המלצות מארון הספרים היהודי #2

"במחיצתם של גדולי התורה", "ענף עץ אבות", ביאור הכוזרי ועוד - יעקב רביבו מגיש את חמישיית הספרים המומלצים שלו במדור הספרות החדש של הידברות סופשבוע. מעוניינים להמליץ? פרטים בפנים

אא

הרב אלחנן וסרמן הי"ד – "קובץ מאמרים"

את הספר "קובץ מאמרים" של הרב אלחנן וסרמן הי"ד מצאתי בגרסתו הישנה בעודי מעלעל בארון הספרים בבית הוריי. רפרפתי בספר הישן וראיתי סיכומים קצרים בצדי הדפים שכתב אבי מורי בהיותו בגיל ההתבגרות. המאמרים שכתב הרב וסרמן הי"ד בטרם נהרג על קידוש השם בשואה, מנוסחים באופן בהיר להפליא, לצד למדנות החותרת למסקנות בעניינים אקטואליים שונים. הקובץ פותח במאמר מפורסם הנקרא "מאמר על האמונה", ובמהלך הספר דן בהבחנות שונות בעבודת ה, בין אדם לחברו – בין אדם למקום, תורה מול דרך ארץ, "הכל בידי שמים" מול חובת ההשתדלות, וכן על זו הדרך. אפשר לחוש במידת האמת של המחבר, ובבהירות המחשבה שלו – לאורך כל המאמרים. הי"ד.

הרב עובדיה יוסף – "ענף עץ אבות"

חיבורים רבים חוברו על מסכת אבות, אבל "ענף עץ אבות" של הגר"ע יוסף שליט"א מיוחד במינו. בקיאותו המדהימה של הרב, בין בהלכה ובין באגדה, פותחים לפני הקורא שער אחר שער בדברי חז"ל. הרב לוקח את הקורא ומרחיב את אופקיו בים התורה שבעל פה. למדתי הרבה מהספר הזה, וכמו כל ספרי הגר"ע שליט"א, הוא נתן לי לעמוד על המקורות ולהבין את היסודות של כל עניין ועניין. הרב כותב את הדברים בפשטות נפלאה והסיפורים והמדרשים מאהיבים את התורה ומושכים את לב הקורא. הוא מצליח להעביר לקוראים את יסודות המוסר הפזורים במסכת אבות, והכל בשפה השווה לכל נפש. בסוף הספר מובאים מפתח עניינים ומפתח מקורות המסייעים מאוד לקורא למצוא את מבוקשו.

הרב מרדכי דוד נויגרשל – ביאור "מדרכי הלב היהודי" על ספר הכוזרי

אחד מספרי היסוד של העם היהודי ללימוד עיקרי האמונה ומחשבת ישראל – הוא ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי. אולם, בשל עומקם ומורכבותם של הנושאים המובאים בו – לא הכל מסוגלים להבין את הדברים בהקשרם הנכון ולשזור אותם בתוך דברי חז"ל. הרב נויגרשל נודע בבקיאותו הרבה במחשבת ישראל וביכולתו להשיב לשאלות קיומיות ומטרידות. בשני כרכי הספר הזה נראה שהרב נויגרשל מתמצת תורה שלמה ומשנה סדורה בהשקפת עולם. כל קטע בספר הכוזרי מקבל ביאור והרחבה בצורה של הערות בתחתית הדף, ובהן פותח הרב נושא אחר נושא, שואל ומשיב, ולא משאיר סימני שאלה. הספר הזה עזר לי מאוד לגבש תפיסות שונות לגבי נושאים מהותיים, והוא מיישב דברים שנראים לכאורה כסותרים, והכל בהסתמכות על יסודות איתנים מן המקורות.הרב יואל יעקב ספרקה – ביאור "חזון יואל" על ספרו של הרמב"ן - "שער הגמול"

הרמב"ן בספרו "שער הגמול" דן בנושאים העמוקים, המורכבים והקשים ביותר לאדם עלי אדמות להבין – כל עוד הוא עלי אדמות: עולם הבא, גוף ונפש, שכר ועונש – ולא רק כדי לחתור להבנה פרקטית, אלא גם כדי ליישב את הדברים בלב. על הפסוק באיוב: "אשא דעי למרחוק", אומר הרמב"ן שישנן שתי גישות קוטביות: האחת להתרחק כמטחווי קשת מכל שאלה או חקירה בענייני אמונה ושכר ועונש, והשנייה חותרת כל העת להבין דברים אף שאין באפשרותנו להשיגם. מבחינת הרמב"ן הדרך הנכונה היא האמצע, קרי, לחקור עד היכן שידינו משגת, אך בו בזמן להיות מודעים תמיד למגבלות השכל האנושי, ולדעת מתי לעצור ולהניח מקום לתמימות. הרב יואל יעקב ספרקה ערך את הספר בטוב טעם, החל בתוכן העניינים וכלה במפתחות בסוף הספר. בגוף הספר הוא הוסיף כותרות המחלקות את הקטעים באופן ברור לנושאים, וביאר בשפה קלה ובהירה את דברי הרמב"ן, כך שלפחות יכולתי לחשוב שאני מבין משהו מתוכנו הנשגב של ספר זה.

הרב שלמה לורינץ – "במחיצתם של גדולי התורה"

ספרים רבים נכתבו במשך הדורות ובהם סיפורי מעשיות של צדיקים, אך הספר "במחיצתם של גדולי התורה" רכש אמון מיוחד בלב הציבור. כותב הספר הוא הרב שלמה לורינץ שהיה שלוחא דרבנן, ירא שמים, ותעיד על כך העובדה שבתום פעילותו הציבורית חזר מיד ללימוד התורה, כמו שכתב הרב אלישיב זצ"ל במכתב ברכה שהודפס בתחילת הספר. שני כרכי הספר, אשר זכו להסכמות של גדולי ישראל (דבר נדיר בספרים מסוג זה) – מלאים מקיר לקיר במעשים של גדולי ישראל בדורות האחרונים והתייחסותם לנושאים שונים שעמדו על סדר היום של היהדות החרדית במאה האחרונה. הרב לורינץ מצטט אמירות של החזון אי"ש למשל – לא מתוך ספר, לא מתוך שמועה – אלא ממה ששמע הוא באוזניו. לעניות דעתי חשוב מאוד לדעת מה היתה התייחסותם של גדולי ישראל לנושאים אקטואליים שונים כדי להבין כיצד עלינו לנהוג כיום בעניינים דומים, וכמו שאומר הפסוק המובא על כריכת הספר: "למען ידעו דור אחרון ושמרו דרך ה".

מעוניינים לפרסם טור המלצות על ספרים שאהבתם? פנו אלינו למייל Dudu@hidabroot.org

 

תגיות:ספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה