סלבס בהתחזקות

"שאלתי שאלות, הלכתי ללמוד, ובניתי הכל מחדש": איך יונתן רזאל עשה תשובה?

משפחתו של יונתן רזאל חזרה בתשובה כשהיה ילד בן 4. יונתן, הבכור, היה ממובילי התהליך המשפחתי. בהמשך, העמיק להכיר את היהדות בורסיה הבוגרת

  • י"ב חשון התשע"ט
יונתן רזאל (צילום: פלאש 90)יונתן רזאל (צילום: פלאש 90)
אא

איך יונתן רזאל, אחד האמנים הבולטים והאהובים, עשה תשובה? ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים ממגוון ראיונות שהעניק לכלי תקשורת שונים.

 

"חזרתי לבית ספר חילוני, והייתי הילד היחיד עם כיפה"

משפחתו של יונתן רזאלחזרה בתשובה כשהיה ילד בן 4. יונתן, הבכור, התחבר חזק לתהליך, שהתעצם עד שהגיע לגיל 10. "אני הייתי ממובילי המהלך המשפחתי הזה. בגיל 7 או 8 הרגשתי צורך עז להתפלל ולשמור שבת. הרגשתי אותו שונה ממה שחווה אדם בוגר. הייתי ילד רוחני ורגיש שמחפש תשובה. גם אצל ילדים אחרים יש התעוררות רוחנית. ילדים יש להם חקירה, שאלות מעניינות, הם אוהבים להדליק נרות או לשמור שבת, הייתי ילד כזה", סיפר בראיון למאקו.

גרנו בשכונת נחלאות, שעזרה לתהליך. אבא ואמא שלי היו בתהליך בדיקה של זה. כשטסנו לארצות הברית במסגרת השלמת הדוקטורט, הוריי שלחו אותי לבית ספר יהודי כי לא רצו לשלוח אותי לבית ספר של גויים. שם היו לי מורים שנקשרתי אליהם בצורה בלתי רגילה. בגיל 9 כבר חזרתי משם עם כיפה, ושומר שבת וכשרות, וההורים שלי עדיין לא. חזרנו לארץ, חזרתי לבית ספר חילוני, והייתי הילד היחיד עם כיפה. זה היה בשבילי עקרוני, ייהרג ובל יעבור, וכך המשכתי את החיים שלי.

בראיון שהעניק להידברות, הרחיב את תהליך התשובה שלו. "עברתי תהליך תשובה מאוד חזק בתור ילד", אמר. "אחר כך הייתי דווקא בתיכון חילוני, הלכתי לצבא, וחיפשתי את עצמי בתוך כל זה. כאדם מבוגר עשיתי ריסט של הכל ובניתי הכל מחדש. התחלתי מאפס, שאלתי שאלות, הלכתי ללמוד, שוב עשיתי תשובה לא בגרסת הינקות אלא בורסיה הבוגרת. אשתי באה מבית דתי ממושב ברמת הגולן ועברנו תהליך יחד. בירור על כיוון מחדש".

העיתונאי דודו כהן בשיחת עומק ייחודית עם יונתן רזאל. צפו:

 

איך אפשר להיות אמן בלי אינטרנט?

אחת התכונות הבולטות במיוחד של רזאל היא הענווה והצניעות שלו. "אני לא כלום. אני בסך הכל אומן, בעל מלאכה", אמר בראיון למאקו. "הנה, מישהו כאן הכין כוס מאוד יפה, אחד מכין מחשב, אתה עושה את העבודה שלך נפלא, יש צלמים ועניינים. אני משתדל לכתוב שירים, לא 'יונתן רזאל' ולא כלום. אדם פשוט, ומשתדל להיות כזה".

רזאל, אב לארבעה, מתגורר בשכונת נחלאות בירושלים, ומחלק את יומו לשניים: בשעות הבוקר הוא אברך מן המנין בכולל 'עליות אליהו', ובחצי השני של היום הוא כותב, מלחין ויוצר. "להתחיל את היום בכולל - יש בזה משהו שמיישר באיזשהו מקום. קודם כל, הלימוד עצמו. אבל מבחינת החברה של האנשים, אין שום רלוונטיות אם אתה זמר או לא זמר. לצורך העניין, גם אם אתה מולטי מיליונר. זאת אומרת, אתה בא ללמוד - אז אתה בא ללמוד. היכולות שלך בלימוד, במקרה שלי הן טובות אבל לא כל כך טובות", אמר רזאל.

עם היותו אמן נערץ ומצליח – רזאל אינו מחובר לאינטרנט ואינו מחזיק סמארטפון. על השאלה איך אפשר להסתדר בעבודתו בלי חיבור לתקשורת, אמר: "יש, למשל, מישהו שמנהל לי את הפייסבוק, וראיתי את הפייסבוק רק שלוש פעמים, וגם זה כי ביקשו שאראה משהו מאוד מסוים. אין לי אינטרנט, אני לא קורא עיתונים, לא שומע חדשות. אני לא חי את העולם הזה של המדיה. ובמידה רבה זה מה שמחבר אותי. זה מחבר אותי קודם כל לה' יתברך, וכמובן גם לעצמי ולמשפחתי", אמר.

 

"אני מתייעץ המון. ואני חושב שזה מאוד מאוד חשוב"

"אני מתייעץ המון. ואני חושב שזה מאוד מאוד חשוב", אמר. "יש לי רב אישי, הרב יצחק קיאלי, ויש גם את הרב גנץ שאני לא עושה שום דבר בקריירה שלי בלי להתייעץ איתו. וגם רבנים נוספים, אם צריך. להתייעץ עם רבנים זה חשוב לכל אדם, אבל אני חושב שזה חשוב במיוחד לבעלי תשובה, מכיוון שיש המון דברים שברורים וידועים למי שגדל בעולם התורני והוא מונח בו, אבל לבעלי תשובה, ובמיוחד לאנשים שעוסקים בעולמות שיש בהם סכנה רוחנית גבוהה יותר, הם לא ידועים - ומאוד חשוב לדעת אותם. וברור לי שלאנשים שהקדישו את חייהם ללימוד התורה, ולבירור רצון ה', יש דעת רחבה ונכונה, ויש להם סיעתא דשמיא לתת עצות נכונות, ועל ידי כך לכוון בדרך הישר אנשים שעיקר כוונתם זה לעשות נחת רוח לה'".

 

למה בחרת להיות דווקא בעולם החרדי?

כאשר נשאל רזאל למה בחר להשתלב דווקא בעולם החרדי, השיב כי "זו תשובה מאוד אישית, אבל מאז שהייתי ילד - משהו בטוטאליות הזו קסם לי. זה מאוד הכללתי, ובכל מקום יש אנשים נאמנים, אבל יש משהו בעולם הזה... לא יודע, זו שאלה קשה. כבר בתור ילד נמשכתי למקום הזה. לטוטאליות הזו, לזה שכחברה - גם אם לפעמים זה חיצוני ולא אמיתי בכל פרט ופרט - הם חורתים על דגלם את המסירות לתורה, ללימודה ולמה שהיא דורשת ממך כאדם ללא פשרות. אדם שצריך לבחור לעצמו דרך, צריך לבחור את מה שהכי קרוב למה שהוא מאמין בו".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

"בדור שאנחנו חיים בו אין שום חברה דתית מושלמת. לא תמצא מסלול מושלם. אבל צריך לעשות בחירה. אני בחרתי שהמקור שלי יהיה בעולם החרדי, ואני רואה את החסרונות שלו. בעצם, הדור הזה שבור. אפשר, בזהירות רבה, לומר שאולי הקב"ה שם אותנו ביחד כדי שנשלים אחד את השברים של השני. בעולם מתוקן גם חרדים יעבדו, אבל בעולם המורכב שלנו - עולם שבו כל הגבולות נפרצו, רק 15 אחוזים מעם ישראל שומר תורה ומצוות, ולכל ילד יש בקצה היד את כל העולם - העולם החרדי מנסה לשמר עולם יחסית טהור".

"תמיד מבקשים ממני להגדיר את עצמי – חרדי, ליטאי, אולי בכלל חסיד. ואני עונה שהרב שלי זה רבי עקיבא. אני משתדל תמיד להסתכל מה הוא אמר, לבדוק מה הוא החליט. הוא מבחינתי הרב'ה שלי.

"השינוי הוא תהליך מאוד ארוך ולדעתי רבי עקיבא, ברגע שהוא חזר בתשובה, הוא בז לשינוי. היה רגע שזה היכה בו והוא הבין ששינוי קורה באופן מתון ואיטי, כמו מים על אבן. הקבלות הקטנות, הן אולי הכי חשובות ולמדתי את זה מהרב'ה שלי, רבי עקיבא", אמר בראיון ל'מקור ראשון'

כאשר נשאל בתגובה, אלו קבלות הוא מקבל על עצמו, השיב רזאל כי "מדובר בדברים מאוד מאוד אישיים. אבל אני יכול לספר מה אומר על הנושא 'הנתיבות שלום'. הוא אומר שהקב"ה ברא את התשובה לפני שהוא ברא את העולם. כשאדם עושה תשובה בכל תחום, מוזיקה, זוגיות, ילדים, עבודת ה' הוא עושה משהו חדש. כלומר, אם כעסתי, לקחתי על עצמי להפסיק לכעוס ועכשיו אני כבר לא כועס -  זו בריאה מחודשת. כשאדם חוזר בתשובה, הוא חוזר למקום אחר. עזבנו כדי לחזור בצורה אחרת בצורה יותר אמיתית, יותר חיה. מלכתחילה אסור היה לעזוב, אבל זה כדי שיהיה אפשר לחזור בצורה יותר מתוקנת. בתור משהו חדש.

"אני לוי, לוי זה מלשון ללוות, גם הלווים היו המלווים, הם לא היו הדבר עצמו. כך אני רואה את הדבר שלי, אני לא העיקר, אני לא רוצה להיות המרכז, אני המעורר של הדבר, המלווה שלו", אמר בצניעות האופיינית לו.

על יצירותיו המוזיקליות, אמר רזאל להידברות: "לקדוש ברוך הוא יש מאה אחוז השפעה על כל מה שאני עושה. קודם כל, אני תמיד חושב אם מה שאני עושה משמח את ה', אם זה עושה לו נחת רוח. שנית, אני מרגיש שכל דבר שקורה לנו זה בסיעתא דשמיא. אם אני לא מרגיש ממש בקדושה, אני לא מרגיש שאני יכול ליצור. אני רוצה להיות סוג של צינור לאור של התורה, לאור של ה'".

בראיון למאקו, התייחס שוב לדברים אלו, ואמר: "המטרה שלי היא שנזכה שהקב"ה יסתכל עלינו ויגיד 'כמה חשוב שהם בעולם הזה, אני שמח שבראתי אותם'".

יונתן רזאל התפרסם בלהיטיו "קטונתי", "ואני תפילתי" ו"והיא שעמדה", והוא אחד מהאמנים האהובים והמרגשים במוסיקה הישראלית-יהודית. לכניסה לערוץ של יונתן רזאל ביוטיוב היהודי של הידברות, לחצו כאן.

תגיות:יונתן רזאלכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה