דמויות ביהדות

אחריות ואכפתיות שלא בנמצא: הכירו את יהושבע, אשת יהוידע הכהן

במסירות נפש שלא תתואר, הצילה יהושבע את הנצר היחיד למלכות בית דוד, והחביאה אותו במשך 6 שנים בקודש הקודשים. קראו וקבלו מושגים של מסירות, אכפתיות ואחריות ציבורית

  • כ"ב אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יהושבע היתה בתו של יורם מלך יהודה, אחות המלך אחזיהו ואשתו של יהוידע הכהן הגדול. חיה בתקופת בית המקדש הראשון.

2. לאחר שאחזיהו מלך יהודה נהרג על ידי שליחי יהוא, ביקשה עתליה אמו לאבד את זרע המלוכה, הזכרים מבית דוד, כדי שלא יהיה לאחזיהו יורש, והיא תמלוך על יהודה. לקריאה נוספת אודות עתליה, לחצו כאן. 

3. עתליה המרשעת הצליחה לבצע את זממה כמעט בשלמות, אלא שבאופן פלאי ובמסירות מופלאה הצליחה יהושבע לגנוב את יואש, בנו התינוק של אחזיהו, והחביאה אותו, יחד עם בעלה יהוידע הכהן, בקודש הקודשים במשך כשש שנים, עד שהגיע לגיל 7, אז הוצא ממחבואו, הומלך על יהודה ועתליה זקנתו הומתה.

4. כך הצילה יהושבע את בית דוד מכליה, והיא היתה שליחת ההשגחה לתת לדוד "ניר ולבניו כל הימים". בסדר דברי אליהו זוטא (פרק ג') מובא כי "אלמלא הברית שכרת הקב"ה עם דוד, אזי נהרג יואש גם כן, ונתבטלה מלכות בית דוד לגמרי".

5. סיפור החבאתו של יואש מסופר בספר מלכים-ב יא, א-ג; ובספר דברי הימים-ב כב, י-יב: "וַעֲתַלְיָה אֵם אֲחַזְיָהוּ רָאֲתָה כִּי מֵת בְּנָהּ, וַתָּקָם וַתְּאַבֵּד אֵת כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה. וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה, וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַמּוּמָתִים, אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ, בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת; וַיַּסְתִּרוּ אֹתוֹ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ, וְלֹא הוּמָת. וַיְהִי אִתָּהּ בֵּית ה' מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים, וַעֲתַלְיָה מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ".

6. ב"דעת סופרים" מצוין כי "יהושבע מצטרפת לרשימה הגדולה של נשי ישראל, שזכו שייקבע להם שם עולם על ידי נביאי ה', ויהיו לדוגמה במסירות נפשם ונאמנותם".

7. באוצר מדרשים מובאת יהושבע בין 23 נשים ישרות בישראל. כה נאמר: "כ"ג נשים ישרות, גדולות בצדקות היו בישראל, ואלו הן: שרה, רבקה, רחל ולאה... יהושבע וכו'".

8. בילקוט שמעוני מבואר הפסוק בתהילים כך: "ותקח יהושבע בת המלך את יואש", עליו הכתוב אומר: "כי יצפנני בסוכה ביום רעה יסתירני בסתר אהלו בצור ירוממני". (ילקוט שמעוני מל"ב, רמז רלב)

9. על הפסוק בקהלת "טובים השניים מן האדחד", מובא בקהלת רבה: "ר' נחמיה אמר: 'טובים השניים' זה יהוידע ויהושבע, 'מן האחד' זה לעצמו וזה לעצמו, 'והחוט המשולש' זה סנהדרין שהסכימו עימהם להמשליך את יואש ולהרוג את עתליה. (קהלת רבה ד, א)

10. עוד מבואר בילקוט שמעוני: "כי אתה תאיר נרי" – ביהושבע, "ה' אלוקי יגיה חשכי" - ביהוידע. (ילקוט שמעוני שמ"ב, רמז קסא)

מה אפשר ללמוד מיהושבע, כדי שנזכה גם אנו להצטרף לרשימה הגדולה של אנשי ונשי ישראל, הראויים לציון? אכפתיות, חוסר אנוכיות, מסירות ואומץ, גבורה בלי להתפשר ולהיכנע – כדי לעשות את רצון ה'. שנזכה.

תגיות:מסירות נפשאחריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה