הורים וילדים

הורים שכאלה

פעמים רבות חולפת בראשנו מחשבה שהחיים שלנו קשים ומרים בגלל ההורים שלנו. המצב חריף יותר אצל בעלי תשובה, שלא גדלו בבתים דתיים. מה אומרת היהדות על כיבוד הורים שכאלה? מסתבר שהרבה יותר ממה שסיפרה לנו הגננת

אא

"מעשה ברבי יהושוע בן אלם שהראו לו בחלום שמקומו בעולם הבא יהיה על יד קצב הננס. כשהקיץ משנתו אמר, אוי לי. מיום שנולדתי, תמיד הייתי ביראת קוני ועמלי בתורה, והיו לי שמונים תלמידים. הלכו הוא ותלמידיו מעיר לעיר ושאל את אנשי העיר על אותו קצב. לבסוף הלך אצלו. כיוון שראה ננס את רבי יהושוע, נפל על פניו ואמר, מה יום מיומיים שעטרת ישראל בא אל עבדו? שאלו רבי יהושוע על מעשיו ועל מלאכתו, ענה לו ננס: קצב הנני. יש לי אב ואם זקנים באים בימים, אשר אינם יכולים לעמוד על רגליהם, ואני בכל יום מלביש אותם, ומרחיצם בידי. עמד רבי יהושע נישקו על ראשו ואמר: בני, אשריך ואשרי גורלך, מה טוב ומה נעים, ואשרי חלקי שזכיתי להיות חברך בגן-עדן" (מדרש ב"ספר הדורות").

מה מספר לנו המדרש? קצב פשוט, עם הארץ, "קנה עולמו בחייו" על ידי מצוות כיבוד הורים "פשוטה", לכאורה, ונחשב בשמים כאילו ישב, קרא ושנה בתורה כמו צדיק גדול!

האם יש לנו מושג מהי חשיבותה של מצוות כיבוד הורים, ולאן היא יכולה להביא אותנו?

האם אנו נותנים דעתנו כראוי לאוצר שיש לנו ´מתחת לאף´?

אנו מחפשים ללא הרף דרכים להיטיב את חיינו. תרים אחר עצות למציאת בן-זוג ולקיום חיי נישואים טובים, מבקשים עזרה בחינוך הילדים, ´רצים´ ליועצים ולהנחיות הורים, עושים מאמצים להיות אנשים מאוזנים ובעלי מידות מתוקנות, מתפללים לחיים שמחים ורגועים, והנה, ממש ´מתחת לאף´ יש לנו מצווה יומיומית, יקרה וחשובה שיכולה להבטיח לנו את כל אלו ויותר! - מצוות כיבוד הורים.

בספר תנא דבי אליהו (רב"א, פרשה כ"ד), כתוב: "כל המבקש ימים ושנים, עושר, נכסים, חיים בעולם הזה, וחיים ארוכים לעולם הבא שאין לו סוף, יעשה רצון אביו שבשמים ורצון אביו ואימו".

כולנו כבר קראנו עשרות פעמים את הדיבר החמישי "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה´ אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ" (שמות כ´, י"א). או כפי שמופיע בפעם השנייה בתורה, בספר דברים: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה´ אֱלֹקיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה´ אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים ה´, ט"ו).

אז מה מובטח לנו בתורה עבור קיום מצוות כיבוד הורים?

"למען יאריכון ימיך": יהיו לך חיים ארוכים יותר. פירוש אחד אומר שתזכה לאריכות ימים בעולם הזה, ופירוש שני מסביר שמדובר בחיי העולם הבא ולאו דווקא בעולם הזה. פירוש נוסף אומר: "יאריכון" הוא - חייך יהיו טובים ומוצלחים יותר.

וכן המלבי"ם (פרשת ואתחנן), מבאר: "ובדברות האחרונות הוסיף ´ולמען ייטב לך´, כי יש בני אדם שחושבים שהרעות שבעולם הם יותר מן הטובות, וקצים ומואסים בחייהם, ומקללים את אבותם שהביאו אותם אל המציאות הזו שהיא לרעתם. לכן אמר ´ולמען ייטב לך´, שעל ידי שתכבד אב ואם, ותחשוב שהחיים הם טובים, כן ייטב לך באמת".

המלבי"ם מחדש לנו חידוש עצום!

יש אנשים שטוענים שהחיים שלהם קשים ומרים בגלל ההורים שלהם. מוכר, לא?! בסדנאות אותן אני מעבירה נדיר לשמוע נשים ששמחות בהורים שלהן. כמעט לכולן יש טענות קשות יותר או פחות כלפי ההורים. רובינו חושבים שההורים הרסו לנו את החיים, במידה זו או אחרת. ישנם שיאמרו שההורים לא שמו להם גבולות ולכן יש להם קשיים. ישנם שיטענו שההורים הרשו להם הכל ולכן הם מפונקים ולא מסתדרים בחיים. ישנם שיאמרו שההורים הלכו איתם ביד קשה מידי, ועוד כהנה וכהנה האשמות.

ובכן, מה מציע לנו המלבי"ם לתיקון הקשיים הללו?

"על ידי שתכבד אב ואם ותחשוב שהחיים הם טובים, כן ייטב לך באמת". כיבוד הורים יביא אותי לחשיבה מחודשת על חיי. בתחילה אחשוב "כאילו", רק "כאילו", החיים שלי טובים, כאשר עדיין הם לא טובים, ולבסוף - הם אכן יהיו טובים.

ממש תרופת פלא! אפשר, אם כך, "להיפרד" מהפסיכולוגים ומהקורסים למודעות ולהעצמה אישית! יש לנו דרך להיות בשמחה על מה שיש לנו ועל מי שאנחנו, ללא כל מומחה זר.

אז איך זה קורה בפועל? מה עליי לעשות?

עוד נדון בכך באריכות בסדרת המאמרים הבאה. מה שנוכל לומר בקצרה הוא, שמצוות כיבוד הורים מחברת אותנו אל השורש שלנו - אל המקור, אל ההורים שלנו ואל השלשלת כולה - עד לאברהם אבינו ואדם הראשון, ומשם ישירות אל הקב"ה ולעצמנו! אדם שאינו קשור למקורו - הוא אדם תלוש, המצוי בחוסר מנוחה ובחוסר שמחה.

לפי התורה הקדושה, אין כל אפשרות להתחבר אל עצמנו, אל מהותנו הטובה והאלוקית, מבלי שהתחברנו תחילה אל הורינו, בדרך של כיבוד הורים. בכוחה של מצווה זו להאיר לי את מהותי הטובה, ולאפשר לי לשמוח יותר במי שאני. בכוחה להקנות לי את התכונה הבסיסית ביותר ליהודי – הכרת הטוב, דרכה אוכל להרכיב משקפיים חדשות בעבודת ה´ ובתפיסת המציאות כולה, וכן ללמוד מהם אמונה ובטחון. היא תאפשר לי להכנע, לנהוג בענווה, ותכשיר את ליבי לקבל את האחר מבלי לשפוט אותו.

כיבוד ההורים הוא היסוד לכבוד שאני רוחשת לעצמי ולכל אדם. מכאן השפעתה הקריטית ליחסים עם בעלי וילדי.

* * *

בדורנו המבולבל נראה כי מצוות כיבוד הורים נתפשת כ"מצוות רשות". במידה והורי הם אכן אנשים הראויים לכבוד – אכבדם, אך במידה ולפי דעתי הוריי הם אנשים רגילים או פחות מזה, אשר לא עשו עבורי מספיק, או שלא פעלו נכון בחינוך שלי – כבר אין לי חובה לכבד אותם.

גישה מקולקלת זו פושטת, לצערנו, בכל המגזרים, אך מקבלת משנה תוקף אצל אלו שלא גדלו בבתים דתיים, וכשהתבגרו גילו את מתיקות התורה וקיבלו עליהם עול תורה ומצוות. בעלי תשובה יקרים אלו חשים כי בשבילם ההורים אינם המקור... שהרי אינם שומרים תורה ומצוות, ובשל כך בעלי תשובה אלו חושבים שהם חכמים וטובים מההורים.

אמת, שכתוב "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ" (ויקרא י"ט, ג´), ומפרש רש"י כי הציווי לשמור שבת נסמך לציווי לכבד הורים, ללמדך שכולם חייבים בכבוד ה´, ובמידה והורייך מבקשים ממך לחלל שבת – אסור לשמוע בקולם. אין חובה, אם כן, לכבד את הורים במידה והם מבקשים לעבור על ההלכה, אבל, עם יד על הלב – כמה פעמים שמענו על הורים לבעלי תשובה, אשר מורים לילדיהם לעבור על הלכה? ההורים כמעט תמיד "לא מעיזים" לבקש זאת, משום שהם חוששים לניתוק הקשר. כמעט כל הקונפליקטים והבעיות לא נסובים סביב ענייני הלכה גרידא... ולכן זכות וחובה גם לבעלי תשובה לכבד את הוריהם בכל הגדרים וההלכות!

עם זאת, חשוב מאוד לדעת, שסוגיית כיבוד הורים אצל בעלי תשובה דורשת עיון מעמיק, לכן, בכל מקרה בו צצה שאלה – יש לשאול רב, על מנת שלא ניכשל בכבוד שמיים או בכבוד הורינו, חלילה.

במצוות שבת אנו מקפידים על קלה כבחמורה, וחוזרים תדיר על ההלכות, שמא ניכשל. במה, אם כן, שונה מצוות כיבוד הורים משמירת שבת? שתיהן כתובות זו אחר זו בעשרת הדיברות, יחד עם "לא תגנוב", "לא תרצח" ועוד הלכות חמורות ובסיסיות. איך ייתכן שדווקא במצווה זו רפו ידינו?...

* * *

שאלה אותי פעם בעלת תשובה יקרה וצדיקה, איך היא יכולה לכבד את הוריה מחללי השבת, שרחוקים מלהיות אנשים יראי שמים?

עניתי לה: "תחשבי רגע, מי נתן לך את השכל הישר הזה לחזור בתשובה? מי גידל אותך בצורה כזו של חיפוש האמת? ההורים שלך... אז, למעשה, כשחזרת בתשובה לא ניתקת את השלשלת והתחלת חדשה, אלא המשכת את הערכים וההנהגות של הבית בו גדלת, רק הבאת אותם לתוך גדרי ההלכה והאמונה. את כמובן לא חייבת להסכים עם דרך חייהם של ההורים, ואפילו יכולה לבקש מהם (לבקש ולא לדרוש), לשנות את הופעתם או את דרך דיבורם, (באופן שיצויין במאמרים הבאים), אבל בוודאי שאת חייבת בכבודם!".

בעלת התשובה הזו הייתה מופתעת מאד, וסיפרה שמכאן והלאה התחילה, לראשונה בחייה, להעריך את הוריה ולראות אותם באור חדש. אמה הרגישה מיד בשינוי היחס, ומערכת היחסים הלכה והתחזקה...

אמר פעם הרב הקדוש, רבי שלמה מזוועהיל זצ"ל: "כל פסיעה שאדם פוסע עבור הזולת - חוסך בכך אלף אלפי פסיעות עבור עצמו...".

אם חשבנו שמצוות כיבוד הורים היא רק כדי "לעשות טובה" להורים שלנו, שיהיו מרוצים ושמחים – אנו עדיין לא מבינים את מתיקותה של מצווה זו ואיזה אוצר בלום מונח כאן לפנינו!

מצווה זו, עם כל הקושי שבה, באה להחזיר אותי למקומי הנכון בעולם. ליישר את אורחותיי ואת מידותיי ולהביא אותי להיות אדם טוב ושמח יותר!

כתוב במשלי: "מְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ - יִדְעַךְ נֵרוֹ בְּאִישׁוֹן חֹשֶׁךְ". הנר הוא - "נֵר ה´ נִשְׁמַת אָדָם..." (משלי). האור הוא - התורה והמצוות "כִּי נֵר מִצְוָה, וְתוֹרָה אוֹר" (משלי).

מי שמתרשל במצווה זו, ומתייחס בזלזול להוריו, למעשה מנתק את הכבל-הראשי של "אספקת החשמל" של חייו. מכאן ועד ישיבה בחושך ובאפילה, הדרך קצרה. השפע שהיה צריך להיות מנת חלקו, ילך ויידעך עד שלבסוף יכבה.

ועל דרך החיוב: בעשרה מאמרות נברא העולם. המאמר החמישי: "יהי מאורות ברקיע השמים", כנגד הדיבר החמישי: "כבד את אביך ואת אימך". "אביך הוא השמש ואימך היא הירח... שכל המכבד את אביו ואמו הקב"ה מאיר לו בעולם הזה ובעולם הבא" (הזוהר הקדוש, ויקרא, י"ב).

* * *

כיצד, אם כן, עושים זאת? האם באמת מספיק לשנות, כפי שמסביר המלבי"ם, את נקודת המבט שלנו בכיבוד הורים, ומכאן לצמוח ולהשתנות?

על כך בסדרת המאמרים הבאה:

1. מהו כיבוד הורים אמיתי?

2. כיבוד הורים כיסוד לעבודת השם שלי.

3. כיבוד הורים כיסוד לעבודת המידות והאהבה העצמית שלי.

4. כיבוד הורים כיסוד לחיי זוגיות טובים.

5. וכיבוד הורים כיסוד לחינוך ילדים.

במדור הבא אי"ה: מה בדיוק נקרא לכבד הורים? האם כרגע אנו מכבדים אותם כראוי?

דקלה יוספסברג היא אם ל- 6 ילדים, מנחת הורים מוסמכת בגישת שפר, ומעבירה חוגי הורים והרצאות בנושא חינוך ילדים.

לתגובות: diklajo@gmail.com

דקלה יוספסברג בסדנה "פשוט להיות אמא" תעזור לך לעשות שינוי בקשר עם הילדים, והכי חשוב - תחזיר לך את השמחה והכיף של להיות אמא. כרגע בהצעה מיוחדת! לפרטים הקליקי כאן.

תגיות:כיבוד הוריםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה