מיסטיקה

עומדים על הראש

על הקשר בין "תורת היוגה" ההודית למסע אל השורש היהודי

אא

היוגה, כדרך חיים, משלבת בתוכה שורה של פעולות ורעיונות. העבודה מתחילה דרך הגוף: תרגול פיזי ייחודי שמכיל בתוכו אין ספור תנוחות מיוחדות, תרגילי תנועה, תרגילי נשימה וטכניקות הרפיה.

חלק נוסף בחיי היוגי נוגע בדרך בה האדם נוהג ביום יום בחיי החברה שלו: כללי התנהגות,דרכי תקשורת וכדומה. זו, האחרונה, בנוייה ומבוססת בעיקרה על הפילוסופיה ותפיסת העולם היוגית.

חלקים אחרים בדרך חיים זו קשורים בדרך זו או אחרת בעבודה זרה למיניה, כגון: עבודת אלילים (שימוש בפסלים, אייקונים, תמונות), שינון חוזר של שמות אלילים וצלילים (מנטרות) בדרך של מלמול או שירה.

פן אחד מתוך המכלול המרובה של טכניקות הרבות שכלולות ביוגה נקרא "האתה יוגה" והוא החלק שלמעשה אומץ ע"י המערב כתרגול שעומד בפני עצמו. על פי רוב כאשר אדם בעולם המערבי אומר שהוא "עושה יוגה", כוונתו לאותו החלק, ה"האתה יוגה", שעוסק דווקא בפן הגופני: תנוחות, נשימה, הרפיה וכו'. אפשר לומר שהסיבה שה"האתה יוגה" פרצה לעולם המערבי והפכה תוך שנים ספורות לטכניקה טיפולית ואישית נפוצה, קשורה בכך שהתרגול היוגי, מספק מענה ישיר ואפקטיבי לבעיות בוערות בחיי האדם המודרני: רפואת הגוף ושמירה על תנועתיות בריאה, שחרור מתחים בגוף ובנפש, תוך כדי כניסה למצב של הרפיה עמוקה, השקטת והרגעת המחשבה.

מה היא למעשה "האתה יוגה"?

ע"פ תורת היוגה ישנם שני כוחות מרכזיים ברובד האנרגטי של האדם: הא ותה. הא- כוח השמש,חום ותה – כוח הירח,קור. ("יין ויאנג"- בשפת הרפואה הסינית). התרגול והטיפול ביוגה יוצרים איזון וזרימה תקינה והרמונית של כוחות החיות הללו בגוף המתרגל. כאשר נוצר מצב של איזון וזרימה תקינה ברובד האנרגטי, הדבר מוביל לאיזון ברובד הנפשי והמחשבתי – מה שבא לידי ביטוי בתחושת נועם ורוגע כללית. המחשבה נעשית יותר ממוקדת ושקטה ופחות קופצנית וטורדנית. התרגול מתבצע ע"י תנוחות גוף שהמתרגל או המטופל לומד לבצע. דרך נשימה מודרכת לתוך התנוחות. לימוד של טכניקות נשימה עמוקה ותרגילי נשימה מיוחדים, ולבסוף, הרפיה עמוקה שמתחילה מהגוף ועוברת לרובדים הכרתיים ונפשיים.

ה"קסם" בתרגול, שהוא פועל כמעט מייד - ואפשר לחוש בהשפעתו החיובית כבר מהתרגול הראשון. בנוסף, כל מתרגל או מטופל לוקח מהתרגול את הדבר לו הוא זקוק בעיקר. ברובד הפיזי- בריאות, תנועה תקינה, עמוד שידרה, מפרקים ועוד ברובד הנפש- שחרור מתחים, הרגעה והרפיה. ברובד המחשבתי/ הכרתי- הכרה שקטה- פתח נפלא למצב תודעה חדש וליצירת שינוי מתוך התבוננות.

ראוי לציין שהשימוש ב"האתה יוגה" ככלי טיפולי שכיח מאוד בארץ ובעולם, ונמצא בשימוש באוכלוסיה בוגרת "רגילה", בעבודה עם ילדים ובני נוער, קשישים, חולי נפש, נגמלים מסמים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים.

מהי "יוגה משלנו"?

אמר דוד המלך בספר תהילים - "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב... סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו". ב"יוגה משלנו" יש נסיון לענות על כוונת הפסוק. קודם כל אנו מנסים לסור מרע. הרצון הינו לאפשר לציבור היהודי בארץ ובעולם שימוש בכלי הטיפולי הנפלא הזה שנתן לנו הבורא בטובו, במסע האישי של האדם אל תכליתו או ככלי עזר עוצמתי ויעיל לטיפול באדם שזקוק לעזרה. "סור מרע" בעניין זה הינו למעשה פשוט ותכליתי. כל חלק שנכלל בתורת היוגה המקורית ואינו עולה בקנה אחד עם רוח היהדות אינו משמש ככלי טיפולי ב"יוגה משלנו": שימוש במנטרות של שמות אלילים הודים וכל מה שנופל בגדר עבודה זרה מחד גיסא, והעברת התרגול לפסים התואמים את הדרך הרוחנית היהודית באמצעות הפרדה בין גברים לנשים, הקפדה על לבוש צנוע ושמירת המתרגל בסביבה טהורה ונקייה מהסחות דעת מיותרות שפוגעות ביעילות התרגול והטיפול מאידך גיסא.

לאחר שהסרנו מכשולים, ניגשנו לשלב ה"עשה טוב" שהוא למעשה המרכיב העיקרי של ה"שלנו" ב"יוגה משלנו". מתוך נסיון נוכחנו לדעת שתרגול היוגה יכול להיות לתועלת רבה וסיוע ממשי לפיתוח ה"כוח המתבונן" בנפש. כמוזכר לעיל, תרגול "האתה יוגה" מוביל למצב תודעתי מיוחד. התנועות הפיזיות הנכונות, הנשימה המכוונת, ההרפיה ומיקוד ההכרה יחד עם האיזון האנרגטי שיוצר התרגול, מכשירים את האדם ויוצרים מצע מתאים להיכנס למצב הכרתי שאנו קוראים לו "התבוננות" (או בלשון היוגה- מדיטציה).

התבוננות ע"פ היהדות

יכולת האדם לפתח את "כוח ההתבוננות" שלו הינה בעלת חשיבות עצומה להתפתחותו הרוחנית. יתרה מכך, ניתן לומר שהפיכתו של אדם לאדם מתבונן הינה למעשהלידה רוחנית. מדוע?

אומר דוד המלך "אדם ובהמה תושיע ה'". האם כוונת דוד המלך הינה- אנא ה', הצל אותי ואת הפרה שלי?... מלמד אותנו דוד המלך את המורכבות האנושית הנפלאה שנמצאת בתוך כל אחד מאתנו: אדם ובהמה. "חלק אלוק ממעל", נשמה נצחית רוחנית במהותה, בתוך גוף אנושי גשמי: בשר ודם. שמו של האדם מלמד: אדם מלשון –"אדמה" מחד, ומלשון – "אדמה לעליון" מאידך. מתארת התורה את בריאת האדם-"וייצר ה' אלוקים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חיים". לקח הבורא פיסת אדמה ונפח לתוכה נשמה אלוקית. מה נפח? שואלים חז"ל, ועונים- מעצמו נפח! –נתן ממה שהואחלק אלוק ממעל. בתוך כל אחד מאתנו נמצאות שתי מהויות מנוגדות אלו שחברו ונעשו לאחד. נשאלת השאלה איזה מהכוחות שקיים באדם יהיה הדומיננטי יותר: האם הנשמה האלוקית שבו או שמא הגוף הבהמי?

החלק הבהמי

תכונה משמעותית בחלק הבהמי של האדם היא העדר כוח הבחירה. החלק הבהמי פועל על פי התכונות הטבועות בו בדרך הטבע, כפי שכל בהמה בטבע פועלת מתוקף טיבעה ללא אפשרות בחירה בין רע לטוב: חתול שטורף עכבר אינו חתול רע! הוא חתול וזה טבעו.

החלק הרוחני

תכונת הנשמה שבאדם –בחירה! כפי שאנו אומרים בתפילת השחר "מותר האדם מין הבהמה- אין. לבד מהנשמה הטהורה הבוחרת: היכולת האנושית לבחור בטוב ולפעול כנגד הטבע ומעל לטבע, שייכת לאותו חלק באדם שמקורו ושורשו הינו רוחני בתכלית –"חלק אלוק ממעל". כדי להפעיל את כוח הבחירה, חייב האדם להקדים ולעצור את פעולתו הטבעית ולהתבונן במציאות. כל עוד האדם מתנהל בדרך "הטבעית" תגובת האדם לאנשים הסובבים אותו, למאורעות חייו ולמחשבותיו הינה למעשה קבועה וטבועה בנפשו. באופן בלתי מודע, פועלים בנו דפוסי מחשבה ופעולה קבועים, שעומדים הכן להגיב לכל התרחשות חיצונית או פנימית. כל עוד לא עורר האדם את עצמו לשינוי מתוך התבוננות בעצמו, הוא עדיין בחלקת הבחינה "הבהמית", המנגנון האוטומטי, הטבעי שפועל בו. לידה רוחנית משמעותה – הפסקת ההתנהלות הבלתי נשלטת וחסרת הכיוון ותחילתה של דרך תכליתית ומכוונת חזרה לשורש. "התבוננות" משמעה תחילתו של דו-שיח פנימי בין המודע לתת מודע האנושי ולידה חדשה של אדם שחי ומגיב לעולם מתוך בחירה ולא באופן אוטומטי בלתי נשלט ובלתי מכוון. היכולת לבחור הינה היכולת לשאול את עצמי בכל רגע מה הדבר הנכון לעשות ברגע זה? מה תהיה המחשבה או הדיבור או המעשה שיעזרו לי ברגע זה להיות אדם, יותר נכון, יותר קרוב למהותי – למהות האלוקית שממנה אני מורכב- ולפעול ככזה בחיי היומיום.

במעלה מדרגות הרוח

בדרך למדרגה הרוחנית של עשייה מתוך בחירה אנו חייבים לבצע שני צעדים מקדימים: הראשון- עצירה! עצירת התגובה האימפולסיבית, "הטבעית". השני- התבוננות! – היכולת המנטאלית, הרגשית והשכלית לבחון את המציאות במבט אמיתי בכל שניתן ומתוך כך לבחור בתנועה הנכונה. אדם שרוצה להיכנס למציאות של "התבוננות כדרך חיים" ימצא את ה"האתה יוגה" ככלי עזר נפלא ביותר ועזרה ממשית ביצירת "קרקע נוחה" לגדל בה את מידת המתבונן בנפשו.

התועלת היום-יומית בהתבוננות

מתוך עבודה, תרגול ותשומת לב נולד ומתפתח באדם, "הכוח המתבונן". האם ניתן להפיק תועלת ממשית מהכוח הזה? בשביל לענות על השאלה הזו צריך להבין לעומק מה משמעות הביטוי: הכל תלוי בעיני המתבונן. שלושה מביטים בשקיעה, בלב כל אחד מחשבה, האם כל המתבוננים רואים את אותה השקיעה? -"כמה רומנטי, תפאורה נפלאה לסרט הבא!" -"ניתן לראות כמה האוויר מזוהם על פי האובך ששובר את קרני השמש" -"ישתבח שמו לעד- פלאי הבריאה- כמה מופלא!" העיניים, אותם עיניים, השקיעה אותה שקיעה - אך כל אחד מהמתבוננים רואה מציאות שונה! כיצד? המציאות הינה תוצאה של העיניים שמביטות בה - ואם לדייק – המציאות הינה פרי של החוכמה שעומדת מאחורי העיניים שמביטות בה. להלביש את המציאות במחשבות הנכונות המבט תלוי בחוכמת המתבונן, תלוי בידע. הידע הוא המפתח להלביש את המציאות בתוכן. החלק שהוא "שלנו" במגמה להכשרת המורים ליוגה -"יוגה משלנו", במכללת אלימה הוא- החוכמה, הידע.

חכמת הקבלה והחסידות הינה אם כל החוכמות באשר הן. חכמה עצומה, נשגבת ואין סופית, נוגעת בשורש ההוויה כולה, פורטת את המציאות לפרטי פרטים ומאירה באור מופלא של הבנה עמוקה את כלל המציאות.

חכמת הקבלה והחסידות מאירה דרך עיני המתבונן ומעניקה הבנה בסיסית ועמוקה של המציאות בה הוא מביט - נפש האדם, תהליכי מחשבה ורגש, תהליכי פעולה בחברה האנושית ובעולם כולו. היא חושפת כל פרט בשורשו האמיתי והמדויק. בכוח הידע העמוק שטמון בה, ניתן לראות את המציאות כולה, רוחנית וגשמית כאחד, כביטויים שונים לאותם עשרה כוחות רוחניים, עשרת אבני הבניין- שנקראות "עשר הספירות" - כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. מה תפקידו של כל כוח, וכיצד יבוא כל כוח לידי ביטוי בחומר וברוח.

שילוב בין יכולת התבוננות חדה, יעילה וזמינה לידע מקיף, אמיתי ושורשי, מביא את האדם למצב תודעתי-רוחני גבוה, המשמש כלי עזר מופלא לאדם במסעו למימוש כוחותיו ולשורש הוויתו. כל חכמה שאינה מדויקת מספיק, אינה יורדת לפרטים או שאינה מקיפה את חלקי ההוויה כולה, תעניק למתבונן תמונה לא שלמה, ותמנע ממנו הבנה אמיתית של מושא התבוננותו. ידע שאינו מדוייק או אינו מבוסס, עלול לא רק שלא להועיל אלא אפילו ליצור בלבול, הבנה לא מדוייקת ומסקנות פעולה מוטעות. תהיה יכולת ההתבוננות של האדם טובה ויעילה ככל שתהיה, מבלי ידע וחוכמה שיאירו ויבארו לו את המציאות באור אמיתי ונכון, יהפוך כלי ההתבוננות לדל ביותר ולעיתים אפילו למזיק.

לסיכום, ה"יוגה משלנו" מאפשרת שימוש באותן טכניקות פיזיות בסיסיות של תנועה, נשימה והרפיה שמקורם ב"האתה יוגה" ככלי טיפולי יעיל ביותר לרפואת הנפש ולרפואת הגוף, לשחרור מתחים לרגיעה כללית ולרפואה מונעת, בין לאדם עצמו ובין לאדם המטופל. בנוסף לכך היא משמשת כקרקע פורייה לפיתוח ה"כוח המתבונן" בנפש האדם, שבשילוב נכון עם החכמה המופלאה, חכמת הקבלה והחסידות, מהווים סולם רוחני נגיש, עוצמתי ויעיל לכל הצועד במסע לשורשיו הפנימיים.

תגיות:תנועות דתיותיוגהמדיטציהדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה