרה רצוי שיימנעו משימוש בכורכום. אלו הנוטלים תרופות נוגדי קרישה רצוי לא לשלב שימוש בכורכום. הסובלים מסוכרת ונוטלים אינסולין צריכים להיזהר במיוחד כיון שהכורכומין בעצמו מוריד סוכר.

עובדה מעניינת נוספת שנמצאה היא, שצריכת כורכום יחד עם פלפל שחור מגביר מאוד את יעילות ספיגת הכורכומין בשל חומר הנקרא ´פיפרין´ המצוי בפלפל השחור. כיום אף ניתן לרכוש כמוסות כורכום המכילות גם את הפיפרין. הדרך הטובה ביותר להשתמש בכורכום היא על ידי צריכתו כתבלין

במזון, והמלצתי היא להוסיף ככל שאפשר. אפשר להשתמש בכורכום כרוטב לסלטים ולתבשילים שונים, כגון אורז ודגנים אחרים, ועוד כיד הדמיון.

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה