הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

המסעדה מגישה חזיר. מותר לאבטח?

מאבטח נשלח מתוקף תפקידו לאבטח מסעדה המגישה מאכלים טרפים. האם עליו לסרב, גם במחיר אבדן פרנסתו? (שו"ת)

אא

אל מורי ורבי הרב יצחק זילברשטיין שליט"א הגיע יהודי ושטח לפניו את שאלתו:

אני עובד לפרנסתי בחברת אבטחה, והם שולחים אותי לאבטח מקומות ציבוריים. והנה, עתה מבקשת החברה לשלוח אותי לאבטח מסעדה שמוכרים ואוכלים שם חזירים ופירות ים (שרצי המים, כגון סרטנים, חלזונות וצדפות, רח"ל). יצוין, שהסכם העבודה בחברה הוא, שאם אסרב לאבטח מקום מסוים, יפטרו אותי לאלתר.

שאלתי אפוא היא, האם מותר לי לקבל את עבודת האבטחה הזו, כיון שאין לי פרנסה אחרת, או שמא אני צריך לסרב לעבודה זו, הגם שעל ידי זה אאבד את פרנסתי?

והאיש הוסיף להציע טענה שכדאי לקבל את העבודה במסעדה:

ואולי אדרבה כדאי שאעבוד שם, כדי שאזהיר (בחשאי) את הנכנסים לשם, שלא יאכלו כאן, כי המסעדה טריפה...

תשובה

השיב מורי ורבי שליט"א:

אין לך חילול ה גדול מזה, משתי סיבות: א) שמאבטח אנשים שיוכלו לאכול דבר אחר במנוחה ובביטחון, ושלא יפחדו מאויבינו הבאים לפוצץ מסעדות. ב) כאשר אנשים רואים אדם שומר תורה ומצוות, שמאבטח כזו מסעדה, זהו חילול ה נורא. ולכן נראה שצריך לסרב, אף אם על ידי זה יאבד את פרנסתו!

ולכאורה אם היה עומד שם ואומר לנכנסים שהמסעדה טריפה, ולא כדאי להיכנס ולאכול שם, היה מותר לו לעבוד שם, שהרי הוא עומד במקום כדי להזהיר. וכדי שלא יהיה חילול ה בכך שאנשים יראו שאדם הלבוש כשומר תורה מאבטח מסעדה כזו, אולי יהיה ניתן להציע לו להתלבש כמנהג הגוים, כדי להציל יהודים מעבירות.

וכמו שמצינו במסכת תענית (דף כ"ב ע"א), שאליהו הנביא אמר על אחד שהוא בן העולם הבא, אף על פי שהלך בלי ציצית ובמלבושי הנכרים, מאחר ועשה כן כדי להיכנס בין נכרים כדי להציל בנות ישראל שבויות, וכאשר היו עומדים הנכרים לגזור גזירה על ישראל, היה מודיע זאת לחכמי ישראל כדי שיבטלו בתפילתם את הגזירה. הרי לנו, שאדם המבטל מצוות כדי להציל יהודים, הרי הוא בן העולם הבא.

ואין לתמוה היאך נוטל המאבטח שכר מבעל המסעדה, ובכסף הזה הוא מקלקל לו, משום שאדרבה, הוא מועיל לו, שבכסף שהוא מקבל הוא מונע את בעל המסעדה מלהיכשל באיסורים חמורים!

ומכל מקום נראה שאין לעשות כן, כי הדבר בודאי ייוודע לבעל המסעדה, והוא יתרעם מאוד ויאמר כיצד המאבטח משתמש במשכורת שאני נותן לו, להילחם בי למוטט פרנסתי?!, ונמצא שמעשי המאבטח לא יועילו, אלא יביאו לשנאה ואיבה.

ולכן, בשום אופן אין להתיר לאבטח את המסעדה.   

נלקט מתוך הספר "והערב נא".

 

(צילום: ויקיפדיה)

תגיות:כשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה