פיתוח האישיות

מוסרים שיעור או הרצאה? קבלו טיפים להצלחה מהפלא יועץ

רבי אליעזר פאפו, בעל ה"פלא יועץ", מעניק מספר תנאים לדרשה מוצלחת. ביניהם: הקדמת תפילה, דרשה קצרה, וזהירות בכבוד השומעים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כמה טובה הדרשה ברבים", כותב הפלא יועץ בערך "דרשה", ומעניק מספר כללים לדרשנים, למוסרי שיעורים והרצאות, ולמורים:

1. "הראשונה", כותב הפלא יועץ, "שיקדים תפלה שינצל מגאווה ומעין הרע ושיעשו דבריו פרות. וגם יתפלל שיהיה לו לשון למודים לדבר דבריו בנעם שיח בשפה ברורה באפן שיהיו דבריו ערבים על שומעם ככלה שהיא חביבה על בעלה". כלומר: לפני השיעור, על מוסר השיעור להתפלל לפני בורא עולם שהוא יינצל מגאווה ומעין הרע, ושהדברים שיאמר יהיו לתועלת. עוד יתפלל שהדרשה תהיה מוצלחת, שהדברים ייאמרו בשפה ברורה ויהיו ערבים על שומעיהם.

2. "והשנית", ממשיך הפלא יועץ, "שלא יהא מאריך, אלא יהא מקצר ועולה, וטוב מעט". כן נוגע הפלא יועץ בנקודה חשובה, שדרשנים שוכחים לפעמים: לקצר בדברים.

3. "והשלשה, שיזהר בכבוד הבריות שלא יבואו לידי הלבנה ברבים בשביל דבריו, ולא ידבר עליהם תועה ולא ילמד עליהם קטגוריה. ויכלל עצמו עמהם באמרו, לא טוב הדרך אשר אנחנו הולכים, לכו ונלכה באור ה'". הפלא יועץ מפנה את דבריו לדרשנים, המוכיחים את שומעיהם. על הדרשנים להיזהר בכבודם של שומעיהם, לא להאשים אותם ולקטרג עליהם – אלא על הדרשן להכליל עצמו עימהם, וכאשר הוא מוכיח את שומעיו, שיאמר את הדברים תוך שהוא כולל את עצמו בדברים.

4. "וישמר מהחשד, שלא יחשדנו שומע שהוא דורש טוב לעצמו, ולכן לא ירבה לדרש בחובת עשות צדקה עם בעלי תורה וכבוד תלמידי חכמים ומוראם וכדומה". כאן נוגע הפלא יועץ בנקודה חשובה: כאשר הדרשן מדבר יותר מדי על כבוד תלמידי חכמים ועל החובה ופרנסם, עלולים השומעים לחשוד כי כל מטרתו היא להרבות את פרנסתו ואת גדולת עצמו.

5. "ולעולם יקדים לסדר הדרשה בינו לבין עצמו, באופן שתהיה שגורה בפיו". הפלא יועץ מסיים את דבריו, בציינו כי על הדרשן להשקיע ולהכין טוב את השיעור כדי שיהיו הדברים שגורים בפיו..

תגיות:הצלחההרצאהדרשן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה