דמויות ביהדות

כל מה שרציתם לדעת על חזקיהו המלך ותפילתו הסגולית

חזקיהו מלך יהודה היה צדיק גדול וניצוץ מנשמתו של משיח. קבלו מקבץ עובדות מופלאות מהנביאים ומהתלמוד על חזקיהו המלך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חזקיהו היה ממלכי יהודה, והוא מוזכר בתורה שבכתב ושבעל פה לטובה בעקבות צדקותו הרבה ומעשיו הטובים. חזקיהו מצוין כמלך שעשה הטוב והישר בעיני ה', כאשר ראשית מפעלו היה חידוש העבודה בבית ה' שהופסקה כל ימי אחז אביו. הוא השבית את הבמות, בער את העבודה הזרה מארץ ישראל, כולל הבעלים והאשרות.

חזקיהו עלה למלוכה בהיותו בן 25, ומלך 29 שנה בירושלים. בימיו נפלה שומרון, אבדה ממלכת ישראל וגלו עשרת השבטים.

 

הרבצת התורה

חז"ל תיארו את דורו של חזקיהו כדור בו כל העם היו תלמידי חכמים. במדרש מובא שחזקיהו נעץ חרב בכניסה לבית המדרש, והכריז כי כל מי שלא ילמד תורה יידקר בחרב. בעקבות כך, לא היה בכל ממלכת יהודה ילד או ילדה שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה.

בגמרא מובא כי לימוד התורה בדור זה – היווה את הסיבה לנס הגדול במפלת סנחריב. אלו דברי הגמרא: "וחובל עול מפני שמן - אמר רבי יצחק נפחא: חובל עול של סנחריב מפני שמנו של חזקיה, שהיה דולק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות". מוסיף המדרש ומתאר את מעשי המלך: "מה עשה, נעץ חרב על פתח בית המדרש, ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו. בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה".

הרב עמנואל מזרחי בסיפורים מרגשים על דורו של חזקיהו. צפו:

המחלה

במסכת ברכות מתארת הגמרא את מחלתו של חזקיהו, ואת נבואתו הקשה של ישעיהו הנביא, שאמר לו: "מת אתה ולא תחיה". ישעיהו הוסיף והסביר למלך כי מחלתו ועונש המוות בעקבותיה נגזרו עליו כעונש על כך שהוא לא נשא אישה והוליד ילדים, בניגוד לצו פרו ורבו.

בתגובה, השיב חזקיהו כי הוא ראה ברוח הקודש שבניו יהיו רשעים. ישעיהו משיב לו: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת, איבעי לך למעבד. ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא, ליעביד!" (תרגום: למה לך להיכנס לכבשונו - כלומר, לענייניו הפרטיים - של אלוהים? מה שצווית עשה, ומה שרוצה הקב"ה לעשות הוא יעשה).

חזקיהו מקבל את דברי הנביא, ומבקש את בתו של ישעיהו לאישה. תוך תקווה שבזכות צדקותו של הנביא וצדקותו של המלך עצמו – יהיו בניו צדיקים.

חזקיהו נתרפא, נשא את בתו של ישעיהו ונולדו לו ממנה בנים, ביניהם רבשקה ומנשה. לימים, הפך מנשה למלך יהודה אחרי חזקיהו, והיה, אכן, רשע גדול מאוד.

 

נס מפלת אשור

בשנת י"ד למלוכת חזקיהו, עלה סנחריב מלך אשור על ארץ יהודה, כבש מספר ערים והתכונן לעלות ולהילחם בירושלים. חזקיה ציפה לעזרת מצרים, אך זו נהפכה "למשענת קנה רצוץ" כאשר ניבא ישעיה.

כאשר ראה חזקיה כי מדינות האזור לא עוזרות לו מול צבא סנחריב, שלח למלך אשור בקשה: "חטאתי, שוב מעלי, את אשר תתן עלי אשא". מלך אשור הטיל על חזקיהו מס בגובה 300 ככר כסף ו-30 ככר זהב. חזקיהו קיבץ את כל הכסף הנמצא בבית ה' ובאוצרותיו ויקצץ את צפוי הזהב מדלתות ההיכל ויתנם למלך אשור. אך כנראה שלא היה בכך די.

סנחריב שלח את רבשקה אל ירושלים בליווי חיל כבד. חזקיה מהר לבצר את חומת ירושלם והכין עוד חומה חדשה סביבה, הקים מגדלים לירות משם על האויב. בעיר חפר בארות מים. את המעיינות אשר מחוץ לירושלם סתם, כדי שלא יהיו מים לצבאות אשור.

רבקשה הגיע לירושלים במטרה לשכנע את התושבים להיכנע לאשור, ובמידה שחזקיהו יתנגד - אף למרוד בו. רבשקה הכיר את השפה בה דיברו אנשי ירושלים "יהודית", והתעקש לדבר בה. הוא נשא נאום ארוך בו קרא אל העם שלא לשעות לעידודיו של חזקיהו ולהיכנע למלך אשור.

כאשר חזקיהו שמע את הנאום משריו, הוא עלה והתפלל במקדש ושלח שליחים אל ישעיהו בן אמוץ הנביא שיתפלל גם הוא לישועה. ישעיהו הרגיע אותו וניבא לו שסנחריב ישוב לארצו וימות שם. רבשקה שלח שוב שליחים אל חזקיהו, עם מכתבים החוזרים על הטענה שהשמיע בנאומו, וחזקיהו חזר והתפלל במקדש. בעקבות תפילתו שלח אליו ישעיהו מכתב, בו ניבא כי צבאו של סנחריב יובס באופן נסי, ולא יפגע בירושלים כלל.

באותם ימי מצור חלה חזקיהו, ולאחר תפילתו לה', הבטיחו ישעיהו הנביא כי שמע ה' את תפלתו והוסיף לו חמש עשרה שנה לחייו, ויצילו מכף מלך אשור. למרות שסנחריב היה מלך עצום, מנבא הנביא: "ומכף מלך אשור אצילך ואת העיר הזאת וגנותי על העיר הזאת".

סנחריב מגיע עם צבאו למלחמה. כאשר הגיע לעיר נוב, המשקיפה על ירושלים, וראה עד כמה קטנה היא העיר, הניף ידו בזלזול והחליט, לחנות למנוחת לילה ולכבוש את ירושלים למחרת בבוקר.

באותו לילה אירע הנס הגדול: מלאך ה' יצא והיכה במחנה אשור את כל מאה ושמונים וחמשה אלף. נס זה אירע בליל פסח, ללא מגע יד אדם. הנס מוזכר בהגדה של פסח בפיוט "אז רוב ניסים הפלאת בלילה", במילים: "יָעַץ מְחָרֵף לְנוֹפֵף אִוּוּי הוֹבַשְׁתָּ פְגָרָיו בַּלַיְלָה". סנחריב שב בבושת פנים לארצו, שם הרגוהו הדרמלך ושראצר בניו.

 

תפילת חזקיהו – סגולה בדוקה לרפואה

התפילה שאמר חזקיהו המלך כשהיה חולה ונתרפא, (ישעיהו פרק ל"ח מפס' ט' עד פסוק כ') נמסרה לחזקיהו מן השמים. עוד נמסר לחזקיהו כי מי שיגיד תפילה זו בדמע בין חולה בין בריא בשעת צרה, יתרפא וינצל מכל דינים החמורים הנגזרים בשמים, כך מובא בספר 'ליקוטי צבי'.

בספר 'טעמי המנהגים' מובאת סגולה זו, תוך הערה מבעל 'ווי העמודים', שאף מי שלא נתעורר לבכי בשעת אמירת תפילה זו, מכל מקום יאמר התפילה עם "קול בכי" וזה נחשב קצת לבכי, וגם אם ירבה בכמות האמירה הרי זה יחשב בערכו לאיכות האמירה בדמע, וכן יש אומרים, שאם החולה עצמו אינו יכול לומר תפילה זו - יבקש מקרביו וידידיו שמצטערים בצערו שהם יאמרו את התפילה עבורו.

 

התפילה הסגולית:

(א) בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה: (ב) ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה': (ג) ויאמר אנה ה' זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלב שלם והטוב בעיניך עשיתי ויבך חזקיהו בכי גדול: (ד) ויהי דבר ה' אל ישעיהו לאמר: (ה) הלוך ואמרת אל חזקיהו כה אמר ה' אלהי דוד אביך שמעתי את תפלתך ראיתי את דמעתך הנני יוסף על ימיך חמש עשרה שנה: (ו) ומכף מלך אשור אצילך ואת העיר הזאת וגנותי על העיר הזאת: (ז) וזה לך האות מאת ה' אשר יעשה ה' את הדבר הזה אשר דבר: (ח) הנני משיב את צל המעלות אשר ירדה במעלות אחז בשמש אחרנית עשר מעלות ותשב השמש עשר מעלות במעלות אשר ירדה: (ט) מכתב לחזקיהו מלך יהודה בחלתו ויחי מחליו: (י) אני אמרתי בדמי ימי אלכה בשערי שאול פקדתי יתר שנותי: (יא) אמרתי לא אראה קה קה בארץ החיים לא אביט אדם עוד עם יושבי חדל: (יב) דורי נסע ונגלה מני כאהל רעי קפדתי כארג חיי מדלה יבצעני מיום עד לילה תשלימני: (יג) שויתי עד בקר כארי כן ישבר כל עצמותי מיום עד לילה תשלימני: (יד) כסוס עגור כן אצפצף אהגה כיונה דלו עיני למרום אדני עשקה לי ערבני: (טו) מה אדבר ואמר לי והוא עשה אדדה כל שנותי על מר נפשי: (טז) ה' עליהם יחיו ולכל בהן חיי רוחי ותחלימני והחיני: (יז) הנה לשלום מר לי מר ואתה חשקת נפשי משחת בלי כי השלכת אחרי גוך כל חטאי: (יח) כי לא שאול תודך מות יהללך לא ישברו יורדי בור אל אמתך: (יט) חי חי הוא יודך כמוני היום אב לבנים יודיע אל אמתך: (כ) ה' להושיעני ונגנותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה':

 

לימודים מופלאים מחזקיהו המלך

דמותו של חקיהו המלך היא מופלאה, וניתן ללמוד ממנה רבות. להלן נציין מספר לימודים מוסריים שמציינים חז"ל בגמרא, וכן מהמובא בזוהר.

1. מתפילתו של חזקיהו נלמדת ההלכה להתפלל תפילת 'שמונה עשרה' בסמוך לקיר. כה נאמר: "ר' יהודה פתח ואמר: 'ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'', הנה בארוהו, שלא יתפלל אדם אלא סמוך לקיר, ולא יהיה דבר חוצץ בינו לבין הקיר".

2. כאשר מנבא ישעיהו כי נגזרה על חזקיהו מיתה, מסרב חזקיהו לקבל את הגזרה המוחלטת, ומשיב לו: "בן אמוץ, כלה נבואתך וצא. כך מקובלני מבית אבי אבא: 'אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים'".

3. בזוהר על פרשת תרומה (רמז תתצט) מובא לימוד נפלא מתפילתו של חזקיהו. מן הזוהר נראה כי  באותה תקופה, כל מחלה הובילה למוות, עד שבא חזקיהו. כה דברי הזוהר: "אחר שמת לא היה אדם (בעולם) שהיה לו מחלה ולא מת מן המחלה, עד שבא חזקיה, מה כתוב בו: 'בימים ההם חלה חזקיה למות' ... מה כתוב: 'ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'', אמר לו (להקב"ה): 'אם טוב לפניך שאנשים יירפאו ממחלתם ויודו שמך ויכירו וישובו אחר כך בתשובה שלמה - ובני העולם יהיו נמצאים זכאים לפניך', אמר לו הקב"ה: 'יפה הוא, אתה תהיה סימן בעולם', (שבך יתחיל הדבר), וכן היה, מה שלא היה מקודם לכן, זהו שכתוב: 'מכתב לחזקיהו מלך יהודה בחלותו ויחי מחליו'".

4. בגמרא מובא, שביקש הקב"ה לעשות את חזקיה משיח, ואת סנחריב גוג ומגוג, אלא שהחמיץ חזקיה הזדמנות זאת כי לא אמר שירה והודיה על מפלת סנחריב. כה דברי הגמרא: "אמרה מדת הדין לפני הקב"ה: 'ומה דוד שאמר לפניך כמה שירות ותשבחות לא עשיתו משיח, וחזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר לפניך שירה - תעשהו משיח?!', מיד פתחה הארץ ואמרה לפניו: 'רבונו של עולם\ אני אומרת לפניך שירה תחת צדיק זה ועשהו משיח', פתחה ואמרה שירה לפניו, שנאמר: 'מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק וגו''. מכאן נלמד עד כמה חשובה ההודיה על הניסים.

5. בילקוט ראובני מובאים דברים מעודדים לכל דור ודור: "וחזקיה היה ניצוץ ממשיח, והכוונה שבכל דור ודור שולח הקב"ה ניצוץ אחד ממשיח או לגאול אם יחזרו בתשובה, או לקיום העולם כדורו של שמד, או להאיר לעולם בגלות באור תורתו שלא יאבד העולם לגמרי". גם בדורינו, דור אחרון, קיים אדם שנשמתו היא ניצוץ מנשמתו של משיח – וכאשר נהיה זכאים, ניגאל מיד. במהרה בימינו אמן.

תקופת מלכותו של חזקיהו המלך ייחודית מאוד - בתוך שלוש שנים כל העם ידע תורה. אם כך מדוע אמר לו הנביא שאין לו חלק לעולם הבא? מהו הסוד העצום הטמון במעשה זה וכיצד הכל קשור למימד הזמן? הרב אלי עמר מסביר:

לקריאת תפילת ישעיהו מתוך הנביא, בליווי המפרשים, לחצו כאן.

תגיות:רפואהסגולהחזקיהו המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה