פורום מומחיות

טיפול רגשי לכאבים פיזיים

האם אפשר לפתור כאבי גב בטיפול רגשי, למה הילד פוחד משואב אבק, ואיך מתמודדים עם טיסות של הבעל לחו"ל?

  • י"ט חשון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני סובלת כבר שנים מבעיות גב וכאבי רגליים. נטלתי תרופות חזקות, והן לא הועילו.

האם יש בכוחם של טיפולים רגשיים להשפיע על תפקוד תקין של המערכות הפיזיולוגיות בגוף?

רבים נוטים לחשוב שבעיות נפשיות באות על פתרונן בטיפולים רגשיים, ובעיות פיזיולוגיות כגון מחלות, כאבים, בעיות בדרכי נשימה ועיכול וכו' – מטופלות בקרב הרפואה הקונבנציונלית.

חלק מהמטופלים הסובלים מכאבים מתלוננים שהבדיקות תקינות, וקשה להצביע על גורם כלשהו. חלקם האחר טוען שהכדורים החזקים והתרופות שהם נוטלים אינם משפיעים כלל, והכאב עדין קיים ואף מתעצם.

שורשיהם של המחלות והכאבים בגוף נעוצים הרבה יותר עמוק בנפש האדם. ומה שהמוח מצייר – הגוף מייצר.

בבסיס השיטות הטיפוליות השונות עומדת הידיעה כי התת-מודע, שהינו מרכיב עיקרי של המוח האנושי, אחראי על תפקודם התקין של האיברים. לכן שינוי במנגנוני התת-מודע משפיע במישרין על דפוסי החשיבה, הרגש וההתנהגות, ומבריא ממילא את הגוף, מה שמאפשר תפקוד תקין של האיברים והיעלמותם של הכאבים והמחלות.

השינויים מתבצעים באופן ממשי והם שורשיים, ולכן נשארים לאורך זמן. השיטות המוצעות כיום לטיפוליים רגשיים מתמקדים בשורש הבעיה ולא בסימפטום, מה שמבטיח את אי הופעתה של הבעיה בשנית.

טראומה נפשית שלא קיבלה מענה טיפולי ברוב המקרים תתפתח למחלה. ניתן יהיה לספק מענה נקודתי למחלה, אך משום שהטראומה עדין נוכחת – היא תתפרץ במקום אחר בגוף. כשהגוף כואב – זה הזמן להקשיב לו ולנפש שמאחוריו.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

הילד שלנו פוחד בצורה היסטרית בכל פעם שאנו מפעילים בבית מכשיר חשמלי מרעיש כלשהו. הפחד לא מדלג עליו גם כשהוא שומע איזה שואב אבק בפעולה מביתם של השכנים... מה ניתן לעשות בתופעה שכזו?

בגיל הרך ניתן לזהות תגובה רגשית של פחד השכיחה בקרב ילדים במצבים מסוימים. תגובת הפחד נוצרת בעקבות תפיסתו השכלית של הילד למצב הנתון. מכיוון שפחדים אילו מופיעים בגיל מסוים ונעלמים במהלך ההתפתחות, לא ניתן למנוע את הופעתם, אך יש לעזור לילד להתמודד עמם. אצל ילדים שונים יתבטא הפחד בדרכים שונות, ויופיע בזמנים שונים במהלך ההתפתחות.

בגיל שנתיים-שלוש עלול להיווצר אצל ילדים פחד מפני מכשירים המשמיעים רעש בהפעלתם, כדוגמת מקדחה, שואב אבק וכד'. החפץ נתפס בעיני הילד כיצור  לא מוכר, מפחיד ומאיים. הדבר נובע מאפיון החשיבה בגיל זה, בו הילד נוטה לייחס תכונות אנושיות לחפצים דוממים. גם אם הילד מכיר את סוג הרעש של המכשיר מהעבר, הוא יגיב בפחד, בשלב התפתחותי זה, ובדרך כלל יבטא את פחדו בבכי ובהצמדות למבוגר.

הדרכים בהן ניתן לעזור לילד להתמודד עם רגשותיו, הן ע"י ביצוע היכרות של הילד עם המכשיר ועם מטרתו עוד לפני שמפעילים אותו, הכנתו של הילד לקראת הפעלת המכשיר כולל נגיעה, כיבוי והדלקה לרגע.

בהדרגתיות, ניתן לעודד את הילד להפעיל את המכשיר בעצמו – כשאין בכך בעיה בטיחותית.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

לצורך עבודתו, חייב בעלי לצאת לחו"ל מידי פעם. הדבר אינו מקובל עלי, אבל אין לי ברירה אלא לחיות אתו. בכל פעם שבעלי נמצא בחו"ל אני מרגישה רגש של כעס וחרדה לכל אורך הזמן שהוא איננו. כשהוא שב הביתה הכול מסתדר, ואני נושמת לרווחה. האם זה נורמלי שאני מרגישה כך? ומה אני יכולה לעשות?

הרגשתך לגיטימית, כפי שכל הרגשה שאנו מרגישים היא נורמלית לחלוטין. על פי רוב, אם בעלך מספק לך סיבה טובה לסמוך עליו ואת סומכת עליו, ההרגשה הזו מצויה פחות, ובכל זאת, גם עם בעל תומך ואוהב, לא כל אישה אוהבת שבעלה נוסע ומשאיר אותה כאן.

שבו ושוחחו על הדבר. אם העניין ממש פוגע בך ולא מקובל עלייך, אולי שווה אפילו לחשוב על עזיבת העבודה ומציאת עבודה אחרת.

לעבודה במשרה מסוג זה נדרשת הסכמה מלאה של שני הצדדים. גם את צד בעניין, וזה בסדר גמור לדבר על זה. ייתכן שתשתכנעי לאחר שיחה, וייתכן שהוא ישתכנע ממך

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:טיפול רגשיפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה