הלכה

האם מברכים "שהחיינו" על תפילין?

מתי מברכים "שהחיינו" בכלל , והאם מברכים על תפילין חדשות בפרט? קבלו סקירה הלכתית בנושא ברכת "שהחיינו" (שו"ת)

אא

ב"ה זכיתי בזמן האחרון להתקרב, ולאחרונה קניתי תפילין מהודרות חדשות, ואני שמח בכך מאוד. האם ומתי אצטרך לברך ברכת ´שהחיינו´?

כתב הרמב"ם (פרק יא מהלכות ברכות), שיש לברך שהחיינו על טלית חדשה או על תפילין חדשות. אולם הטור (אורח חיים סימן כב) הביא דין התוספתא (ברכות פרק ו) לגבי טלית חדשה שמברך עליה שהחיינו, והשמיט דין זה לגבי תפילין חדשות. וכתב מרן הבית יוסף שם, בשם רבנו הגדול רבי יצחק אבוהב, שטעמו משום שאין לברך שהחיינו אלא על מצוה הבאה מזמן לזמן, ושלא כדברי התוספתא הנ"ל, ולכן לא כתב הטור בהלכות תפילין שיש לברך שהחיינו על תפילין חדשות, ורק לגבי טלית חדשה כתב לברך, ולא משום המצווה, אלא משום שהוא בגד שמתעטף בו להנאתו, וכדין הקונה כלים חדשים שמברך שהחיינו. והוסיף שכן כתב בעל העיטור.

ופסק מרן בשולחן ערוך (סימן כב): "שעל טלית חדשה מברך שהחיינו משום דלא גרע מקונה כלים חדשים". מבואר, שסובר שלא כדעת הרמב"ם שיש לברך שהחיינו על המצווה של תפילין חדשות. והטורי זהב כתב, שאף בתפילין חדשות יש לברך שהחיינו. אבל מרן החיד"א במחזיק ברכה (סימן כב סק"ב) כתב, שהמנהג כדעת מרן שלא לברך שהחיינו כשמניח תפילין חדשות. וכן כתב המאמר מרדכי בשם האחרונים. וכן כתב לפי כל הנ"ל בשו"ת יחוה דעת (חלק ב, לא).

ובשו"ת להורות נתן (חלק ב) לגאון הרב נתן גשטטנר זצ"ל כתב לתמוה על מרן השולחן ערוך מדוע לא מברכים על תפילין חדשות, הרי כשם שאדם קונה כלי חדש ומברך שהחיינו – הוא הדין בתפילין שנחשב ככלי חדש ויברך עליו שהחיינו. ותירץ על פי המגן אברהם (סי´ רכג), שכתב כי יש לברך שהחיינו רק בכלי תשמיש אבל על ספרים חדשים לא מברכים שהחיינו משום שמצוות לאו ליהנות ניתנו. ומכאן שטלית - למרות שהיא מצוה, עם זאת ניתן ליהנות ממנה גם לצרכי גופו, ולכן זה נחשב כבגד חדש שמברכים עליו שהחיינו. אבל תפילין שהוא דבר שבקדושה בלבד ואי אפשרות להשתמש בו שימוש של חולין - נחשב כמו ספרים שלא מברכים עליהם שהחיינו.  

סיכום: גם אם שמחת מאוד בקניית התפילין החדשות – אין לך לברך שהחיינו (אבל על הטלית החדשה יש לברך שהחיינו), ובפרט שכך דעת מרן השולחן ערוך. ועוד שיש בזה מחלוקת הפוסקים וספק ברכות להקל (והוא הדין בכלה שלא מברכת שהחיינובפעם הראשונה שמדליקה נרות). ויהי רצון שתזכה לעלות מעלה מעלה בתורה וביראת שמיים טהורה.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

תגיות:ברכותשהחיינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה