חכמת חז"ל

האם יש חיים וצמחים בכוכבים אחרים?

מאז ומעולם הטרידה את האנושות השאלה: "האם קיימות תרבויות נוספות, כמו זו שלנו, בכוכבים אחרים?". שאלה זו, בדבר האפשרות של קיום חיים וצמחים בכוכבים אחרים, חזרה ועלתה בעוצמה רבה לסדר היום הציבורי לקראת שיגור החללית המאוישת הראשונה אל החלל

אא

מאז ומעולם הטרידה את האנושות השאלה: ''האם קיימות תרבויות נוספות, כמו זו שלנו, בכוכבים אחרים?''. שאלה זו, בדבר האפשרות של קיום חיים וצמחים בכוכבים אחרים, חזרה ועלתה בעוצמה רבה לסדר היום הציבורי לקראת שיגור החללית המאוישת הראשונה אל החלל. כבר בשנת 1960, החל האסטרונום האמריקני ד''ר פרנק דרייק בצעדי חיפוש מעשיים באמצעות סריקת השמים מתוך ניסיון לקלוט אותות רדיו מתרבויות אחרות. ב1961- הוא פרסם את ''משוואת דרייק'' (-חישוב סטטיסטי שניסה לחזות את מספר התרבויות המתקדמות ביקום). לפי חישוב שהסתמך על שיקולים שונים, כגון תיאורית קצב התפתחותם של כוכבים, שיעור הכוכבים שבהם עשויים להיות תנאים לחיים, משך הקיום המשוער של תרבות מתקדמת ועוד, טען ד''ר דרייק כי לדעתו בגלקסיה שלנו לבדה קיימות כ- 10,000 תרבויות נוספות.

יש לציין כי הערכה זו הלכה ותפחה עם השנים על ידי אסטרונומים אחרים. לעומת זאת, כאשר נשאלו תלמידי חכמים ידועים בעת ההכנות לשיגור החללית המאויישת הראשונה לחלל, האם לפי התורה ייתכנו חיים וצמחים במקומות נוספים ביקום, תשובתם היתה בדרך-כלל כי אף שלא מצאנו שנאמר בפירוש בתורה כי אין תרבות אנוש נוספת ביקום, וממילא אין שום סתירה בין דעת הטוענים שישנם תרבויות כאלה לבין יסוד כל שהוא מיסודות היהדות, משמעות רוח הדברים בתורה מורה כי מלבד החיים על פני כדור הארץ, אין חיים נוספים בכל היקום. והנה, טרם נחת האדם על הירח ולפני שהירח נחקר כראוי, ניטש כידוע ויכוח בין בכירי האסטרונומים אם יש חיים וצמחים על פני הירח.

האסטרונום הידוע ד''ר נ. וידאל (אסטרונום בכיר במצפה הכוכבים המלכותי הבריטי ''גריניץ'', ופרופסור אורח במרכז לאטרופיזיקה באוניברסיטת הרוורד) מציין בהתפעלות בספרו ''צבא השמים'' (חלק א, עמ' 250) שכאשר נשאל באותה תקופה המקובל הידוע הרב מרדכי שרעבי ז''ל בדבר האפשרות של קיום חיים כל שהם על פני הירח, השיב הרב הישיש בציטוט מהקדמת הזוהר (ב''פתיחת אליהו''): ''ובראת שמיא וארעא (ובראת שמים וארץ) וכו'. ובארעא (ובארץ= כדור הארץ), אילנין ודשאין (אילנות ודשאים) וכו' ועופין ונונין ובעירין (ועופות ודגים, חיות ובהמות), ובני נשא (ובני אדם)''.

לאור זאת, המשיך הרב, נמצא שלא יתכנו חיים על פני הירח. שהרי נאמר במפורש ''ובארעא –אילנין ודשאין וכו''' משמע שרק בארץ נבראו צמחים, בעלי-חיים ובני-אדם. ד''ר וידאל ממשיך וכותב שלפי אותו ציטוט נמצא שלדעת המקובלים לא יתכנו חיים לא רק על הירח, אלא גם בשום גרם שמיימי אחר. ואכן, מאז התפרסמה גישתם של גדולי התורה לענין, התייחס ציבור שומרי-המצוות באי-אימון בולט כלפי דברי אנשי-מדע הטוענים שקיימים חיים נוספים בכוכבים אחרים. וזאת על-אף שעם הזמן הצטרפו לדעת ד''ר דרייק אנשי מדע מהשורה הראשונה כגון ד''ר קארל סאגן (המדען הראשי של מינהל החלל האמריקאי ''נאסא'') שטען כי מספר הכוכבים שיש בהם תרבויות מתקדמות גבוה בהרבה מהמספר שנקב ד''ר דרייק. אולם, עם התקדמות המחקרים, חל מהפך מוחלט בגישת העולם המדעי לנושא.

הנה תקציר כתבה מדעית שהתפרסמה בעיתון ''הארץ'' (מאת ווילאם ברוד, ''ניו-יורק טיימס'') בתאריך 2.2000, מתחת הכותרת: ''למרות הכל, אנחנו לבד ביקום'' ''אפשר להפסיק לחכות. אם עד עתה היה נהוג לחשוב שיש ביקום עוד תרבויות מפותחות רבות, ורק המרחק הרב לא מאפשר לנו ליצור קשר עמן, כעת מתברר שהסיכויים לכך קלושים מאד. האסטרונום ד''ר דונלד בראונלי וחוקר המאובנים ד''ר פיטר וורד מאוניברסיטת וושינגטון טוענים בהסתמך על ממצאים עדכניים באסטרונומיה, בגיאולוגיה ובחקר המאובנים, כי הרכב החומרים שעל פני כדור הארץ ויציבותו היחסית המאפשרת חיים, הם תנאים נדירים מאד. בכל מקום אחר ביקום שוררים תנאים שאינם מאפשרים חיים. רמות קרינה גבוהות מדי, מחסור בחומרים, ומטר של סלעים שהיה משמיד יצורים חיים. בספרם ''כדור הארץ הנדיר'' כותבים השניים שרבות מהנחות היסוד של מדענים כמו ד''ר דרייק וד''ר סאגן שטענו כי קיימים חיים בכוכבים אחרים, בלתי מבוססות. ומוסיפים כי לדעתם זו שותפים אסטרוביולוגים רבים.

לפי מחקרים חדשים, אומר וורד, רוב הכוכבים ביקום סובלים מאירועים דרסטיים כמו מטאורים בתכיפות רבה הרבה יותר מאשר כדור הארץ. לדבריו, אלמלא כוכב הלכת הענק ''צדק'' הסוכך על כדור הארץ, היתה תדירות הפגיעות גדולה פי 10,000. וורד ציין שהסיכויים לקיום חיים במרכזי גלקסיות קלושים במיוחד. ''בחלק הפנימי של גלקסיה אתה מופצץ בתמידות'', אמר. לדבריו, מחקרים חדשים אף מורים שבאזורים אלה שוררת רמת קרינה גבוהה מאד של קרני רנטגן, קרני גמה וקרינה מייננת. בין התנאים הנדירים הנוספים הנדרשים לחיים שמנו החוקרים: מרחק מתאים במדויק מהשמש, כך שיאפשר קיום מים במצב נוזלי (קרבת ייתר -תאדה אותם. ריחוק יתר -יקפיא אותם), וקיום ירחים הממתנים את השינויים האקלימיים על פני כוכבי הלכת. ''תנאים אלה נדירים מאד'', אומרים וורד ובראונלי, ''אבל נראה שאנשים רבים אינם רוצים לשמוע זאת''.

תגיות:אסטרונומיהכוכבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה