תרבות יהודית

החתימה היא האדם

אין חתימה סתמית. מאחורי כל שרבוט דיו מסתתרת כוונה. גם ההחלטה שלא להתכוון לכלום היא החלטה

  • כ"א שבט התשע"ד
אא

הרבה מדברים על הגרפולוגיה- תורת הכתיבה, תחום מוכר וידוע. יש הסומכים עליו בכל מאת האחוזים. אחרים יזלזלו ביכולת האבחון. תחום נוסף הוא היחס לחתימת יד. החתימה היא אחת מפעולות הכתיבה השכיחות ביותר שאנחנו עושים.

על מה אדם לא חותם? על קבלות, חשבוניות, חשבונות ועד הבית, כרטיסי אשראי, חוזה שכירות, צ'קים, המבחן של הילד, התחייבות בקופת חולים, עוד כמה צ'קים, כתובה, דו''ח חניה, הוראת קבע, משכנתא, ועוד צ'ק אחד אחרון למוכר במכולת כי נגמר לך הכסף הקטן. אנחנו חותמים בממוצע עשרות פעמים בשבוע. חתימת הבוהן היא האמינה ביותר, שכן אין בנמצא חתימה זהה או הניתנת לזיוף.

דבר מדהים זה שהיה תקף בעבר, משמש גם כיום כאמצעי זיהוי האמין ביותר. [הבאים לאחרונה בשערי ארה''ב נדרשים מטעמי ביטחון להצטלם, ולהטביע את טביעת האגודל במכשיר מיוחד]. ואין המדובר רק באין יודעים לחתום שמם. אף שהחתימה שכיחה ומוכרת, היא גם מעניינת ומסתורית מאוד. בניגוד לכתיבה רגילה אין בה כללים או מוסכמות.

המורה בכיתה א' ציירה לך אות למד גדולה על הלוח והסבירה לך שכך אמורה האות ל להיראות. אף אחד מעולם לא לימד אותך איך לחתום. קשקוש הדיו הזה הוא 100% אתה. אין בו הגבלות (פרט לשטח הדף, כמובן) או חוקים. הדמיון הוא הגבול. מלכים נהגו לעטר את חתימותיהם בדגלונים זעירים, חסרי ביטחון עצמי יקיפו את שמם בטבעת מגוננת ובעלי מעוף ישליכו אותיות לשמיים ויפיקו חתימה מזנקת.

כשמדובר בחתימות, הכל לגיטימי. אין חתימה סתמית. מאחורי כל שרבוט דיו מסתתרת כוונה. גם ההחלטה שלא להתכוון לכלום היא החלטה. למרות מימדיה הצנועים החתימה נושאת באחריות כבדה. חתימה היא דבר מחייב. בכוחה לשנות את כל חיי האדם, למן התחייבות על תשלום משכנתא לעשרים וחמש שנים הבאות, קניית דירה, חתימה על כתובה וכדו'. החתימה שלך מחוללת לעיתים שינוי בלתי הפיך במצב האישי או הכלכלי.

היא גם פותחת בפניך אפשרויות חדשות. מכאן גם חשיבותה ומרכזיותה. כל חתימה היא צומת דרכים, קבלת הכרעה בדילמת חיים קטנה או גדולה. חתימה על ספח האשראי היא החלטה להיפרד מתריסר שקלים תמורת הזכות ללעוס סטייק בשר עם צ'יפס. חתימה על שטר כתובה היא החלטה לקשור לנצח את גורלך עם האישה שלפניך. סגנון החתימה שבחרת לעצמך מלמדים על שאיפותיך, תקוותיך, הדימוי העצמי שלך, ואף הדברים שהיית רוצה שאיש לא ידע. כל חתימה היא ייחודית, ממש כמו היד שרשמה אותה. החתימה גם משקפת את המצב הרגשי שלך.

אינה דומה חתימה על פתק רכישה במכולת לחתימה הרת גורל על הסכמה לביצוע הליך רפואי מסוכן. אינה דומה חתימה בסוף מכתב הנשלח לאמא, לחתימה בסיום איגרת הממוענת לראש הממשלה. לא קל לאבחן חתימה משום שכאמור, בניגוד לכתב רגיל אין בה כללים. פענוח חתימה היא משימה אפשרית, אך כזו המחייבת הבנה יסודית של כוחות הנפש העומדים מאחוריה. בפרקים הבאים אלמד אותך איך עושים זאת.

יחד נלמד לזהות אפיוני חתימה שונים, נבחין כיצד כוחות נפש סמוים מתפרצים בעד טיפות הדיו הניתזות מהעט ומטביעות רושם בל ימחה על פיסת הנייר שלפנייך. התבונן בדוגמאות (הממוסגרות) המצויות בכתבה, פענוח חתימות אלו ודאי יחכים ויעשיר את ידיעותיך במסע אל תוך מסתרי נפש האדם. המידע שאציג בפניך עשוי לעזור לך לזהות סימני מצוקה, לזהות מבעוד מועד טיפוסים מפוקפקים, לדעת דבר או שנים על האדם היושב לפניך. המסע אינו קצר אך סימני הדרך פזורים סביבך על רבבות פתקאות נייר ומיליוני מסמכים. כל חתימה היא תמרור המצעיד אותך הלאה בדרך להכרת נפש האדם.

החתימה תהליך תת הכרתי תנועותיו של אדם בכלל והתנועה הגראפית בפרט מושפעת ישירות ממוח האדם. תנועות אלו נכתבות על דף נייר באמצעות אברי הגוף, היד, האצבעות ושרירים. מוחו של הכותב מעביר את התוכן או הרעיון שמתורמים לאותיות באמצעות איברי הגוף של הכותב.

מעניין ואף מפליא שהכותב אינו חושב איך לכתוב את צורת האותיות ואף קשה לו להסביר מדוע הקו חלש ורועד או מדוע יש לחץ חזק בחתימה, למה האותיות נוטות ימינה או שמאלה מדוע יש אות גדושה או מקופחת כיצד מגיעות הרפרפות והתוספת לחתימה ומעניין עוד יותר כיצד טקסט שכולו נכתב בכתב קטן לפתע בחתימה הכותב חותם חתימה גדולה וכוחנית.

היות ואלה צפונות בתת הכרתו, הן מושרשות עד כדי כך, ששליפתן וכתיבתן נעשות באופן אוטומטי. אחת התופעות המופלאות היא שאדם שהיה רגיל לכתוב ביד ימין וכתוצאה מאי יכולת לכתוב יותר בידו הימנית (כתוצאה מתאונה או מחלה או שיתוק) נאלץ לכתוב בידו השמאלית. הכותב יעבור תהליך של הסתגלות לכתיבה בידו השמאלית. בתקופה זו לא ניתן יהיה לאבחן את כתב ידו כתוצאה ממגבלה פיזית זו. אך כאשר יחל לכתוב בצורה ספונטאנית, ותהיה לו בגרות גראפית חדשה, תסגל ידו השמאלית את אותן תכונות שהופיעו בעת שכתב ביד ימין.

חתימות של מפורסמים:

אלברט איינשטיין: רקע: נחשב לגדול מדעני המאה העשרים בתחומי הפיסיקה והמתמטיקה. זכה בפרס נובל לפיסיקה ב- 1921. היה תומך נלהב של התנועה הציונית, לאחר מותו של הנשיא הראשון חיים ויצמן, הוצע לו להתמנות במקומו לנשיא מדינת ישראל. איינשטיין סירב משום שלא ראה את עצמו מתאים לתפקיד. חתימתו של איינשטיין נכתבה בתנועה מהירה. הקו שלו גמיש וחוטי.

יחד עם זאת שומרת על מהלך שורה ישר, קריאה במידה וגם הנקודה שלאחר שמו הפרטי. מונחת במקומה באופן מלא ויציב. זה מעיד על אדם בעל חשיבה מהירה וחדה, שמקפיד על הפרטים הקטנים ועל עשייה תכליתית ויעילה. יחד עם זאת בעל אינטואיציה ובשל אותיותיו העגולות אף רגישות ואמפטיה.

למרות שאיינשטיין היה ביסודו מדען, החתימה שלו מאוד מבטאת את הפן הציבורי שבו ואת המעורבות שלו ורצונו לעמוד לשירות הציבור. הוא היה איכפתי וגילה אנושיות כלפי סביבתו. נשים לב לאות הראשונה בשם משפחתו עיצוב מיוחד, אסטטי משהו, נראה כמו יצירת אומנות, יש בה משהו אצילי. לאחר מכן באה האות ''T'' שם הקו נמשך לעבר הגשמה תוך הצמדות לאידיאלים

ועקרונות אישיים שהביא לידי ביצוע. ביל גייטס:  רקע: איש עסקים אמריקאי, נחשב לאחד מעשירי העולם בזכות פיתוח תוכנת מחשב הנקראת: ''WINDOWS''. חתימתו אינה ברורה, מהירה מאוד. משיכה אחת של קולמוס לאורך כל הדרך, למעט הפסקה מאוד מחושבת בין השם לשם המשפחה, כמו עצירה בשניה האחרונה. זה מעיד על מהירות החשיבה והתפיסה, אינטואיציה רבה, ערנות וטביעת עין טובה, שימת לב לעיקר ולא לטפל. האות הראשונה של השם פתוחה למטה, בעלת קווים עגולים.

היא מעידה על כושר דיפלומטיות, פטפטנות, יחד עם חשדנות מה באנשים סביבו וחוסר היכולת לתת אמון באופן טבעי. שיפוד ה- ''T'' מועף ומוחדר מלמד על סרקזם, ציניות וביקורתיות. החתימה מסורבלת משהו ולא קריאה, בשילוב קווי כיסוי ( למשל: באות ''L'' השניה בשמו), זה מלמד על כי בטחונו העצמי מתערער ומציק ברגשי נחיתות ואי אמון. מצוקה זו מקבלת פיצוי ע''י התעלמות מהסביבה ולעג למוסכמות (כלומר, לצורה התיקנית). ביטול ציני של המקובל. לחתימה יש נטייה לקראת הסוף לרדת מן השורה הישרה, לאמור לחותם קוצר סבלנות להסביר את עצמו ואף להקשיב, הפרטים, השיגרה והביורוקרטיה מעייפים אותו.

ג'ון פיצג'רלד קנדי רקע: אחד הנשיאים הבולטים באמריקה במאה העשרים, נחשב כמי שחיזק את מעמדה בזירה הבינלאומית וכמי שחולל בה שינויים חברתיים רבי משמעות. רציחתו לעיני מיליוני צופים בשנת 1963 חוללה זעזוע עמוק. עד היום יש חילוקי דעות ביחס לזהותם של מבצעי הרצח למיניהם. חתימתו של קנדי קטנה יותר מכתב ידו ולכן אפשר לומר עליו שהיה אדם צנוע, נעים הליכות והקפיד על פרטיותו. האותיות קטנות והמרווחים ביניהן צפופים, אלה מאשרים את היותו מופנם באישיותו וקשור מאוד למשפחתו.

שימו לב לאות האחרונה בחתימה. זוהי האות ''Y'' שנראית כמו מגוננת על שמו מפני החוץ, כמו בנה לעצמו חומה, אפשר ללמוד מכך שהיה רגיש מאוד וחשיפה ציבורית הקשתה עליו. האזור העליון של החתימה מפותח, כך גם האזור התחתון ויחד עם תנועה נמרצת וקו חד מתגלה לנו עוצמתו של האיש. שאפתנותו, האידיאלים שהאמין בהם, הצמדות לעקרונות ויכולתו להביא מטרות לכדי ביצוע נחוש ובלתי מתפשר.

בזמן משבר הטילים ב- 1962 בקובה, עת הציבה ברית המועצות טילים וספינות מלחמה שאיימו על שיטחה של ארצות הברית, הצליח קנדי בזכות תקיפותו הרבה לגרום לברית המועצות לסגת. תקיפותו ניכרת בזוויות בהן השתמש. חתימות נוספות של אנשים מפורסמים (החתימות מתוך אתר האינטרנט של הגרפולוגית חנה קורן).

רקע: היה יורד ים ואדמירל. במסעותיו גילה יבשות רבות, בהן את אמריקה. אנו רואים כי החתימה מסוגננת היטב, מושקעת ומדוקדקת עד לפרט האחרון. כאילו יש לנו כאן ציור ולא חתימה (האם זהו ציור של אוניה שמפרשיה מורמים?). הירידה לפרטים מגלה כי כריסטופר קולומבוס היה אדם של פרטים, הוא ירד לעומקם של דברים עד כדי איבוד העיקר בעצם. החתימה משקפת יצירתיות רבה, רוחב אופקים ואף מגמה של שליטה על המרחב, חד משמעיות, ובטחון רב.

ידוע על קולומבוס שידע לפרטים כל דבר שהיה קשור לניווט ותכנן ושרטט מפות באופן מדויק להפליא. ידוע עליו גם שלקראת סוף חייו היה מושל רב עוצמה, אפילו עריץ שהתייחס לנתינים שלו בצורה שתלטנית למדי ובלתי מתחשבת, אגואיסטית ואנוכית, יש האומרים אפילו עד כדי כך שנתיניו התמרדו וסירבו לקבל עליהם את מרותו. שימו לב לאות האחרונה בחתימתו שיש בה כדי לרמז על נוקשותו הרבה והאמונה שהייתה לו בדרכו, עד כדי כך שלא שם לב לאנשים בסביבתו.

ר' משה בר מיימון (רמב''ם)  רקע: מגדולי ההלכה והוגי הדעות בכל הדורות, בקי גדול בחוכמת הרפואה. (135-1204). עליו נאמר: ממשה (רבינו) עד משה (בן מימון) לא קם כמשה. חתימתו של הרמב''ם מתאימה לרוח התקופה בדיוק האותיות ובאיטיות בתנועה. העברית לא הייתה השפה שבה כתב ולכן אפשר להניח מדוע האיטיות והכבדות שבאותיות.

אפשר לשים לב כי בהמשך החתימה ובסופה השתמש באותיות ערביות, זו הייתה השפה שבה כתב באופן שוטף ועל כן חלקה השני של החתימה יש בו כדי לרמז על תנועה וזרימה טובה בכתיבה. החתימה בכללותה מוצבת על מהלך שורה ישרה, הקו עבה וחם וניתן להניח כי היה מקפיד על הפרטים, איש של עבודה קשה, בעל שכל ישר והגיון. הוא לא נרתע מקשיים. בהשקפת עולמו חברו יחד האמונה הדתית והשקפת עולמו המדעית והרציונאלית.

טען שבכל תחומי החיים יש לנהוג על פי השכל הישר וההיגיון ורק על מס' מצומצם של שאלות אין השכל יכול לספק מענה ועם אלה נמנית האמונה, שיש להאמין בה כפשוטה. הרמב''ם שקד על פירוש המשנה וגילה בקיאות ומקוריות בפרשנות ההלכה, סדירותה של החתימה מעידה על סבלנותו ועיצובה האסטטי והמיוחד על מקוריותו. הקו החם מעיד כי הייתה לו זיקה אנושית לאנשים והוא יעץ ועזר בכל עת שהיה נדרש. 

תגיות:גרפולוגיהחתימהיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה