הלכה

פינת ההלכה: קיום מצוות לימוד תורה באמצעות 'דף יומי'

מי שלומד מדי יום שיעור דף היומי, האם הוא יוצא בכך ידי חובת תלמוד תורה בכל יום?

  • ט' חשון התשע"ד
אא

בגמרא במסכת קידושין (דף ל) אמרו:" ושיננתם לבניך - לעולם ישלש (יחלק לשלושה חלקים) אדם שנותיו, שליש במקרא, שליש במשנה ושליש בתלמוד". כלומר, מחויב כל אדם מישראל לחלק את זמנו בלימוד התורה, שילמד גם מקרא (חומש, נביאים וכתובים), גם משנה וגם תלמוד.

וכן פסק רבנו הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה, שחייב אדם לשלש את זמן לימודו. כיצד? אם היה בעל אומנות או מסחר ועוסק במלאכה לפרנסתו שלוש שעות, ובתורה עוסק תשע שעות, קורא בשלוש מהן בתורה שבכתב, ובשלוש ילמד תורה שבעל פה, ובשלוש ישכיל ויבין אחרית דבר מראשיתו ללמוד דבר מתוך דבר, עד שידע היאך דיני המצוות והיאך יוציא דין האסור והמותר...".

בדברי רבותינו האחרונים דנו רבות בעניין זה, מהי הדרך הישרה בלימוד התורה. וכתבו רבים מהם שיש בעלי בתים הנוהגים ללמוד בכל יום תלמוד (גמרא) עם פירוש רש"י והתוספות (ממש כלימוד דף היומי), ואינם לומדים בספרי הפוסקים. אבל נראה שהעיקר הוא ללמוד בספרי פוסקים, ואינן יוצאים ידי חובת תלמוד תורה בלימוד הגמרא, וזהו ששנינו: "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מגילה כח:), שהוא הלומד הלכות פסוקות, ורק תלמיד חכם העוסק שעות ארוכות בתורה, יוכל לעסוק גם בלימוד התלמוד כראוי.

(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)

ולכן בנדון השאלה, כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, שבוודאי שלא נכון שילמדו כולם בכל יום דף יומי, במקום שילמדו שיעור בהלכה. ואכן הספרדים בכל מקומות מושבותיהם היו רגילים בכל יום לשמוע שיעורים בהלכה מפי תלמידי חכמים, וכך היו בקיאים בדיני התורה. אולם כיום במקומות רבים התבטלו לגמרי השיעורים בהלכה מחמת לימוד הדף היומי, שרבים מאד מסתפקים בו. וכתב הגאון רבינו יהונתן אייבשיץ בספר יערות דבש, שכל מי שלא למד הלכות שבת על בוריין פעמיים ושלוש, לא יוכל להימלט מעוון חילול שבת, הן מדאורייתא והן מדרבנן.

ולכן, ודאי שכל מי שיש אפשרות בידו - ראוי שילמד בכל יום גם שיעור דף יומי, וגם שיעור בהלכה, ובכך יבא על סיפוקו. אבל אם אינו שומע אלא שיעור אחד, עליו להעדיף שיעור בהלכה כי ללא לימוד ההלכה לא יידע את דיני התורה.

וכמו כן, נשים הקוראות בכל יום בספר תהלים שמעלתו גדולה, מכל מקום יזהרו גם לקבוע איזה זמן ללמוד את דיני התורה, שאף הן מצוות להיות בקיאות בהם.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומיתלהרשמה למייל הלכה יומית:www.halachayomit.co.il

תגיות:דף יומילימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה