פורום מומחיות

האם יש לו הפרעת קשב?

מה עושים כשהעבודה נעשית חשובה יותר מהבית, ומתי צריך לפנות לטיפול רגשי?

  • כ"ג תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבן שלי בן 8, ויש לי הרגשה חזקה שיש לו הפרעת קשב מסוימת. לא קשה במיוחד, אבל קיימת. באבחון טענו שמה שיש לו לא נחשב להפרעת קשב. איך אני יכולה בכ"ז לעזור לו?

ישנם קשיים הנראים כמו בעיות קשב, והם נובעים מסיבות אחרות. אבחון דידקטי, או בשמו השני אבחון כישורי למידה, יכול לסייע לכם באיתור הסיבה לקשיים ובקבלת המלצות לשיפור בתפקודו הלימודי והיומיומי. אם לבנכם אין בעיית קשב, ובצעתם אבחון דידקטי, אני ממליצה לחזור למאבחן ולבקש הנחיות ספציפיות לקשיים. ישנן הפרעות קשב וריכוז ראשוניות, בהם בסיס הליקוי הוא מוחי. המוח של ילדים אלו מפריש פחות מוליכים עצביים (בעיקר דופמין) כשהם צריכים. במקרה כזה, טיפול יעיל יכלול גם תרופה לשיפור הקשב.

ישנן גם הפרעות קשב משניות, הנובעות מליקוי אחר המשפיע גם על מצב הקשב של התלמיד. לעיתים טועים ומגדירים אותן כהפרעות קשב, בעוד שלמעשה טיפול בליקוי הראשון יפתור גם את בעיית הקשב. לדוגמא, ילד עם לקות ראייה כלשהי לא יתרכז כראוי, במיוחד בגירויים חזותיים. ילד עם ויסות חושי לקוי יתקשה להתרכז בסביבה עם גרייה חושית רבה מידי או בלמידה ללא גירויים חושיים מתאימים, וכן הלאה. מאבחן אמור לקחת את כל הנתונים הללו בחשבון, לשקול בהתאם למכלול הנתונים, וכן לתת המלצות מתאימות שיעזרו להתמודדות יעילה יותר.

(אודי קוזין, מאבחנת דידקטית ועובדת סוציאלית, מנהלת מכון "כישורים", מרצה ומדריכה פדגוגית)

* * *

אשתי עובדת בעבודה חשובה מאוד, ועסוקה בפגישות עם אנשים כל היום. אני שמח שהיא עוזרת לאנשים בעבודתה, אבל מה שמציק לי זה שאין לה פנאי עבור הבית, והיא מגיעה הביתה עייפה ועצבנית. עדיין אין לנו ילדים, אבל אני פוחד שכשיהיו גם ילדים - היא לא תתפנה אליהם.

בעל ואישה חייבים לדעת שהם מחויבים זה לזה הרבה יותר ממה שהם מחויבים לציבור. אנשים מתבלבלים בעניין, זה וכך מאבדים את ביתם. חשוב לעזור לאחרים, אבל עניי עירך קודמים. מצד שני, מה לעשות שהעבודה סוחפת, הכרחית וקיומית?

שוחחו ביניכם. אתה חייב להסביר לאשתך מה שמפריע לך. האם מפריע לך שהיא שבה מאוחר ואתה חוזר לבית ריק? האם מפריע לך שלה יש עבודה ולך אין? אולי מה שמפריע זה שהיא נותנת הרבה מאוד תשומת לב לאחרים ולך פחות? רק אם תשים את הדברים על השולחן היא תוכל להבין. עד שלא תבהיר לה את דבריך – אל תצפה שהיא תבין בעצמה.

הסבר לה מה מציק לך בדיוק. הסבר לה שאתה מעריך מאוד את עשייתה, אבל אתה מרגיש שכל העשייה שלה לא שווה אם היא על חשבון הבית שלה.

אשתך תענה בוודאי שהיא יוצאת לעבוד למחייתכם, אבל אתה תסביר לה שהכסף הוא לא במקום בניית המשפחה ואיכות החיים. לפעמים עדיף להסתפק בפחות, ושהחיים יהיו טובים ויפים.

נסה רק להבין אם דבריך יוצאים מתוך כוונה אמתית לחיי משפחה טובים יותר, או שמא מתוך כך שלך אין עבודה ואינך מוצא את מקומך, שאת זה היא לא תפתור בכך שתפנה מזמנה.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

כל ילד יכול במהלך חייו לעבור תקופות של קושי. מתי אנו כהורים צריכים לפנות לטיפול רגשי ומתי אנחנו יכולים להתמודד לבד? האם יש לך הנחיות או שאלות שאנו צריכים לשאול את עצמנו, כדי להחליט מתי לפנות ומתי לא?

אמא יקרה, כדי להחליט מתי לפנות לעזרה מקצועית ומתי מספיק לתמוך בילד בבית, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

עוצמת הקושי-  אם הקושי של הילד משפיע באופן מועט או בינוני עליו ועל המשפחה, אפשר להמתין ולהמשיך לעזור לו בבית. במידה והקושי משפיע בצורה חזקה או בלתי נסבלת, חשוב לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי.

מהלך הקושי-  האם הקושי משתפר? גם אם יש שיפור הדרגתי זה בסדר, אבל אם קיימת הידרדרות, זהו סימן שצריך הכוונה מקצועית. מעבר לחצי שנה, קרוב לוודאי שמשהו תקוע, לילד קשה להיחלץ ממצבו וייעוץ מקצועי יעזור.

מדד חשוב נוסף הוא מצב הרוח של הילד-  ילד שמתמודד עם קשיים באופן סביר אמור להיות רוב הזמן שמח ופעיל. אם רואים שהילד לעיתים קרובות עצוב, חרד, מתוסכל או ממורמר – זהו אות אזעקה שהילד במצוקה, והתמיכה בבית חשובה אבל לא מספיקה. פעמים רבות ילד במצוקה לא פנוי ללמידה, ומסתבך מבחינה חברתית. ההסתבכות יכולה לבוא לידי ביטוי במופנמות, בנתק חברתי, במריבות או בדחייה חברתית. חשוב גם לשים לב עד כמה הילד גלוי אתכם ומוכן לקבל עזרה מכם, כי אצל ילד סגור לעיתים לא רואים את כל התמונה, ולכן קשה להעריך בצורה מספיק מדויקת את מצבו.

(יפה בלומנטל (MA), מנהלת מכון "פעימות" לטיפול רגשי, בעלת 32 שנות ניסיון בטיפולים פסיכולוגיים)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:הפרעת קשבפורום מומחיותאשת עסקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה