מחפשים תשובה

יסוד ראשון בקירוב רחוקים

בחינוך, בהעצמה אישית, בשלום בית, ברוחניות – תמיד צריך לחפש את הנקודה הטובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יוכבד ומרים נקראות בפרשה בשמות שפרה ופועה. אם התורה בחרה להן כינוי כזה, יש לכך סיבה חשובה מספיק. העידוד שהן נותנות לילד, דרך העידוד והפעייה, זו הדרך לגדל ילדים.

רואים את זה בחוש גם בהמשך: אף ילד שמתחיל ללכת לא יצליח בכך אם לא יעודדו אותו. אף על פי שבהתחלה הוא מועד, נופל – למרות הכל רואים רק את הטוב, וזה מעודד אותו ללכת היטב. וכך בכל שלב בשלבי ההתפתחות של ילד. הביקורת משתקת וגורמת לברוח, העידוד והחיפוש הוא זה שמצמיח ומגדל.

מערכת החינוך ממלאת את הילדים בגשם של ביקורות, הערות, חוסר סבלנות וחוסר הערכה לייחודיותם. אבל מספיק מורה אחד שיצליח להכיר במעלתו של ילד, מספיק מקום בטוח בבית כדי להצמיח את הטוב הנפלא שבקרבו. זה לא קל, ואף ילד אינו בן יחיד, מה גם שהילד בטבעו בודק גבולות ומאתגר. אך האמנות הנדרשת מהוריו ומחנכיו היא לשאוף להעצים את הטוב, וזה לא קל. ככל שהנער מתבגר, זה הופך לאתגר קשה במיוחד.

אנחנו, בעלי התשובה, צריכים להכיר בכך במיוחד. הרי זה יסוד ראשון בקירוב רחוקים, שאם נספר להם מה מצבם הנוכחי וכמה גדולים העונשים על כך הם ודאי לא יתקרבו. רק יברחו. כל מקרב מתחיל יודע שצריך לחפש טוב. להעצים, להגדיל, לשבח. ואז הנקודות הטובות מתרבות ומתעצמות. רק ככה. כך התחיל אברהם אבינו לקרב גרים. הוא התעלם מהעבירות הרבות שלהם, הוא ביקש מהם לשטוף את אבק הרגליים בחוץ, את העבודה הזרה, והעניק להם אוכל וחום. בכך זכה לקרבם. בכך זכה לצרוב בכל בניו ותלמידיו את היכולת לראות את הטוב שמסתתר לו. בספרי קבלה כתוב שאברהם – מידתו חסד, והוא מקביל לכוכב צדק (וכן כתוב בגמרא, שבת קנ"ו ע"ב). ועל זה נאמר: "בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ", תשפוט את עמיתך לא לחובה אלא בצדק, על פי מידת צדק שלימדנו אברהם אבינו, עליו השלום.

זה יסוד ראשון בהעצמה אישית. כל גישה טיפולית מכל סוג שהוא דוגלת בבניית הערך העצמי והביטחון דרך מבט חיובי על הצלחות העבר. רק ככה זוכים לביטחון, לעוד אתגרים ולעוד הצלחות.

זה יסוד ראשון בשלום בית. להתעלות מעבר לכל הטענות הנכונות, ולחפש את הטוב, להעריך אותו, לייקר אותו, לעורר אותו. לא להיות חלק מהאנשים שעליהם נאמר ש"אין בעל הנס מכיר בניסו", אלא להעריך את מה שזכינו לו.

זה יסוד ראשון גם ברוחניות. לחפש נקודות טובות. אם אפשר לשקף אותן בדיבור או בהערכה, זה נפלא. אבל גם בלי זה, עצם ההתבוננות תחת הרצון לחפש טוב, היא עצמה מצווה עם כח אטומי לגרום לרע להיעלם ולטוב להתרבות. לחפש בו – ובנו – נקודות טובות. לא תמיד זה קל. ראוי להתפלל על זה. למצוא את אותן הנקודות, להפוך אותן לטוב.

יהי רצון שנצליח.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:קירוב רחוקיםבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה