צירופי מזון (ב´)

אכילת כמות גדולה של עמילנים בצירופים לא מתאימים גורמת להשמנת יתר, לעיכול לא יעיל ואף יכולות להתפתח בעיות מעיים שונות

אא

במאמרנו הקודם הזכרנו את אחת השיטות בתזונה שמייעלת את תהליך העיכול של המזון, שיטת "צירופי מזון". לפני שנמשיך, אבקש לחדד נקודה חשובה מאד שיכולה להקל על שינויים תזונתיים והיא, שהמוכנות לעשות שינוי מתחילה בשינוי בחשיבה. כלומר, להחליט שאנחנו נתאים את עצמנו למערכת העיכול ולא שמערכת העיכול תתאים עצמה לרצונות שלנו.

בהקשר זה, נגענו מעט בצירוף המתאים למזונות החלבוניים. הפעם אני רוצה לגעת בצירופים המתאימים למזונות העמילניים שהם חיטה, שעורה, אורז, תפוחי אדמה, בטטות ועוד. העמילן הוא המזון המרכזי העולה על שולחננו בצורות שונות: כמנה ראשונה, כתוספת למנה עיקרית, כקינוח בסוף ארוחה או כחטיף בין הארוחות. אכילת כמות גדולה של עמילנים בצירופים לא מתאימים גורמת להשמנת יתר, לעיכול לא יעיל ואף יכולות להתפתח בעיות מעיים שונות. לאור זאת, אף כאן המזון שרצוי לצרף למזון עמילני הוא ירקות חיים וירקות מאודים. ניתן גם להוסיף כמות קטנה של מזון שומני, כשהטוב ביותר הוא אבוקדו או טחינה בהכנה ביתית (מטחינה גולמית).

צירוף מקובל נוסף אך לא טוב הוא, שבין לאחר ארוחה חלבונית בשרית, בדרך כלל, ובין לאחר ארוחה עמילנית, מרבית האנשים אוכלים "מנה אחרונה" בדמות עוגה, פירות וכדומה, כשבדרך כלל אוכלים זאת כשכבר די שבעים.

ובכן, רצוי להימנע ממנהג זה במיוחד אלו שמערכת העיכול שלהם רגישה, כיון שמזונות אלו שוהים הרבה זמן בקיבה ובמערכת העיכול ואז המזון המתוק מתחיל לתסוס ומופיעים גזים ותחושות לא טובות במערכת העיכול. מכאן עולה שאין לצרף פירות למזון אחר. פירות יש לאכול עם פירות בלבד.

לסיכום: הגישה האומרת שכל מה שנחשב מזון ראוי הוא לאכילה בכל מצב עם כל מזון - אינה גישה נכונה. כדי לאפשר למזון להתעכל כראוי, יש לתת לו סביבה עיכולית מתאימה. כמו כן, עלינו לברור בקפידה את צירופי המזון המתאימים ולדחות את אלו שאינם מתאימים.

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

 

תגיות:בריאותמערכת העיכול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה