חדשות בארץ

עבדאללה מלך ירדן: נבטל נספחים בהסכם השלום עם ישראל

המלך עבדאללה הודיע כי ירדן לא תחדש את החכרתם לישראל של שטחי נהריים וצופר. תקופת החכירה תפוג בעוד שנה, בתום 25 שנה לחתימת הסכם השלום בין שתי המדינות

אי השלום בנהריים (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)אי השלום בנהריים (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
אא

עבדאללה מלך ירדן הודיע היום (ראשון) כי ארצו לא תחדש את תוקפם של שני נספחים בהסכם השלום עם ישראל, שקבעו את החכרתם של שטחים חקלאיים לישראל.

בהסכם השלום בין שתי המדינות, שנחתם ב- 26 באוקטובר 1994, נקבע כי אזור נהריים בבקעת הירדן ומובלעת צופר בערבה נמצאים תחת ריבונותה של ירדן, אך זו תחכיר שטחים אלו לישראל לתקופה של 25 שנה. הנספחים קבעו בנוסף כי בתום תקופת החכירה היא תחודש באופן אוטומטי, אלא אם אחד הצדדים יודיע שנה מראש על פקיעת תוקפה. במקרה של מתן הודעה מעין זו – קובע ההסכם – יחלו הצדדים בהתייעצויות.

המלך עבדאללה מסר את הודעתו במהלך פגישה בארמונו עם אישים פוליטיים. לדבריו, "אל-באקורה [נהריים] ואל-ע'מר [צופר] הן אדמות ירדניות, ותישארנה כך, ואנחנו נממש את ריבונותנו עליהן במלואה". הוא הוסיף כי "בנסיבות האזוריות הקשות, העדיפות שלנו היא להגן על האינטרסים שלנו ולעשות כל מה שצריך עבור ירדן והירדנים". עבדאללה ציין כי הודעה על ההחלטה הירדנית נמסרה לישראל. ואכן, זמן קצר קודם לכן הודיע משרד החוץ הירדני לשגריר ישראל בעמאן, אמיר ויסברוד, על ההחלטה. הודעה זהה נמסרה בירושלים - על ידי שגריר ירדן בישראל לסמנכ"ל מזרח תיכון במשרד החוץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעה הירדנית, שבאה בהפתעה לישראל. בנאום שנשא בהר הרצל בירושלים, בטקס הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין, במלאת 23 שנים להירצחו, אמר נתניהו כי "בהסכם השלום ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידיה את השטח בנהריים ליד הירדן ואת מובלעת צופר בערבה. נמסר לנו היום כי היא מבקשת לממש את האופציה הזו בשנה ה- 25 [להסכם]. אנחנו ניכנס איתה למשא ומתן על האפשרות של הארכת ההסדר הקיים. אין ספק, בראייה כוללת, שההסכם כולו הוא נכס חשוב ויקר לשתי המדינות".

ההחלטה של המלך עבדאללה התקבלה, ככל הנראה, בעקבות לחצים פנימיים בירדן בתקופה האחרונה שלא לחדש את הסכם החכרתם של השטחים החקלאיים לישראל. ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, אייל בלום, הגיב על המהלך הירדני באומרו: ״השטחים החקלאיים במובלעת צופר הינם משמעותיים מאוד מבחינת ביטחון האזור, המדינה, הפרנסה וענף החקלאות בערבה התיכונה. המשמעות הינה קריסה של 30 משקים חקלאיים בשטח של כ- 1,400 דונם. לא מתקבל על הדעת כי לאחר שנים רבות, ישתנו סדרי עולם". בלום קרא לראש הממשלה לפתור את המשבר באופן מיידי, "שכן מלבד חשיבות השטחים לחקלאות, הם מהווים חיץ בין האזורים המיושבים בערבה לבין מדינת ירדן והינם קריטיים, בשל מיקומם, לביטחון האזור והמדינה". הוא הוסיף כי "מדינת ישראל נמצאת בקשרים של מסחר, ותעשייה עם ירדן ואף מעבירה אליה מיליוני קוב מים לתושביה. אנו מצפים מממשלת ישראל לפעול על מנת שהמצב הקיים יישמר, ובוודאי שלא נשקוט עד שנעביר החלטה לא הגיונית זו מעל סדר היום".

תגיות:ירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה