זוגיות ושלום בית

התמודדות עם בן זוג ביקורתי

בני-זוג חייבים להכיר בעובדה שהם שונים, ולא כל שוני הוא חסרון. גם אם יש בבן הזוג חסרונות אמיתיים

אא

חיי נישואין עם בן-זוג בקורתי, אינם קלים. הבקורתן יוצר מתח גלוי וסמוי, כאשר שותפו לנישואין חושש לפני כל פעולה שברצונו לעשות, מה תהיה תגובתו של בן-זוגו. כמו כן, עליו להשקיע חשיבה ותחכום לפני שהוא אומר משהו, משום שאינו יודע אם בן זוגו יגיב, מה יאמר ובאיזו עוצמה. כשתהליך זה חוזר על עצמו ומתמשך, חש בן-הזוג הנפגע שחסר לו חופש בבית, שחייו מתוחים מאד, ומשהו בתוכו שואף כל הזמן להתפרקות ולפריצת מחסומים.

כמו כן, ההערות שהבקורתן מעיר על דברים הנעשים בבית או המצויים בו, מאפילות על הרבה דברים חיוביים קיימים שעליהם כמעט שאין מדברים, וכמובן שאין משבחים. בני-זוג חייבים להכיר בעובדה שהם שונים, ולא כל שוני הוא חסרון. גם אם יש בבן-הזוג חסרונות אמיתיים, אין זו חובתו של בן-זוגו לאלץ אותו לשנות ולתקן את חסרונותיו.

יותר ממה שראוי לתקן את חסרונותיו של הזולת, חייב כל אדם ללמוד כיצד לחיות עמהם. הבקורתן מחפש לעצמו את הדרך הנראית לו קלה יותר - להעיר לבן זוגו, אך הוכח בוודאות שדרך זו אינה יעילה. אם בכל זאת מוצא אדם לנכון להעיר לבן זוגו, מן הנכון שיעשה זאת רק במצבים הכרחיים, ומתון אהבה לבן זוגו. אמרו חז''ל (תענית כ): לעולם יהא אדם רך כקנה, ואל יהא קשה כארז. שהארז כיון שנשבה בו רוח, מיד עוקרתו והופכתו על פניו.

אבל הקנה אפילו כל רוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזות אותו ממקומו, אלא הוא הולך ובא עמהן. כיון שדממו הרוחות, עמד הקנה במקומו. מסביר הרב יצחק הוטנר זצ''ל בספרו פחד יצחק למדים אנו מכאן, כי אף על פי שבדרך כלל כפיפות ונצחון הם תרתי דסתרי, מכל מקום לפעמים אתה מוצא כי דוקא כוח ההתכופפות משמש גניזה לכוח הנצחון. נצחונו של הקנה על הסערה, בא לו מפני כשרון ההתכופפות שלו. באופן זה, תנועת ההתכופפות איננה תנועה של חסרון כוח, אלא דוקא להיפך, תנועה של עדיפות כוח... כוח ההתכופפות של הקנה משמש לבעליו תקיפות בלבוש של חלישות''.

תגיות:זוגיותביקורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה