דמויות ביהדות

לא נעים להכיר: 10 עובדות על עתליה בת אחאב

עתליה, מלכת יהודה בתקופת בית המקדש הראשון, היתה מרשעת גדולה. היא הרגה את כל משפחתה, מלבד נכדה התינוק שהוחבא בבית קודש הקודשים. 10 עובדות

  • י"ח אב התשע"ח
אא

1. עתליה בת אחאב היתה מלכת יהודה השביעית. מלכה שש שנים, החל ממות בנה אחזיהו בן יהורם ועד להריגתה בידי יהוידע הכהן הגדול.

2. עתליה היתה האישה היחידה שמלכה בישראל בימי בית המקדש הראשון.

3. על פי המובא במלכים ב' (פרק ח'), עתילה היתה בתו של אחאב מלך ישראל, אשתו של יהורם מלך יהודה ואמו של אחזיהו – שמלך שנה אחת על יהודה, לאחר מות אביו יהורם.

4. בספר דברי הימים (ב' כד, ז) מכונה עתליה בכינוי "מרשעת". כינוי זה ניתן לה כיוון שטיפחה את עבודת הבעל ביהודה בעקבות אמה איזבל, ועל שהסיטה את לב בעלה יהורם המלך לעשות הרע בעיני ה' כאשר עשו בית אחאב. גם לאחר מות בעלה יהורם, המשיכה עתליה והשפיעה לרעה על בנה, המלך אחזיהו.

5. עוד מרשעותה: עתליה פרצה את בית המקדש ובכל הכסף והזהב שנמצא שם השתמשה לעבודה זרה.

6. לאחר מות בנה, אחזיהו, החליטה עתליה לאבד את כל זרע מלכות בית דוד – כדי שתוכל למלוך לבדה על יהודה, ללא יורשים זכרים. כך עשתה, כפי המובא במלכים ב': "ותקם ותאבד את כל זרע הממלכה".

7. הקב"ה, שהבטיח כי לא תילקח המלכות מבית דוד, הותיר שריד יחיד למלכות בית דוד: יואש, בו התינוק של אחזיהו המלך. רק נכדה, יהואש בן אחזיהו, ניצל באופן ניסי. יהושבע (שהיתה דודתו של יואש ואשתו של יהוידע הכהן הגדול) הוציאה את יואש מבין בני המלך המומתים והחביאה  אותו מפני עתליה.

8. בסדר דברי אליהו זוטא (פרק ג') מובא כי "אלמלא הברית שכרת הקב"ה עם דוד, אזי נהרג יואש גם כן, ונתבטלה מלכות בית דוד לגמרי".

9. יואש הוסתר במשך שש שנים בקודש הקודשים. דבר זה נעשה על מנת שלא תיכחד המלוכה מבית דוד, ולשם הגנה מחרבה של עתליה האכזרית. בעלה של יהושבע היה יהוידע הכהן, שהיה ממונה על סדרי בית המקדש. בספר דברי הימים (ב, כב, יב) מתואר מחבואו של יואש: "ויהי איתם בבית האלוקים מתחבא שש שנים, ועתליה מולכת על הארץ".

10. כאשר הגיע יואש לגיל שבע, הכתיר יהוידע הכהן אותו למלך על יהודה. על פי המתואר במלכים ב', כאשר שמעה המלכה עתליה על כך, מיהרה והגיעה אל בית ה'. כאשר ראתה את המלך יואש מומלך – הגיבה בקריעת בגדיה וצעקה: "קשר! קשר!" בתגובה, הורה יהוידע הכהן להוציא את עתליה מבית ה' ולהמית אותה בבית המלך. היא הוצאה מבית ה' ונהרגה.

תגיות:מלכותעתליהבית המקדש הראשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה