סמארטפונים ואינטרנט

סמסים בשינה: תופעה מדאיגה

זה לא חלום: אם חשבתם שהתלות האנושית בסמארטפונים נגמרת בהתמכרות ובהפרעה בתפקוד בשגרה היומית – תחשבו שוב. מחקרים מצביעים על תופעה שבה הסמאטפון מלווה רבים מאתנו גם בשינה

אא

אין ספק שמבחינות רבות חייהם של רבים נעשו קלים יותר ביום שנכנסו הסמראטפונים לכיסם, אלא שלמרבה הפלא – הטלפון החכם הביא עמו קשיים בלתי צפויים. מסתבר שרבים נעשים תלותיים במכשיר שאינו מש מכף ידם, עד כדי כך שבקולג'ים בארה"ב ישנה תופעה מדאיגה, שבה סטודנטים מסמסים אפילו בשעת השינה.  

ואולם מוקדם מדי כדי להגדיר תופעה זו במונחים פסיכולוגיים, אך אין ספק שמדובר בתופעה של ממש. אליזבת דאודל, מרצה באוניברסיטת וילאנובה, טוענת כי "מדובר בתופעה אמיתית שמתרחשת אצל הדור הצעיר. זה שיקוף של החשיבות שאנחנו מעניקים לסמארטפונים שלנו, למכונות העוצמתיות האלה. למה שנרצה לכבות אותן?".
הפעם הראשונה שנחשפה דאודל לתופעה היתה כשאחת מתלמידותיה תיארה לה את הרגלי השינה שלה. הדבר עורר את סקרנותה של דאודל, והיא החליטה לערוך מחקר בנושא. היא ראיינה כ-300 תלמידים מהאוניברסיטה, וגילתה להפתעתה כי בין 25% ל-35% מהנשאלים שלחו לפחות פעם אחת בעבר הודעת SMS בזמן שישנו, וכי כ-50% מהנשאלים הודו כי הסמארטפון שלהם או סוג אחר של מכשיר טכנולוגי הפריעו להם בזמן השינה בצורה מסוימת. הפגיעה בשינה, כמובן פוגעת גם בבריאות, ועל פי החוקרים עלולה לתת את אותותיה בגיל מאוחר יותר, מלבד הקושי התפקודי שהאדם חש ביום-יום. 

ג'וש וורבר, ממרכז EOS לחקר השינה, טוען כי הדרך להימנע מתופעה זו היא להפוך את חדר השינה למקלט מפני הפרעות טכנולוגיות שיכולות להפריע למהלך השינה. "זה לא אמור להיות מקום עבודה", הוא אומר. "זה לא אמור להיות מקום שבו אנחנו מבצעים מולטי-טאסקינג. אומנם אנשים צריכים להתכונן לשינה, אך המכשירים הללו כל כך קטנים וניידים, עד כי קל מאוד להביא אותם אתכם לחדר. למרבה הצער, זה יוצר בעיות בהרגלי השינה".
לדבריה של דאודל "טכנולוגיה היא מאוד ממכרת, ובסוף היום אתם צריכים לאפשר לעצמכם שעות שינה. אולי אתם לא צריכים להיות מחוברים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אולי עדיף להיות מחוברים 18 או 17 שעות ביממה".

תגיות:סמארטפוניםהתמכרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה