השבת שלי

התארגנות נכונה והכנות עם הרבה שמחה: השבת של ורדית רוזנבאום

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם ורדית רוזנבאום, אמא לתשעה בנים ועוד שתי מתוקות, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת היא מעין עולם הבא. בשנים האחרונות, מאז שאני מתארגנת נכון יותר לשבת, זכיתי להרגיש עונג שבת אמתי. שבת עבורי היא גם ההוכחה שה' ממש אוהב אותנו, בכל שבוע אני מודה לו על כך שהוא הביא לנו את הנחת, העונג והשמחה של שבת".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"אני מתחילה להתכונן לשבת כבר במוצאי שבת, וממשיכה עם ההכנות במשך כל השבוע. לפני כשמונה עשרה שנה, כשהיינו זוג צעיר עם שלושה קטנטנים, גרנו במקום מבודד יחסית, עם עוד כמה משפחות. באחד הערבים, כשבחוץ היה גשום וסוער, שמענו דפיקות בדלת. תהיתי מי יכול לדפוק אצלנו בערב כזה, וחשבתי שזו יכולה להיות רק אחת השכנות. פתחתי את הדלת, ולהפתעתי ראיתי בחור צעיר עם ג'קט עור וג'ל בשיער. הוא התיישב אצלנו בבית, וניסה למכור לנו אנציקלופדיות (בעידן שעוד היה דבר כזה). לא היה לנו כסף מיותר, ולכן הסברנו לו בנימוס שהדבר לא מתאים לנו. תוך כדי שיחה, הוא סיפר לנו שבילדותו הוא גדל במאה שערים. שאלנו אותו איך הוא הגיע למקום שבו הוא נמצא עכשיו, והוא סיפר שזה בגלל יום שישי. אצלו בבית יום שישי היה סיוט - צעקות, עצבים, לחץ, ממש גיהינום, וכשגדל, הוא אמר לקב"ה 'אם הבאת לנו את השבת בשביל יום שישי, אז אני מוותר על השבת ועל יום שישי', ועזב את דרך התורה.

"מבחינתי, היה מדובר בגילוי אליהו. מה פתאום שיגיע אדם לאמצע שום מקום ביום גשם סוער, ויספר לנו את הסיפור הזה? הדבר עורר אותי לבדוק מה קורה אצלנו בבית ביום שישי, מה הילדים חווים ומה אנחנו. בעקבות כך, ראינו שמה שקורה אצלנו הוא לא בדיוק מה שאנחנו רוצים שיהיה, והחלטנו לעשות שינוי. התחלנו כמו כל בית סטנדרטי, עם לחץ, עצבים, ומתח גופני ונפשי בימי שישי. גם שולחן השבת שלנו לא היה תענוג גדול, ובכלל, כל האווירה בשבת. קודם כל, החלטנו ללמוד על הערך של השבת, על המהות שלה, ועל כל הקשר שלנו עם ה', שמגיע לידי ביטוי בזמן הזה. לאחר מכן, התחלתי גם לחפש טיפים להתארגנות נכונה, כדי שנוכל להכניס את השבת בנחת וברוגע. התחלנו בקטן, כל שבוע התקדמנו קצת, והיו גם שבועות שלא הצלחנו. אני השתדלתי לא להתייאש ולא לכעוס על עצמי, אלא לחפש מה הייתה הטעות ומה צריך לתקן. אחת הטעויות המרכזיות הייתה התחושה של 'כוחי ועוצם ידי', וצריך היה להתפלל עליה ולבקש מהקב"ה שיהיה אתנו. ככה השתפרנו והשתדרגנו משבת לשבת, וכשמאוד רוצים חיבור רוחני, אז יש סייעתא דשמיא עצומה.

"אחד הטיפים המרכזיים שמצאתי, הוא פשוט להתארגן מוקדם. קראתי בספר של הרב מרדכי אליהו שהוא כותב להתחיל להתארגן כבר מיום ראשון, שכל ההכנות צריכות להיות בשמחה, ושיש עניין אפילו להזיע בהכנות של שבת.

"אז כמו שאמרתי - אני מתחילה כבר במוצאי שבת עם הכביסות, וביום שני כל הבגדים כבר מגוהצים ומקופלים בארונות. כשהתחלתי לעשות זאת, הדבר לא היה קל. יש לי תשעה בנים, שהרבה מהם בישיבות, ואחריהם שתי בנות קטנות, כך שזה לא שיש כמה בנות גדולות שעוזרות בבית. בכל אופן, עם הזמן, הצלחתי לעשות זאת. בשלישי וברביעי אני מכינה את כל מה שאפשר להקפיא - סלטים, עוגות ושניצלים. בחמישי אני קמה מלאת מרץ, שמחה וכוח, בידיעה שתיכף מגיעה שבת, ואני מאד אוהבת להתכונן לקראתה. אני מחליפה מצעים, שוטפת את הבית ומכינה את האוכל לשבת. בחמישי בערב אנחנו פורשים מפה לבנה על השולחן, ולשישי משאירים רק את החלות, שלא מוותרים עליהן, ואיזשהו אוכל חם לסעודה שלישית. עד חצות היום בשישי מסתיימות כל ההכנות, ונשאר רק לעשות שטיפה אחרונה ולארגן את הילדים. בשישי בצהריים אנחנו תמיד נחים, ואז מקבלים שבת מוקדם יותר מהזמן שכתוב בלוח".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"התפריט הוא די קבוע, כשהמעטפת משתנה לפי החשק ולפי מי שנמצא בשבת. הבסיס הוא מרק עוף בערב, שאף אחד לא מוותר עליו והוא עיקר הסעודה. אחר כך יש עוף עם תפוחי אדמה, אורז, ירק, וכמובן החלות של שבת, שהן העיקר.

"בבוקר יש סלטים חיים ומבושלים, שאת כולם אנחנו מכינים בבית - חומוס, טחינה, מטבוחה, חצילים, סלט עגבניות, ועוד. אנחנו אוכלים גם דגים, שיש עניין לאכול אותם בשבת. אחר כך למנה עיקרית אנחנו מכינים בחורף חמין ובקיץ שניצלים או עוף עם תוספות - בורגול, קינואה, אורז, ירקות ומה שרוצים. וכמובן שלאוכל של שבת יש טעם מיוחד, כי אמרנו עליו 'לכבוד שבת קודש', והוספנו לו את התבלין המיוחד של שבת.

"למנה אחרונה בעבר היינו מכינים גלידות ומוסים, אבל ירדנו מזה מטעמי בריאות, והיום אנחנו מגישים פירות העונה. לסעודה שלישית אנחנו אוכלים דגים וסלטים חיים ומבושלים, ותמיד יש גם משהו חם. בקיץ מדובר במאפה חלבי - כמו פיציות או תפוחי אדמה מוקרמים, ובחורף מכינים מאכל פרווה".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"שולחן השבת שלנו משתנה בהתאם לכמות הילדים שנמצאים בבית. הרבה מהבנים בישיבות ויש גם שניים נשואים, אז כשכולם נמצאים שולחן השבת הוא מאד ארוך ומאד שמח, עם הרבה דברי תורה ושירים. אנחנו אוהבים לשיר גם פיוטים ספרדיים, שיש להם מילים מדהימות של תשוקה, אהבה, וחיבור לקב"ה. בשבתות המצומצמות יותר, כשאנחנו נמצאים רק עם ששת הקטנים, אפשר לתת להם יותר תשומת לב, וגם ההכנות לשבת הן קלות יותר, עם פחות אוכל ופחות כלים לשטוף. עם הזמן למדנו ליהנות משני המצבים - גם כשכולם נמצאים, וגם כשרגוע יותר".

מהו החלק הכי אהוב עלייך בשבת?

"האמת היא שאני אוהבת את כל השבת, מרגע שהיא נכנסת ועד שהיא יוצאת. קשה לי כשהיא יוצאת. אני אוהבת בעיקר את שבת בצהריים אחרי המנוחה, שאז זה הזמן שלי לקרוא בנחת דברי קודש. אני לא נוגעת בשבת בשום תוכן של חול - לא עיתונים ולא ספרות רגילה, אלא רק דברי קודש, שמחברים אותי לקב"ה. אני קוראת ספרי מוסר, אמונה, סיפורי צדיקים, הלכות שבת, ובדרך כלל גם מספיקה את התהילים של שבת. ככה אני מגיעה לסעודה שלישית ממש באורות. אנחנו מזינים את הגוף שלנו כל הזמן, ועבורי הזמן הזה הוא הזנה לנשמה, הוא החמצן שלי ממש".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"קודם כל, כשההורים אוהבים, אז גם הילדים אוהבים. אם אנחנו רוצים את השבת ומשתוקקים אליה, גם הילדים באופן אוטומטי ירגישו חלק מזה. חוץ מזה, מבחינתי חינוך לתורה ושמירת מצוות הוא על ידי חוויות חיוביות. אז יש לנו את השירים בסעודה, והממתקים והעוגות של שבת. ויש גם יותר רוגע ויותר חופשיות לילדים ביום הזה. בנוסף, הילדים שלנו שותפים גם בהכנות לשבת, וגם בהתארגנות במהלך כל השבת, כל אחד בהתאמה לגילו. הקטנים עורכים שולחן, הבנות מקפלות מפיות, הגדולים מגישים אוכל לשולחן, מפנים אחר כך ואחראים על ניקיון המטבח בסיום הארוחות. אני בשבת נחה, והם אחראים יותר על תפעול הדברים. הבנים גם בוחרים את השירים ואומרים דברי תורה, הם מאד שותפים ולוקחים חלק בכל".

שבת בלתי נשכחת?

"לפני חמש שנים, כשירד בשבת שלג כבד. כהרגלי, סיימתי את כל ההכנות לשבת ביום חמישי, וברוך ה' שכך. בערב חמישי הייתה הפסקת חשמל, והיינו בטוחים שהחשמל יחזור עד שישי בבוקר, אך זה לא מה שקרה. היינו צריכים לוותר על החלות, והוצאנו פיתות מהמקפיא, שגם ככה הפשיר. כל הזמן קיווינו שעוד רגע החשמל יחזור, אבל הוא לא חזר עד סוף השבת. הייתי עם תינוקת בת חודשיים והיה קר מאוד. ישבנו צפופים במטבח לאור נרות, ועם 'בלייך' שבעלי אילתר במקום הפלטה. שכנים שהתכוונו לנסוע ולא יכלו לעשות זאת, הצטרפו אלינו לסעודה, שכן הם לא היו מאורגנים עם אוכל. בסעודה שלישית הנרות כבר לא דלקו, והיה חשוך וקר. זו היתה שבת חווייתית, והישיבה לאור הנרות הייתה מרוממת, אך מצד שני הדבר דרש מאתנו כוחות נפש גדולים להישאר בשמחה ובאווירה של שבת, למרות הקור והחושך".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

עוגת גבינה

"בשבת בבוקר, בעלי והבנים מתפללים וותיקין, ולאחר התפילה, בשמונה בבוקר, אנחנו עושים קידוש עם הרבה עוגות. אז הנה מתכון לעוגת גבינה טעימה ופשוטה להכנה:

ממלאים בכוס מים עם 3 כפיות קפה, טובלים בהם ביסקוויטים ומסדרים בתבנית.

בקערה אחת מקציפים שמנת מתוקה עם שתי כפות סוכר, ובקערה שניה מערבבים 750 גרם גבינה לבנה עם חבילת פודינג וניל. מאחדים את שתי התערובות יחד. מורחים חצי מהכמות על הביסקוויטים, ומעליה מסדרים שכבה נוספת של ביסקוויטים טבולים בקפה. שופכים מעל את שאר תערובת הגבינה, ומפזרים מעל הכל קקאו בעזרת מסננת. שומרים במקרר, ויוצאת עוגה טעימה, כיפית ומפנקת.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:עוגת גבינההשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה