מחפשים תשובה

נצלו את ימי הקיץ

זה מחייב וזה לא קל, אבל כדאי להתאמץ לנצל את הימים לחוויות משפחתיות חמות. הרבה "אקשן דקדוּשה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כתוב בפסוק בפרשתנו: "אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶש". הגמרא במסכת מכות (י', א') אומרת שמזרח שמש אינו רק מראה מקום לצד המזרח, נקודת ציון שהקב"ה נתן למשה רבינו למצוא את האתר, אלא שזה חלק מתכלית הציווי: "הזרח שמש לרוצחים. הכן להם מידי דחיותא, כגון, תלמיד שגלה מגלין רבו עמו. יש אומרים, הזרחת שמש לרוצחים (בהבדלה זו, ויפה עשית)".

הרב וולבה בספרו עלי שור (עמ' ק"צ) עומד על כך שזו המצווה האחרונה בחייו של משה רבינו, שהכין ערי מקלט לקשיי היום והאומללים.          "התחלתו היתה 'וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם', וסמוך למיתתו, לא מצא אדון הנביאים מצווה חשובה יותר להתעסק בה אלא זו, להזריח לרוצחים את השמש, כי כל חייו – הזרחת שמש כבירה, לדורו ולכל הדורות, זהו תפקיד האדם, להיות מזריח שמש. זה היסוד לכל המצוות ולכל יחסינו בין אדם לחברו", עכ"ל.

יש פתגם עממי שאומר, שיש מי שמזריח את השמש בבואו, ויש מי שמזריח אותה בצאתו. יש בתים בהם "משנכנס אב – ממעטין בשמחה", ויש כאלה שמרבים בשמחה. זה תלוי באווירה, זה תלוי בשיקוף עוצמות ונקודות טובות, זה כלי חינוכי בסיסי, לרצות להזריח, להזהיר, ומצדיקי הרבים ככוכבים, וכשמתכווננים למטרה הזו, מוצאים הרבה דרכים יצירתיות לעשות כך.

זה יסוד חשוב במשך כל השנה כולה, ולפעמים לוח השנה מכתיב דרכים שונות ליישם את זה. בימים אלו אנו נמצאים בימי החופשה, "בין הזמנים", ויש בהם הזדמנות אמיתית לחוויות משותפות מסוג אחר, עם כל הילדים.

רבים הזהירו מעודף פינוק ונהנתנות, ויש מקומות שגם יש בהם חששות הלכתיים שונים. מובן שזה נכון ואשרי המעוררים על כך. צריך גם מאד להיזהר מכללי הבטיחות בימים החמים הללו. סיכונים יש בכל מקום. אך צריך גם לזכור את צדו השני של המטבע: בדור שכזה, שהרחוב כל כך מלא פיתויים, אם הילדים לא יעשו כיף איתנו, ההורים, הם עלולים לחפש אותו במקומות אחרים, הרבה יותר חלקלקים ומסוכנים.

זה מחייב וזה לא קל, אבל כדאי להתאמץ לנצל את הימים לחוויות משפחתיות חמות. לקחת אותם לזמן איכות. טיולים, ברגל, באופניים, פיינט-בול, מציאות מדומה, בריכה ביחד עם האחים הקטנים. בים, באוויר וביבשה. הרבה "אקשן דקדוּשה". כדאי גם לתעד את הרגעים היפים האלה ולהצטלם (למרות שלא זה העיקר!), וגם לדבר הרבה בדרך.

יש בטבע, בסביבה הזרה, משהו שמוריד לחץ, משהו שגורם גם לנו פחות לחשבן איך אנחנו נראים מהצד. משהו שגורם לנו להרשות לעצמנו להיות משוחררים, חופשיים, קשובים, זורמים. לנסות להתמודד ביחד עם אתגרים משותפים (מסע אופנים, בניית אוהל או סתם העמדת מנגל). יש בזה תועלת מידית עצומה, לפיתוח כישורים ומיומנויות, לגלות תחומי הצלחה מעבר למה שהשגרה הרגילה מזמנת. ועל הדרך, זה פותח פתח להיכרות אמיתית ולזיהוי כישרונות ותחומי עניין.

קשה לתת דוגמאות לכל דבר. זה הזמן להיות יצירתיים, ולנסות להגביר זמנים של חוויות טובות. אנחנו כבר בפתח של זמנים חדשים, אלול, חגים, ודווקא ימים חמים אלו יכולים גם להיות הזדמנות שאותה הילדים לא ישכחו כל חייהם, לתחזוק הקשר החם שאמור להיות בכל בית.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:קיץבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה