חדשות יהדות

תופעה שמתחזקת: יותר אמנים מתחזקים

פעם, הם הופיעו בכל ימות השבוע, וכמה שיותר – יותר טוב. היום, לא תצליחו להשיג אותם בעד שום הון שבעולם להופעות בשבתות. מלבד זאת, הם מגיעים לשיעורי תורה קבועים, נועצים ברבנים ותורמים לא מעט לצדקה. מופתעים? "יש התחזקות כללית של אמנים", מסבירה עדן הראל

  • א' אב התשע"ז
(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

את ההד הגדול שמענו בעיקר אחרי ההתחזקות של עדן הראל ועודד מנשה, שגררו אחריהם לא מעט תגובות והשפעה. אבל דומה, שאף אחד לא באמת הצליח לאמוד את גודל התופעה: בשנים האחרונות, יותר ויותר אמנים מגלים סימני התקרבות ליהדות.

על רבים מהם אתם כלל לא יודעים עדיין, כאנשים שמתעקשים לשמור על החיים הפרטיים שלהם לעצמם. אבל האם ידעתם למשל שעומר אדם כבר לא מופיע בשבת? ושבדומה לו גם קרן פלס, שהצהירה כבר לפני כשנתיים על כך?

והם לא לבד בסיפור הזה: גם טל שגב ושלומי שבת, עליהם כבר בטוח שמעתם – עשו מהלך דומה של התקרבות ליהדות. שלומי שבת, אף הגדיל לעשות כשחילק כ-200 זוגות תפילין וסידורי תפילה לילדי בר מצווה ברחבי הארץ. "לשלומי יש לב ענק ועם ההתקרבות שלו וההתאהבות שלו בבורא עולם הוא היה חייב להרגיש את זה. הוא פנה לרב שלו ושילם על התפילין עשרות אלפי שקלים. הוא נסע באופן אישי לחלק אותם", תיאר מקורב שלו לאתר מאקו.

בעבר אף התבטאה בנושא גם הזמרת נינט טייב, שסיפרה כי היא שומרת שבת מגיל 14 וטענה כי "אני חושבת שאם לא הייתי שומרת על השבת והיא לא הייתה שומרת עלי, מזמן כבר הייתי במקום אחר... פשוט יום אחד החלטתי שאני רוצה לתת לאלוהים משהו בחזרה", היא מספרת. "התחלתי עם זה, ולא מצאתי שום טעם להפסיק. אני לא מגדירה את עצמי בשום אופן כדתייה, אבל את השבת אני שומרת עם כל החוקים. אני לא נוסעת בשבת ולא מופיעה, אני עושה שבת כמו שצריך".

גם השחקנית רותם זיסמן סיפרה על הניצוץ שנדלק עבורה בפעם הראשונה שזכתה לחוות שבת באמת – ומאז גם היא משתדלת לשמור. "אני באה מבית חילוני גמור, אבל אצלי היה משהו פנימי שכמה לזה, כמו שלשני הורים שלא יודעים לנגן יוצא ילד גאון בפסנתר. לפני שש שנים גרתי בשינקין, והייתה לי שכנה חסידת גור שמעולם לא דיברה איתי. יום אחד שאלתי אותה אם היא יודעת אם יש סליחות בבית הכנסת השכונתי, כי אז כולם הלכו לסליחות, זה היה הכי טרנדי ומגניב. אחרי כמה שעות היא חזרה אלי ואמרה שמשפחת גרליצקי, השכנים, מזמינים אותי לשבת. אמרתי 'יאללה'. 

"התארחתי אצלם והתאהבתי בכל הביחד הזה, בהכנות לשבת, בזה שיושבים וצוחקים כל השבת. זו הייתה אווירה אחרת, שמנתקת את המחשבה מהחול. אחר כך הבנתי שהם מארחים כל שבת המון אנשים והרבה חזרו בזכותם בתשובה, כולל גילי שושן וגם השני מ'הפוך.' גם רמה בורנשטיין עושה לי את זה".

והם לא לבד בסיפור. גם הזמרים ליאור נרקיס ומשה פרץ נסעו לפני כשנה וחצי לרב קוק בטבריה, פגישה שבעקבותיה פרסמו לבקשת הרב סרטון, שזכה לאלפי צפיות ושיתופים, בו הם מבקשים מעם ישראל להתפלל ולהניח תפילין.

מלבד זאת, למעלה מחמישה אמנים מוכרים מקיימים בביתם מדי שבוע שיעור תורה קבוע, אליהם מגיעים לא מעט ידוענים, ורבים אחרים מקיימים בביתם ערבי הפרשות חלה חווייתיים.

מאז, לא מעט ידוענים אחרים צועדים בעקבותיהם. היום למשל לא תוכלו לקבוע הופעות בשבת עם אמנים כמו משה פרץ, דודו אהרון, שלומי שבת, עומר אדם, אייל גולן, פאר טסי, רון שובל, ליאור נרקיס, ואפילו שרית חדד וזהבה בן – בעד שום הון שבעולם. "עד עבודה בשבת, כי בשבת אין ברכה בכסף", מסביר אמן נוסף.

בדומה להם, גם הזמרת ריף כהן, מתארת תחושה מיוחדת שאופפת אותה בשבת. "שבת זה היום בשבוע שבו אני מוציאה את המקסימום שלי. אם נגיד קניתי חולצה חדשה, מתי אני אלבש אותה? לאיזה מועדון או בר ביום חול? לא, אני אלבש אותה בשבת, כי לה צריך להקדיש את הדברים היפים. יש לי אודם שהוא רק של שבת וצלחות של שבת וכוסות של שבת, בשבת אני בטופ שלי...

"ברגע שאת רואה מה הכוח שהשבת נותנת, אין מה להשוות את זה לכסף. עכשיו בדיוק פספסתי נסיעה מאוד רצינית לקצה העולם, בגלל שהטיסה נופלת על שבת. ביטלתי ואני ממש לא מצטערת. לפני ששמרתי שבת הייתי בתקופה לא משהו, והרגשתי שהשבת נתנה לי ברכה. הרגשתי שהכל משתפר לאט-לאט ומסתדר לי איכשהו. אני חושבת שלאמן השבת היא זמן לקבל השראה. זו ההזדמנות לקרוא ספרים ושירה. לי תמיד באים הטקסטים הכי מדהימים בשבת, ואז אני מתבאסת כי אני לא יכולה לכתוב אותם".

גם עלמה זהר, שהתראיינה בעבר בנושא, מגדירה את עצמה כ"חילונית שומרת שבת", ומתארת את השבת החלומית שלה. "באף דת, לא בנצרות ולא באיסלאם, אין את העניין הזה של כיבוי החשמל. זה סטארט-אפ מטורף. אין לי רגע יותר גדול של חדווה מהרגע הזה שבו אני מכבה את האינטרנט והסלולרי ואף אחד לא יכול להציק לי, זה ענק...

"מבחינתי שבת זה סוג של מדיטציה שאני עושה פעם בשבוע, והיא עושה לי טוב... "אני משתדלת לכבד את השבת. שיהיה אוכל ושיהיה נקי. בשבת הבית שלי פתוח. בהתחלה אנשים נורא נרתעו מזה שאי אפשר להתקשר לפני שבאים, אבל הם התרגלו, ותמיד יש פה המון אנשים. אני אף פעם לא יודעת כמה יבואו, ותמיד כמה שיש על הפלטה זה בדיוק כמה שצריך".

אז איך מסבירים את זה, אתם שואלים? "אני חושבת שיש התחזקות כללית", מתארת עדן הראל, "ולגבי המפורסמים - פשוט שומעים עליהם".

ויש מי שיש לו הסבר קצת אחר לתופעה הזו. "כל החיים שלי בקריירה עשיתי שטויות. לבגוד, לשקר לדבר לשון הרע וזה כבר היה גדול עליי", עונה זמר מפורסם אחר, החפץ בעילום שמו, לשאלה מדוע התקרב ליהדות. "תבין, כל העולם שלנו הוא קליפה אחת גדולה. מרוב שיש לנו הכל אנחנו הפכנו, או לפחות אני הפכתי לסוג של חזיר טיפש ששוכח את הדברים הטובים והאמיתיים בזמן שהתעמקתי בטפל".

"ההצלחה הכניסה אותי לחרדות", מתאר באופן דומה גם אמן אחר, ומסכם: "חיפשתי משהו להישען עליו. מצאתי את אלוקים".

תגיות:התחזקותאמנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה