פורום מומחיות

אני ממשיכה לאכול עוד ועוד... האם זו אכילה כפייתית?

מה ניתן לעשות כדי לשפר כתב יד של ילדה בכיתה ב'? מדור חדש בעלון הידברות – עצות נבונות בנושאי נפש, זוגיות, חינוך, פרנסה וכל מה שמעסיק אותנו ביום-יום

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הכתב של בתנו הלומדת בכיתה ב' אינו יפה. מה ניתן לעשות כדי לשפר אותו?

חשוב לדעת שהכתב לא חייב להיות יפה, אך הכרחי שיהיה קריא. יש לבחון האם בתכם מצליחה לקרוא מה שכתבה, והאם אנשים אחרים מצליחים לקרוא את כתב ידה. במידה ולא, יש לעבוד על שיפור הכתב. שימו לב לנקודות הבאות: אם יש קושי מוטורי והיא מתעייפת מכתיבה, או אם היא מתלוננת על כאב בזמן כתיבה, מומלץ לפנות למרפאה בעיסוק לשיפור תפקודה המוטורי. במידה ואחיזת כלי הכתיבה שלה הדוקה מידי, והיא "חובקת" את העיפרון באופן הדוק – מומלץ לרכוש לה מחזיק אנטומי לשמירה על קשת פתוחה במהלך הכתיבה (עולה מספר שקלים בחנויות למכשירי כתיבה). במידה ואינה שומרת על רווחים מתאימים בין ובתוך המילים, יוצאת מהשורה או משולי הדף, יש ללמד אותה ארגון כתיבה נכון: אפשר להתאמן על ערנות לרווחים באמצעות סימון במרקר בין המילים לאחר כתיבת המשפט. במידה והיא כותבת אותיות בכתב לא קריא, יש לשים לב האם היא כותבת את האותיות בכיוון הנכון, ואם לא – ללמד אותה ולהתאמן על כיוון כתיבת אותיות. לדוגמא, אם היא כותבת את האות א' מלמטה, יש ללמד אותה לכתוב מהכיוון הנכון. דבר זה יסייע לשמירה על קצב כתיבה תקין וכתב קריא יותר.

(אודי קוזין, מאבחנת דידקטית, עו"ס: מטפלת רגשית, מנהלת מכון כישורים, מרצה ומדריכת מורים)

* * *

בתי בת ה-4 היא ילדה מפותחת מאוד, אבל לא יודעת להתעסק עם עצמה בכלל. בכל פעם שאני אומרת לה שאני עסוקה ושאני לא יכולה להתעסק אתה, היא מפסיקה לצייר או לשחק במשחק ששיחקה, ורודפת אחרי. בכל פעם מחדש, בלית ברירה, אני חוזרת לשחק אתה, על אף שיש לי דברים אחרים לעשות. למה היא לא מסוגלת להתעסק עם עצמה, ומה אני יכולה לעשות?

בתך אכן חכמה מאוד ומפותחת. היא כל כך חכמה, עד שקלטה שהרבה יותר נעים לה לשחק יחד עם אמא. ואם אמא לא יכולה, היא תצליח להביא אותה בכל זאת.

ברגע שאת וויתרת וחזרת לשחק אתה, היא הבינה שאת לא באמת עסוקה, והבינה גם שהיא יכולה להחליט מה את תעשי, במקום שאת תחליטי מה יהיו המהלכים שלך.

עצתי לך: הבהירי לבת באופן חד משמעי ובמילים ברורות, שלא בשעת מעשה, שיש זמן משחק עם אמא ויש זמן בלעדיה. כשאמא אומרת שאינה יכולה לשחק, היא באמת לא יכולה.

אם הילדה תרוץ אחריך לחדר השני, תמשוך לך בבגדך ואפילו תנדנד ותתלונן – את תמשיכי לקפל את הכביסה, ולכל היותר תלטפי לה את הראש להראות לה שאת לא כועסת עליה ולא בורחת ממנה.

בשום אופן אל תעזבי את עבודתך ותלכי לשחק אתה כשהיא דורשת זאת. לעומת זאת, כשתסיימי לעשות מה שאת צריכה וכשיגיע הזמן שבכל מקרה רצית להקדיש לה, אמרי לה כך: "הנה, חמודה, עכשיו אני פנויה, בואי ונצייר יחד".

בצורה כזו הילדה תבין שיש זמן עם אימא ויש זמן בלעדיה. בצורה כזו היא בעצמה תלך להתעסק עם עצמה, כי כמה זמן אפשר להשתעמם ליד הררי כביסה?

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

שמתי לב שבזמן האחרון אני אוכלת, ואינני יכולה להפסיק כאשר אני שבעה. אני ממשיכה לאכול  עוד ועוד... האם זו אכילה כפייתית? מה עלי לעשות?

על פי תיאורך, ניתן לומר כי אלו סימפטומים של אכילה כפייתית, או לפחות התחלה של אכילה כפייתית, שיש לטפל בה בהקדם האפשרי.

אכילה כפייתית היא צורת התנהגות שמתבטאת באכילה בלתי רצונית ובלתי מבוקרת, הנשלטת ע"י רגשות שליליים ודימוי עצמי שלילי. אכילה זו נובעת מתוך מצבים פסיכולוגיים ונפשיים מסוימים, כגון: תסכול, בדידות, כעס עצב, עצבנות, מתח, לחץ, שינויים ולעתים גם מצבים הפוכים של שמחה והתרגשות, כמו הימצאות באירועים מסוימים.

במצבים אלו, המזון הופך אצל אנשים הסובלים מאכילה כפייתית להיות הפיצוי והמפלט לבעיותיהם, ללא יכולת להבדיל בין רעב אמיתי לבין רעב רגשי. לרוב, מצבים אלו גורמים לחוסר שליטה, וכתוצאה מכך נפגע מנגנון הרעב והשובע שבמוח.

המלצתי היא להיוועץ באיש מקצוע אשר מתמחה בטיפול בהפרעות אכילה, במיוחד אכילה כפייתית, הן בצד הרגשי והן בצד התזונתי, על מנת לפתור את הבעיה מהשורש. טיפול המשלב הנחייה לתזונה נכונה יחד עם טיפול באכילה רגשית ושינוי התנהגותי הם הפתרון היעיל ביותר.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:כתב ידפורום מומחיותאכילה כפייתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה