חדשות בעולם

בית הדין הבינלאומי בהאג: על ארצות הברית להסיר חלקית את הסנקציות שהטילה על איראן

בית הדין העליון של האו"ם קבע כי על הממשל האמריקני לוודא שהסנקציות שהטיל על איראן אינן פוגעות בסיוע הומניטרי או בבטיחות התעופה האזרחית

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג פסק היום (רביעי) כי על ארצות הברית להסיר חלק מהסנקציות שהטילה על איראן ולוודא כי הסנקציות האחרות לא יפגעו בסיוע ההומניטרי לאיראן או בבטיחות התעופה האזרחית בה.

כזכור, בחודש יולי הגישה איראן תביעה נגד ארצות הברית בבית הדין העליון של האו"ם, בטענה כי הסנקציות עליהן הכריז הממשל האמריקני נגדה בחודש מאי – בעקבות פרישתו מהסכם הגרעין – עומדות בניגוד לאמנה שנחתמה בין שתי המדינות בשנת 1955. 15 השופטים שישבו בבית הדין בהאג קבעו כי ההבטחות שיצאו מוושינגטון בחודש אוגוסט, לפיהן היא תעשה כמיטב יכולתה להבטיח שהסנקציות לא יפגעו במצב ההומניטרי השורר באיראן, "אינן מספיקות בכדי לענות באופן מלא על החששות ההומניטריים והבטיחותיים" שהועלו על ידי טהראן. הם הורו לארצות הברית להסיר - "על פי בחירתה" - את הסנקציות שיש בהן כדי לפגוע ב"ייצואן החופשי לאיראן של סחורות הנדרשות לצרכים הומניטריים, כגון תרופות, מכשירים רפואיים, מוצרי מזון וסחורות חקלאיות, כמו גם סחורות ושירותים הדרושים לבטיחותה של התעופה האווירית, כגון חלקי חילוף, ציוד ושירותים נלווים". בית הדין הוסיף וקרא לאיראן ולארצות הברית "להימנע מכל פעולה שעלולה להחריף או להרחיב את המחלוקת" ביניהן.

יצוין, כי מדובר בפסיקה זמנית: הדיון בבית הדין יימשך, וארצות הברית תוכל לערער על סמכות השיפוט של בית הדין לדון בסוגיה. בשלב זה לא נקבע מועד לדיון נוסף.

פסק הדין שיצא היום מהאג מהווה הישג עבור איראן, ומעורר שביעות רצון רבה בטהראן. בהצהרה שהוציא משרד החוץ האיראני נאמר כי החלטת בית הדין בהאג מעידה על "אי הלגיטימיות ואי ההגינות של הסנקציות" שהטילה ארצות הברית על איראן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"כישלון נוסף לממשל האמריקני המכור לסנקציות, וניצחון לשלטון החוק. הכרחי שהקהילה הבינלאומית תפעל במשותף נגד החד-צדדיות הממארת של ארצות הברית".

למרות פסק הדין, סביר להניח שמדובר בלא יותר מניצחון תעמולתי עבור איראן שאין בו משמעות מעשית, מכיוון שלבית הדין אין אפשרות ממשית לאכוף את פסיקותיו. ארצות הברית ואיראן התעלמו בעבר מהכרעות שהוציא בית הדין נגדן. ב- 4 בנובמבר ייכנס לתוקף גל שני של סנקציות אמריקניות על משטר האייתוללות, שיתמקד במגזרי האנרגיה והבנקאות של איראן וצפוי לפגוע בצורה קשה בהרבה בכלכלה האיראנית.

תגיות:איראןסנקציות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה