סלבס בהתחזקות

"חיפשתי פסגות בכל מיני מקומות חיצוניים, עד שמצאתי": איך עדן הראל עשתה תשובה?

עדן הראל טיפסה מפסגה לפסגה, אך שום דבר לא דיבר אליה. לא כסף, לא מעמד, לא מסיבות ולא עבודה יוקרתית בצל סלבס מפורסמים. מדוע? כי הנשמה נשארה ריקה. "היום אני מאושרת", היא אומרת. "כשאני שומעת שיעור תורה אני מתמלאת, כפי שלא התמלאתי מעולם"

אא

אי אפשר לקרוא את סיפורה האישי של עדן הראל, בלי לקבל זריקת חיזוק לוורידים. לא כסף, לא מעמד, לא עבודה יוקרתית לצד סלבים הכי מפורסמים בעולם - דבר מכל אלה לא דיבר אליה, פשוט, כי הנשמה נשארה ריקה.

מילדת פנימייה טיפסה הראל מאודישן לאודישן, עד לפסגה, בה נבחרה למגישה הישראלית הראשונה בהיסטוריה של ערוץ המוסיקה האירופאי MTV. תוך זמן קצר, הפכה לאחת הנשים המפורסמות בעולם: כסף, תהילה, חברים מפורסמים, ומסיבות לצד האנשים המשפיעים ביותר בעולם, הפכו לשגרת חייה. גם שם לא מצאה עדן את האושר.

היא החלה מסע לחיפוש אחר רוח, כשבשיאו החליטה לעבור לגור במנזר בודהיסטי בצפון הודו. "חיפשתי את הרוח בעולם החומרי", היא מסבירה. לאחר שנה חזרה לישראל. הכירה את עודד מנשה, כיום בעלה, ואז, כאשר חיפשו רב שיחתן אותם, הם החלו לגלות את היופי ביהדות.

 

ההיכרות הראשונה עם היהדות

הכל החל כשבני הזוג חיפשו רב שיחתן אותם והתחילו באודישנים - משהו כמו "רב נולד", כפי שהציגה זאת הראל. לאחר שפגשו אינספור מועמדים, הם שמעו על הרב מרדכי שיינברגר, ביקשו שהוא יחתן אותם ובאו לפגישה עמו. "בנקודה הזאת השתנו לי החיים", משחזרת הראל. "הסתכלתי עליו, העיניים בערו כמו אש. אמרתי שיש פנס עליו שמאיר. הרגשתי כאילו הוא רואה הכל".

"המפגש עם הרב שיינברגר לימד אותי שאולי אצלינו ביהדות יש משהו שאני יכולה ללמוד מהם", אומרת עדן. הרב שיינברגר קישר אותם אל הרב יובל הכהן אשרוב, ומאז בני הזוג וילדיהם בתהליך של התחזקות. שמירת כשרות, תפילה, תפילין, מצווה אחר מצווה.

"אחרי שפגשתי את עודד הרגשנו בתחושה הפנימית שלנו שזוגיות בלי רוחניות אין לה על מה להישען. על מה תישען? על המוסר החברתי שמפורק לחלוטין? אנחנו בעידן שכולם כל כך מבולבלים בתוך כל הרצונות והעשייה וקצב החיים, שזה נחמד למצוא מקום שבו אפשר להיות ביחד ולהוריד הילוך. התחלנו ללכת לכל מיני מרכזים ומקומות בארץ, שלא התאימו לנו. עד שמצאנו את המרכז של הרב יובל הכהן אשרוב".

"סביב החתונה התחלנו לשמוע באוטו דיסקים של הרב יובל על זוגיות ובכלל, ועפנו מהם. הדברים שהוא אמר הדהימו אותנו. ככה הקשבנו לדיסקים האלו במשך כמה חודשים, ואחרי חצי שנה הרב יובל הגיע להרצאה בזכרון יעקב, שם התגוררנו באותה התקופה, והחלטנו ללכת לשמוע אותו. לי בסוף לא היה כוח אז שלחתי את עודד, שהתקשר משם כמה דקות לפני שהתחיל השיעור ואמר לי 'את לא מאמינה! הוא דוס!! ממש דוס, שחור כזה, חרדי'", היא צוחקת. "עניתי לו ש'טוב נו, מה חשבת לעצמך?'"

הראל ומנשה התחילו לפקוד באדיקות מדי יום שלישי את השיעור הקבוע שלו במרכז "מודעות" שבנווה צדק, "כשבדרך הלוך וחזור אנחנו כמובן עוד טוחנים את הדיסקים".

לאט–לאט החלו השניים להקפיד יותר ויותר על אורח חיים דתי שכלל כשרות, תפילין ושיעורי תורה. הקושי הגדול ביותר היה השבת, כאשר הרב אשרוב היה זה שגרם להם לגלות את השבת. "הוא הזמין אותנו לסופשבוע ביישוב שבו הוא גר, האור הגנוז, ליד צפת. זה יישוב דתי, והיה שם משהו חזק באוויר. היתה עוצמה בשמירת השבת. אחרי תקופה מסוימת החלטנו לנסות את זה בבית שלנו. החלטנו שבשבת אנחנו לא רוצים טלפונים או מחשבים, אנחנו רוצים שיהיה לנו את היום הזה לילדים ולחברים שבאים לבקר אותנו, לאכול ביחד וללמוד קצת ביחד.

"במשך תקופה ארוכה שמרנו רק על יום שישי. היינו שומרים על השישי בקדושה מהממת. הגיעה שבת? נגמר. כי איך אפשר בלי טלוויזיה בשבת?" עד שבשבת אחת גמלה בלבה של הראל החלטה. "חשבתי לעצמי, ננסה לסחוב עוד קצת, ובבוקר לא נגעתי בחשמל. גם ככה הפלטה כבר הייתה מחוברת לחשמל, ובלי ששמתי לב שמרתי את כל השבת. במוצאי שבת עודד גילה ואמר לי: 'רגע, את שמרת שבת בלעדיי? חוצפנית'. שבת אחרי הוא כבר שמר איתי, ומאותו רגע אנחנו שומרים שבת. ועברו מאז כבר כמה שנים. 

כאשר נשאלת עדן מה סוד הזוגיות שלה ושל עודד, היא משיבה: "טהרת המשפחה. בלי שום ספק. זכינו לשמור טהרת המשפחה מהיום הראשון. זה תמיד היה בינינו, וזה שומר על הקשר, על החיבור, על הגעגוע האחד לשנייה. אני רואה זוגות נשואים, ולא מבינה איך אפשר בלי זה".

אימוץ אורח החיים הדתי כלל גם מעבר לקהילה ייחודית ברמת השרון, שמורכבת ממתקרבים ליהדות, ושליחת הילדים למוסדות לימוד דתיים. "הכול התחיל כשסיון וידידיה, שהם חברים טובים שלנו וגרו באותם ימים במקום, הזמינו אותנו לשבת. להם היה ברור שזה יתאים לנו, ולכן הם ארגנו דירה ואירחו אותנו לארוחות. אני זוכרת שזה היה כזה קטע בעיניי, שאנשים פשוט נותנים את הדירה שלהם לזרים, האמת שעדיין לא התרגלתי לזה. הייתה שבת מקסימה ואז המשכנו להגיע לעוד כמה שבתות עד שהחלטנו על המעבר.

"עודד תמיד רצה שנגור ברמת השרון", מספרת עדן, "ואז פגשנו את הגרעין התורני של קהילת ראשית, שהוא פשוט מדהים. פתאום נחשפתי לקהילתיות הזו. דאגו לי כשילדתי ומילאו את הבית באוכל, מוציאים בשבילי את הילדים מהגן. הייתי בהלם מזה".

"איפה כתוב שיש נשמה? את יכולה להוכיח שיש נשמה?", שאל עודד את עדן אשתו, באחד הראיונות הכי מחזקים ויפים שתראו. צפו בראיון המרתק והמשעשע:

 

"הייתי רואה אנשים דתיים ברחוב. הייתי כועסת עליהם מאוד"  

"הייתי רואה אנשים דתיים ברחוב. הייתי כועסת עליהם מאוד". אמרה עדן בראיון שהעניקה לערוץ 10. "אני לא יודעת למה. שמעתי עליהם שהם שותים לנו את הכסף, ופתאום אתה פוגש אוכלוסייה שלמה של אנשים. למשל, האור הגנוז, שזה יישוב קהילתי – פתאום אתה מגלה דברים מדהימים.

"כבר מגיל צעיר שאלתי שאלות על העולם הזה. אף פעם לא נראה לי הגיוני שבאנו לפה לחיות, למות וזהו. זה אף פעם לא התיישב לי.

"הרבה שנים חיפשתי תשובות. כנראה שהייתי צריכה לעשות סיבוב שלם של לנסוע ללונדון, לעשות MTV, ומשם לעבור להודו, להצטרף למנזר בודהיסטי ולהיות נזירה בודהיסטית - רק כדי למצוא בסוף את התשובות בבית", אומרת הראל.

"אני מחוברת מאד למסר של האחדות, של אהבת ישראל, של לעזור אחד לשני. אלה מסרים מרכזיים וחשובים מאד ביהדות. פעם ראיתי בצורה מעוותת את העולם הדתי. חשבתי שמלמדים את הדתיים להתבדל משאר עם ישראל. להיות אנטי כזה. אבל היום אני יודעת שהרעיון הוא להתאחד ולהרגיש כמו איש אחד בלב אחד. וכשהבנתי את הדבר הזה, זה חיבר אותי מאד ליהדות", אמרה הראל להידברות.

"היהדות היא מהפרט הכי קטן עד הפרט הכי גדול. מאני והקב"ה בהכי פרטי שלנו, עד העשייה בחוץ ובכל דבר שאני עושה. יהדות בעיני זה איך אני מנכיחה את ה' בחיים שלי, וכמובן לזכור שהכל ממנו, והכל זה לטובה, וזה רק המעשים שלנו שסוגרים את היכולת שלנו להתחבר אליו. הוא רק טוב ומיטיב".

"כשאני עולה על במה ומדברת על טהרת המשפחה, שבת ועוד מצוות נפלאות, זו תחושה שלא הרגשתי כמוה באף דבר שעשיתי. לא כשהנחיתי בערוצי מוזיקה עם מיליוני צופים, ולא כשעמדתי על במות ענקיות.

"השבת היא מרכז החיים שלי. אני חיה משבת לשבת. במהלך השבוע אני רצה על 200 קמ"ש. עושה מלא דברים. אני לא זמינה כבר כמה שעות לפני שבת. מכבה את הפלאפון. כל כך ממש מחכה לנחת הזאת עם הילדים. אני גם אוהבת מאד לבשל לשבת. לא מבינה איך חייתי פעם בלי זה".

"גדלתי בפנימיות מגיל 11, וזה לא היה פשוט. אני רוצה להגיד לכל הילדות שמגיעות מבתים קשים, מבתים שחסר להם, ילדות שעוברות דברים לא פשוטים, שיום אחד הן תהיינה גדולות, והן יוכלו לבחור לעצמן את החיים שהן רוצות, שהמצוקה היא זמנית. ושכוח של תפילה – אף אחד לא יכול עליה. לפעמים חשוך מאוד, אבל תמיד יש אור בקצה המנהרה".

לשאלת המראיין ב-nrg, "איך את מתמודדת עם החיים: זוגיות, ילדים, התקרבות ליהדות. זה לא קל", השיבה עדן: "נכון, וזה מצריך הרבה עבודה ותשומת לב. מה שעוזר זה להבין שיש מעלייך משהו גדול יותר, יש תורה. גם כשקשה יש על מה להישען, מאיפה לשאוב את הכוחות וזה מיישר. החזרה בתשובה לא הקשתה על הקשר אלא תרמה לו ונתנה לנו כלים. מיד שהכרתי את עודד, אמרתי לו שבלי רוחניות — זוגיות לא יכולה לעבוד. אז עוד לא ידעתי לקרוא לזה בשם, לא כיוונתי לרוחניות דתית, אבל היה לי ברור שאם זוג לא מבין שיש משהו גדול ממנו, זה לא יכול לעבוד".   

ולשאלת הסיום: "אחרי 120, מה היית רוצה לדעת שעשית והשארת בעולם הזה?", השיבה עדן תשובה מצמררת: "שהצלחתי לפאר ולשבח את ה' בעולם".

"אני מאושרת. כשאני שומעת שיעור תורה אני מתמלאת באופן שלא התמלאתי אף פעם משום מסיבה, משום מועדון. כשאני שומעת שיעור תורה אני מרותקת, אני שומעת כל מילה שהוא אומר ושותה בצמא כל מילה. מעולם לא התמלאתי ככה", אמרה עדן. 

כך הובילה עדן את חייו של בעלה, עודד מנשה, לחיי עולם התשובה: צפו בראיון מרתק, שבו הזוג נחשף כפי שמעולם לא נחשף. עדן מראיינת עם שאלות נוקבות ולא קלות את בעלה עודד, שעונה תשובות כנות. אל תפספסו. "אי אפשר לשרוד בעולם בלי ללמוד תורה", הוא אומר

 

"הכל היה בהשגחה פרטית, מדויק ובאהבה מאוד גדולה"

כאשר נשאלה עדן על ידי המראיינת ב'ישראל היום' אם היא מנסה להחזיר אחרים בתשובה, השיבה עדן כי "חזרה בתשובה זה תהליך אישי. החיפוש הוא אישי. מישהי יכולה לבוא ולשאול שאלות ואני יכולה לענות, אבל אני לא בעניין של להחזיר אף אחת בתשובה, כי אין דבר כזה 'מחזירים בתשובה'. יש 'חוזרים בתשובה'. כמובן שזה מאוד עוזר כשיש לך על מי להישען, על מי ליפול, ויש מי שמדריך, אבל העבודה הפנימית צריכה להיעשות לבד".

"אני גם לא אוהבת את המקום הזה של לחזור בתשובה ואז לומר 'אוי, מזעזע מה שהיה'", היא מוסיפה. "הכול היה בהשגחה פרטית, מדויק ובאהבה מאוד גדולה. הכול היה בניית כלי להיכן שאני היום, שבזכותו אני יכולה להראות את השם בתוך כל הסיפור שלי ולקרב".

היום עדן היא אם לשישה ילדים. "להגיד לך שזה קל? שזה לא מצריך ויתורים? שאני לא סובלת מחוסר שינה כבר כמה שנים? אני לא יכולה להגיד דבר כזה. מצד שני, המתנה היא כל כך גדולה, שאני לא מקבלת את זה כמובן מאליו". עדן שולפת תמונה ומראה למראיין ב'ישראל היום'. "הנה תמונה מסופשבוע שנסענו אליו לאחרונה", היא אומרת. "תראה איזו משפחה יש לי. תראה איזה כיף לנו".

כאשר עדן מדברת על משפחתה, לא ניתן להישאר אדישים. "באמת, בזמן שאני יושבת בבית ומסתכלת על כל הילדים רצים מסביבי, אני מתרגשת עד דמעות. חיפשתי פסגות בכל מיני מקומות חיצוניים, כשהפיסגה הכי גבוהה נמצאת בבית שלי. טוב לי, באמת שטוב לי. לא יכולתי לבקש יותר מזה".

 

לקריאה נוספת אודות התחזקותה של עדן הראל:

"יש התחזקות כללית בעם ישראל", מסבירה עדן הראל. 

עדן הראל לא מתנצלת על החזרה בתשובה, וזה ראוי להערצה.

עדן הראל: "כשמתקרבים ליהדות, בלי יד מכונת הולכים לאיבוד". 

תגיות:עדן הראלכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה