עובדות ביהדות

חודש חשוון - חודש סגולי לבניין בית המקדש

המדרש בילקוט שמעוני בדברים מרגשים אודות חודש חשוון: "וכן מרחשון עתיד הקב"ה לשלם לו". קראו את הדברים במלואם

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

המדרש בילקוט שמעוני בדברים מופלאים אודות חודש חשוון. האם בית המקדש השלישי ייבנה בחודש זה? עיון בדברי המדרש יגרום גם לליבכם להחסיר פעימה

בספר מלכים א' פרק ו', מתואר כי שלמה המלך סיים לבנות את בית המקדש בחודש חשוון. כה נאמר: "בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית יֻסַּד בֵּית ה' בְּיֶרַח זִיו. וּבַשָּׁנָה הָאַחַת עֶשְׂרֵה בְּיֶרַח בּוּל הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי כָּלָה הַבַּיִת לְכָל דְּבָרָיו וּלְכָל מִשְׁפָּטָיו וַיִבְנֵהוּ שֶׁבַע שָׁנִים".

בילקוט שמעוני מתאר המדרש כי למרות שבנין בית המקדש הסתיימה בחשוון, הקב"ה חיכה עד חודש תשרי (כמעט שנה לאחר מכן) כדי לחנוך את המקדש.

באותו מדרש מתואר כי גם מלאכת המשכן הסתיימה בכסלו, אך המשכן נותר מקופל עד ר"ח ניסן – בו נערכה חנוכת המשכן.

כה דברי המדרש: "בכ"ה בכסלו נגמר מלאכת המשכן ועשה מקופל עד אחד בניסן, כמו שכתוב: 'ביום הראשון באחד לחדש תקים את המשכן', והיו ישראל ממלמלין על משה לומר: 'למה לא הוקם מיד, שמא דופי אירע בו?', והקב"ה חשב לערב שמחת המשכן בחדש שנולד בו יצחק, דכתיב: 'לושי ועשי עוגות'. ואמרו לו: 'שוב אשוב אליך', ומעתה הפסיד כסלו שנגמרה בו המלאכה. אמר הקב"ה: 'עלי לשלם'. מה שילם לו הקב"ה? חנוכת חשמונאי, וכן מרחשון עתיד הקב"ה לשלם לו".

מהמילים האחרונות, "וכן מרחשון עתיד הקב"ה לשלם לו", לומדים גדולי חסידות חב"ד כי בחודש חשוון יוקם בית המקדש השלישי.

אמנם ראוי לזכור כי מפרשי התנ"ך חלוקים בדעותיהם כיצד תתרחש הגאולה העתידית, וכבר פסק הרמב"ם כי: "אלו הדברים לא נדע איך שיהיו עד שיהיו". עם זאת, נראה כי חודש חשוון הוא חודש סגולי לקירוב בניין בית המקדש.

הבה נרבה תפילה לבורא עולם שיחוס וירחם על עמו ישראל, שיחמול על שכינתו שנמצאת בגלות כבר קרוב ל-2,000 שנה, וימהר ויחיש גאולתנו, ויבנה בית מקדשנו ותפארתנו. ונזכה החודש הזה לחזות בבניין בית המקדש בתפארה.

 

הרב זמיר כהן – מיהו המשיח? מתי הוא יתגלה ואיך נזהה אותו?

 

תגיות:בית המקדש השלישיחודש חשוון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה