לאישה

נחמי בלר: "רעדתי מפחד, לא רציתי שייווצר חילול שבת"

כשנחמי בלר החליטה לשלוח בכל שבוע הלכות שבת מוקלטות לנשים, היא לא שיערה שאלפי נשים יצטרפו לקבוצה וגם לא חלמה שיהיה כה קשה לגבש את ההלכות. כעת, בסיומה של שנה, היא מעידה: "זה היה שווה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם מותר לשחק בלגו בשבת? האם מותר להניח מאכלים על הפלטה באופן ישיר? מה דינו של מאכל שהתבשל בתנור לאחר הדלקת נרות? ובאיזה אופנים מותר להאריך שעון שבת במהלך השבת עצמה?

נחמי בלר, ישראלית המתגוררת כיום בניו יורק, בעלת אולפן הפקות ומשרד פרסום, נדרשת לתת מידי שבוע את דעתה על הלכות שבת שכאלו ולצלול לעומקן, לפעמים במשך שעות, כשהמטרה היא אחת – להנגיש אותן לנשים היהודיות. "נשות החיל", כמו שהיא מגדירה אותן, באהבה רבה.

 

מיזם שנולד במקרה

למעשה, מיזם הלכות השבת של נחמי התחיל כגימיק שיווקי. "אני מנהלת אולפן הפקות ומשרד פרסום שמספקים שירותים בארץ ובארה"ב", היא מספרת. "לפני כשנה וחצי קולגה יקרה וחכמה שלי, ריקי איצקוביץ ממשרד הפרסום תוצאות אפקטיביות, ייעצה לי להפיץ בכל שבוע הלכה קצרה בקרב קהל נשי וכך להשיג יחסי ציבור לעסק שלי. הרעיון מצא חן בעיניי. תכננתי בתחילה להקליט את עצמי כשאני מקריינת הלכה קצרה מספר החפץ חיים ולהפיץ אותה דרך המייל. זה היה נשמע לי קל ופשוט".

למרות זאת, כדרכם של פרויקטים, הדברים נדחו וכאשר התקרב חודש אלול נזכרה נחמי בכך שהיא הבטיחה לעצמה לחזור שוב על הלכות השבת שלמדה בסמינר. "עברו מאז לא מעט שנים וכל כך הרבה הלכות נשכחו מזיכרוני. הרגשתי שאני חייבת את זה לעצמי", היא מסבירה. ואז פתאום הבריק במוחה הרעיון – למה שלא לשלב את שני הדברים יחד?

כך, בערב ראש חודש אלול תשע"ז היא יצאה בהודעה מרגשת לתפוצת המייל שלה: "ערב שבת מברכים אלול, אני נרגשת לספר לך על המיזם החדש – 'מיזם הלכת השבת'". "בתוך כמה שעות תיבת המייל שלי הופצצה במאות פניות של הצטרפות", נזכרת נחמי, "זה היה מטורף. לא שיערתי שתהיה היענות כה עצומה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אלא שאת ההתלהבות וההתרגשות החליפו עד מהרה החששות. "כשהחלטתי להתחיל עם ההלכה השבועית לא שיערתי שזה יהיה קשה כל כך", היא מסבירה. "על ההלכה הראשונה עבדתי במשך שלושה שבועות. היא עסקה בכך שאסור להפעיל מייבש כביסה בערב שבת אם יודעים שהפעולה תסתיים בשבת ויישמע צפצוף. לקח לי הרבה זמן לבדוק את הנושא אצל הפוסקים ולהגיע להלכה המדויקת, לקח גם זמן רב למצוא את הנוסח המדויק והמתומצת ביותר, כדי שנשים יוכלו לשמוע אותו במשך שתי דקות בלבד ולהבין היטב. אחרי שסיימתי לגבש את הנוסח ביקשתי מאחד הקריינים שלי שיקריא את ההלכה בהתנדבות. העבודה על ההלכה הבאה גם הייתה ממושכת ופתאום הבנתי עד כמה שהמשימה שלקחתי על עצמי קשה ומלחיצה. מה עוד שהצטרפו לקבוצת התפוצה כל הזמן עוד ועוד נשים, קלטתי פתאום את גודל האחריות ורעדתי מפחד שייפלו טעויות או שאכתוב את הדברים בצורה שלא מספיק מובנת. ידעתי שאם נשים יבינו את ההלכה בצורה מוטעית, האחריות מוטלת עליי. חששתי מאוד שתצא תקלה תחת ידיי".

 

השקעה עצומה

אם בתחילה ביקשה נחמי להשתמש בפרויקט ההלכות כגימיק פרסומי, מהר מאוד היא הבינה שההשקעה לא מתחילה לכסות את עצמה. "משבוע לשבוע הרגשתי איך שהעול מכביד עליי וקשה לי מאוד להביא הלכה שתתאים לנשים, בתפוצה נרחבת שכזו ובצורה ברורה ומובנת. כל כך הרבה פעמים אמרתי לעצמי שאני לא מסוגלת לתפעל את זה יותר, כי החידוד והליבון של ההלכה במדויק בצורה שניתן יהיה להפיץ אותה לקחו שעות ארוכות".

ואז, רגע לפני שנחמי הרימה ידיים, התגייסו לעזרתה חברות יקרות ומלאות אמביציה. "זה המקום להודות מקרב הלב לשרי גרינפלד ושיפי רפפורט, חברותיי הטובות מישראל. הן הצליחו לגייס אברכים שממונים על רישום ההלכות, והבאתן לפסיקה אצל הרב שמחה נויבירט, בנו של מחבר הספר שמירת שבת כהלכתה הפוסק לבני אשכנז, והרב אסף בן חמו מבית ההוראה של  הרב אופיר מלכא הפוסק לבני ספרד. זה חסך ממני עול בצורה שאי אפשר לתאר. אמנם אנחנו צריכות לשבת בכל שבוע כדי לתכנן ולחשוב באיזו הלכה נעסוק, אבל בפועל האחריות על התוכן והפסיקות כבר לא מוטלת עליי, אני רק מקבלת בסופו של דבר את הנוסח המאושר ומקליטה אותו באולפן. בלילה שבין רביעי לחמישי הוא כבר מופץ לקהל הנשי".

ועדיין, נחמי מעידה שהיא ממשיכה להיתקל בקשיים ואין שבוע בו לא צצה תקלה - החל מהחלק הטכני בשליחה של המיילים והמשך במשהו ש'נדפק' במחשב בהוספת אנשי הקשר והופך את ההוספה לתהליך של חצי דקה לכל איש קשר (וכבר יש אלפים כאלו). "בכל פעם מחדש כשקשה לי, אני מזכירה לעצמי שזו עצת היצר, כנראה שהוא ממש מנסה להילחם בפרויקט הזה, כי הוא חשוב לו. אני גם מחזקת את עצמי בכך ששבת היא מקור הברכה וככל שמשקיעים בכך יותר, כך הברכה גדולה יותר.

"באופן אישי את הברכה שלי כבר ראיתי", מוסיפה נחמי בסיפוק, "ואני מתכוונת לברכה בעבודה. מתוקף עבודתי אני מאוד מסודרת ויש לי תיקייה לכל חודש בה אני מאחסנת פירוט של כל הפרויקטים שנעשו. בימים האחרונים של תשע"ח ישבתי על התיקיות וממש ראיתי איך שאחוזי הרווח גדלו פי 20% ויותר מכפי שהיה בשנה הקודמת. אני אומרת את הדברים האלו וממש מתרגשת, כי הרווח התחיל להגיע בדיוק עם תחילת הפרויקט".

גם התגובות מחממות את הלב ונותנות לה כוח. "נשים שולחות לי מיילים וכותבות שחידשתי להן דברים שהן לא ידעו או שלא זכרו. בעיקר ראיתי היענות גדולה אחרי שפרסמתי הלכה שנוגעת להקדמת הדלקת הנרות. כל כך הרבה נשים שלחו לי מיילים וכתבו שחיזקתי אותן והן הדליקו נרות עשרים דקות לפני הצפצוף. האמת? התרגשתי מאוד. זו תחושה מדהימה לדעת שבזכותך אנשים מתחזקים".

בימים אלו מציינת נחמי שנה לקיומו של הפרויקט ומספרת בסיפוק על כך שהתפוצה גדלה לאלפים וההלכות מגיעות לכל רחבי העולם. "פתחנו גם קו תוכן שנקרא 'קו הלכת השבת' במספר 0723-18-18-20 וניתן להאזין להלכת השבת השבועית. לשמחתי הרבה, במהלך תשע"ח, על אף כל הקשיים, לא החמצנו אפילו שבוע אחד. תמיד שלחנו הלכה, גם כשהיו תקופות עמוסות או מצבים לא פשוטים. אני מקווה בכל ליבי שגם בשנת תשע"ט נזכה להמשיך בכך".

ליצירת קשר עם נחמי בלר:nechami.l.b@gmail.com

תגיות:הלכות שבתנחמי בלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה