דיכאון וחרדות

איזה דיכאון, חורף! מה עושים?

החורף מגיע, ואיתו התופעה המעניינת של "דיכאון חורף". מי סובל מדיכאון שכזה, ומה אפשר לעשות איתו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"בקיץ אני פעיל מאד, אוהב לצאת, לבלות. בחורף, אני מרגיש דכדוך. כי בסוף, אין להשוות טיול בקור האפלולי לטיול במזג אויר נעים, כשאנשים יוצאים מהבתים ומתהלכים מסביב. גם לא דומה ישיבה עם חברים בבית קפה כשעל הזגוגיות טיפות גשם, לישיבה עם חברים בחוץ כשהרוח נושבת על הפנים, ואפשר להרגיש את החיים ואת השקיקה באוויר".

כך תיאר לי דוד את הרגשת הדכדוך שהוא חש בכל חורף מחדש. האמת, שהרבה אנשים דווקא ירגישו נחמד מאד בסיטואציות כאלה, כשהגשם מכה על החלון ואני מתכרבל עם שמיכת פליז מלטפת ומביט החוצה לרחוב הרטוב. מעניין.

ישנם אנשים שאפילו חווים דיכאון בחורף, מה שנקרא בלשון המקצועית SAD (Seasonal Affective Disorder). אנו מדברים על כאחוז מכלל האוכלוסייה בארץ. אגב, בארצות סקנדינביה אנו מדברים על 10%! פי עשרה. כנראה, החורף שם יותר חורפי...

 

מדוע זה קורה?

לפני כמה שנים התפרסם מחקר מעניין, שנערך והתפרסם בכל רחבי ארה"ב במשך שנה. ביקשו מהאנשים לדווח על מצב הרוח שלהם ביום הנתון, על רמת הפעילות שלהם ועל הזמן בו שהו בחוץ.

מתברר שככל שאנשים שהו יותר באור יום, כך הרגישו טוב יותר. אך כאן פתאום צצה תופעה מעניינת: במדינות הדרומיות של ארה"ב, שם השמש חזקה יותר, מצב רוחם של האנשים היה טוב פחות. מה ההסבר?

השמש משפיעה על ייצור הורמון המלטונין, האחראי על ויסות זמני השינה והערות, מה שכנראה גורם לירידה בייצור המוליכים העצביים סרטונין ונוראדרנלין, המייצרים מצב רוח חיובי אצל האדם. גם דופמין, המייצר את ההרגשה החיובית, מושפע לרעה מאי חשיפה לאור. עתה אנו יכולים להבין מדוע בחורף ישנם אנשים המרגישים ירידה במצב הרוח, עד כדי דיכאון.

אך מצד שני, חשיפה מרובה מידי לשמש חזקה יכולה לגרום לתחושות לא נעימות, כמו שכולנו מכירים. האדם יכול להרגיש עצבני יותר, להתרגז בקלות וכן הלאה. ברור שגם זה משפיע לשלילה על מצב הרוח, וזה כנראה ההסבר לתופעה שעלתה במחקר הנזכר, שבמדינות בהן היתה שמש רבה, אנשים שנחשפו אליה הרבה, מצב רוחם דווקא ירד.

 

איך זה נראה?

המאפיינים המצויים של דיכאון חורף, הם (לא דווקא כולם) עייפות, שינויים במצבי הרוח, הפרעות שינה, שינה מרובה, לחץ וחרדה, פיחות בקשרים החברתיים, נטייה לאכילה מרובה – בעיקר פחמימות ומתוקים, קשיי ריכוז, חוסר עניין בהנאות העבר, נטייה לבכי, תחושות אשמה וחוסר ערך.

 

אז מה עושים?

ההמלצות, שחלקן נגזרות מן הנאמר, הן: 

  • יותר חשיפה לאור ולשמש בחורף, כחצי שעה. כדאי גם לפתוח וילונות בחלונות.
  • פעילות גופנית, כחצי שעה עד שעה, שלוש פעמים בשבוע.
  • שינה מספקת (למבוגר דרושות כ-7-9 שעות שינה).
  • שמירה על קשרים חברתיים.
  • תזונה נכונה, בעיקר חלבונים ותוספת אומגה שלוש.

לא הייתי ממליץ לגשת לטיפול לפני שניסיתם את ההמלצות הללו. בעיני אין סיבה להעמיק במה שאפשר לפתור בפשטות. אך אם התופעות ממשיכות, כן אפשר לגשת לטיפול. מה שמומלץ בעיני, בפרט בדיכאון חורף שחולף לאחר העונה, הוא טיפול בשיטת cbt.

חורף מוצלח ונעים לכולנו!

ליצירת קשר עם מחלקת 'נפשי בשאלתי': 073-3333331  anat@htv.co.il

תגיות:דיכאוןחורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה