חינוך ילדים

"האם להוציא ילד מהמוסד בגלל חוצפה?", נשאל הרב שטיינמן והשיב תשובה נוקבת

"חוצפה - אני לא מכיר חוצפה", השיב הרב שטיינמן. "ילד לא רוצה להתחצף אלא הוא רוצה לרצות את רבותיו והוריו. ילד מתחצף לרב כי הוא נמצא בלחץ". קראו את הדברים במלואם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בספר 'הפנקס' מובא קטע מתוך יומנו האישי של הרב יצחק לוינשטיין זצ"ל, שזכה להיות יד ימינו של מרן הרב שטיינמן זצ"ל. ליקטנו עבורכם 4 שאלות שנשאל הרב שטיינמן בערב חינוך אדיר שנערך במונסי, כאשר כל המחנכים התאספו והגישו ללפניו לקט של שאלות, וחפצו לשמוע את דעתו של הרב.

שאלה: האם יש רשות להוציא ילדים מהמוסד בגלל חוצפה וניבול פה?

תשובתו של הרב שטיינמן: "ניבול פה זו בעיה, ואם זה קלקול שמקלקל אחרים - אין ברירה. חוצפה - אני לא מכיר חוצפה, ילד לא רוצה להתחצף אלא הוא רוצה לרצות את רבותיו והוריו, בדרך כלל זה מתחיל כשהילד עושה משהו לא טוב, והרב העיר לו יותר מדי והילד נפגע, ומשום כך הוא פוגע וחוזר חלילה, ואין לדבר סוף. צריך לבדוק סיבה ללחץ בו הילד נמצא, כיוון שהלחץ הוא הגורם לכל הירידה של הילד. כל ירידה של ילד", חזר הרב שטיינמן ואמר, "בדרך כלל תלוי בסיבה שראוי לבודקה".

לגבי הוצאת ילדים ממוסד הלימודים - וודאי שהמנהל לא יכול להחליט לבד, אלא צריך ועדת חינוך עם ועדת רבנים מעליה, כמו שהצענו בעוד מקומות.

 

שאלה: האם לקבל ילדים רק מבתים טובים?

תשובתו של הרב שטיינמן: "אני אשאל אתכם – האם את אברהם אבינו היו מקבלים עם אבא כמו תרח?… האם את רבקה היו מקבלים עם אבא כמו בתואל ואח כמו לבן? וודאי שלא! נו… הלוואי, וכולנו היינו משהו שבמשהו, אז איך אפשר לדחות בתים טובים, אפילו שזה לא כולו תורה? העיקר לבדוק את הילד, ואם ההורים לא מתאימים צריך לפנות לועדת חינוך כמו שהצענו".

 

שאלה: אברך שרוצה להישאר בלימוד, ובשביל זה אשתו צריכה לעבוד במשרה מכובדת בין גברים שאין חשש לבעיה.

ותוך כדי שאלה העיר הרב שטיינמן מיד: "וודאי שיש בעיה!"

השואל חשב שהרב לא מבין כל כך, ומדגיש שמדובר שאין בעיה. וראש הישיבה עונה לו בחוזק רב: "יהיו בעיות, וחס וחלילה לעבוד במשרדים של גברים!".

והמשיך הרב שטיינמן בעוז: "כולם כל כך מודאגים איך נחיה? ממה נתקיים? ושוכחים שהעיקר צריך לדאוג לעולם הבא להכין צידה. לא ראינו שהגבירים למדו מקצוע ויצאו גבירים, הכל מן השמים. למטה בקבר לא משנה, ואין כל הבדל בין מי שאכל כל ימיו בשר שמן למי שאכל לחם. הגר"א אומר שיש מצוות שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה - זה לאנשים פשוטים, אבל צדיקים, גם את הפירות מבקשים לעולם הבא". וסיים: "אתם המחנכים צדיקים, ותחשבו על השכר הגדול בעולם הבא".

 

שאלה: איך מכניסים בילד טעם בתפילה?

תשובתו של הרב שטיינמן: "גם זה תלוי הרבה הרבה בדוגמה האישית. איך שהילדים רואים את האבא או את המלמד מתפלל – כך הם מתפללים. כמה שלמלמד יש יותר יראת שמים- כך זה נכנס בלב הילדים. ידוע המשל שהגר"א אמר לדובנר, להוציא מים מכוס ניתן רק ע"י שמתמלא על גדותיו ויותר- נשפך החוצה, כך רק מי שמלא מלא ביראת שמים, מה שמוציא החוצה לאחרים יכול להשפיע.

וסיים הרב ואמר, שכל מלמד צריך ללמוד מוסר בכל יום, כדי שיושפע ביראת שמים - וכך יוכל להשפיע על תלמידיו.

תגיות:חינוךהרב שטיינמן זצוק"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה