זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: כקריעת ים סוף

וכי יש קושי חלילה לפני המקום ברוך הוא לעשות כרצונו? ומדוע נמשל הזיווג דווקא לקריעת ים סוף?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם לאחר בחינה ובדיקה בעיון מתברר שמבין כל הסיבות שמנינו בשבועות הקודמים, אין אפילו אחת הנכונה אצל מעוכב הזיווג, יש לחשוש שמדובר בדין קשה מלמעלה (אשר נגזר כגורל שנועד לתיקונו המיוחד של אדם זה, או משום חשבון מגלגול קודם, או חטא חמור בגלגול זה), ולהשתמש בארבעת הדברים שבידם לקרוע את גזר דינו של האדם. כמובא בתלמוד (ראש השנה ט"ז ע"ב): "ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם. אלו הן: צדקה, צעקה (תפילה מעומק הלב), שינוי השם (לאחר קבלת עצה נכונה מתלמיד חכם אמיתי וירא שמים), ושינוי מעשה (לטובה על פי מצוות הבורא בתורתו)".

ובכל מצב, יהיה אשר יהיה, יש לחזק את שמחת החיים התמידית באמצעות התבוננות במקרים הרבים של מעוכבי זיווג אשר היו נראים כחסרי כל סיכוי, עד שלפתע נפתח מזלם וזכו להקים בתים נפלאים בישראל. אלא שבתחילה "קשה זיווגו של אדם, כקריעת ים סוף, וכל עיכוב לטובה הוא, שהרי "כל דעביד רחמנא - לטב עביד" (ברכות ס' ע"ב).

ולחזק לבבות כאובים מתוך ציפייה והמתנה לזיווגם, מן הראוי להתבונן במאמר חז"ל בגמרא (סוטה דף ב' ע"א): "וקשין לזווגן כקריעת ים סוף".

וכי יש קושי חלילה לפני המקום ברוך הוא לעשות כרצונו? ועוד, מדוע נמשל הזיווג דווקא לקריעת ים סוף?

וביארו בזה, שהנה כאשר ישראל עמדו על שפת ים סוף, ונפל לבם בקרבם בראותם את צבא מצרים דוהר ומתקרב אליהם עם מרכבותיהם וחייליהם, זעקו לה' שיושיעם. ומה התפללו? כל אחד התפלל על דרך אחרת בה יינצלו, אבל איש לא העלה בדעתו להימלט דרך הים. והנה, לפתע, משה מרים את מטהו, והים נבקע תוך כדי שהמים נעשים להם חומה מימינם ומשמאלם, והם נכנסים לשביל המופלא שאיש לא חשב עליו, ונמלטים דרכו.

בעת זעקתם, איש לא ידע שדרך הצלתם כבר נקבעה, שהישועה תבוא דווקא מהים וכי היא תהיה כל כך קלה ומהירה. אלא שהיתה חסרה דבקותם בה', ועל ידי התשובה והתפילה במדרגה גבוהה – נושעו, כדברי חז"ל (מכילתא דרבי ישמעאל, בשלח, פרשה ב') על הפסוק בשיר השירים (ב', י"ד) "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה, הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ, כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה": "למה היו ישראל דומים באותה שעה? ליונה שברחה מפני הנץ ונכנסה לנקיק הסלע, והיה נחש נושף בה. אם תכנס לפנים, הרי הנחש. ואם תצא לחוץ, הרי הנץ. כך היו ישראל דומים באותה שעה. הים סוגר ושונא רודף. מיד נתנו עיניהם בתפילה. עליהם מפורש בקבלה 'יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה וגו' כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה'. 'כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב' - בתפילה, 'וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה' - בתלמוד תורה. דבר אחר, 'כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב' - בתפילה, 'וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה' - במעשה הטוב".

כך כאשר ממתין האדם לזיווגו, יידע כי זיווגו כבר נקבע ויגיע אליו מכיוון שהוא כלל לא חושב עליו. הוא יעשה את שלו על ידי תפילה ותחנונים, והקדוש ברוך-הוא ישלחהו אליו מיד בבא העת, מכיוונים שונים. או אז, הכל ירוץ ויסתדר במהירות.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה