לאישה

אמונה תמימה, התלהבות ודבקות מעומק הלב מביאות למצב הרוחני נעלה ביותר

שכל אחד ואחת מישראל, גם מי שנשמתו נמוכה, ואפילו קל שבקלים, גם הוא יוכל בשכל אנושי שבמוחו, להבין ולהשיג ענייני אלוקות ממש, ולהרגיש בליבו. על ח"י באלול

אא

ח"י באלול – יום הולדתם של שני המאורות הגדולים, רבי ישראל הבעש"ט הקדוש ורבי שניאור זלמן מלאדי.

אומר הבעש"ט הקדוש: "שכל יום יהיה בעיניך כראש השנה, וכל שעה כיום הכיפורים, כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם". בכל יום ויום אדם צריך להתעורר אל השמחה והתשובה, כאשר העבודה מתחילה מתוך הלב, שם משכנו של הרצון.

מסופר על חסיד כפרי של הבעש"ט שהגיע לתפילת יום הכיפורים אצל רבו יחד עם בנו הצעיר, רועה הצאן, ובכיסו חליל הרועים אשר אהב לחלל בו.

בתפילת מוסף אמר הנער לאביו: "החליל נמצא עמי, אני רוצה לחלל בו". האב נבהל מאוד, גער בו והזהירו: "הישמר לך ושמור נפשך מאד, לבל תעשה את הדבר הזה".

הנער התאפק, אולם בתפילת המנחה שוב ביקש: "אבי, הרשה לי לחלל בחליל שלי".

"חס וחלילה", אמר האב, "החליל מוקצה ואין להחזיקו בידיים ביום הקדוש".

הנער רצה להתפלל, אך לא ידע קרוא וכתוב, ולכן רק האזין לתפילה. לפתע התבונן בפניו של הבעש"ט הקדוש, והבחין שהרב ממש מתאמץ בתפילתו וכאילו נאבק ומתחנן לפני הבורא. כל הקהל התרגש ובכה. הנער הרגיש כיסופים גדולים להתפלל ורצה לעזור לבעש"ט להעלות את התפילות למרום ולפתוח שערי רחמים.

כאשר החלה תפילת הנעילה וראה הנער את הקהל מתפלל, נדלק בו ניצוץ קדוש וחש את נפשו בוערת כאש. הוא שלף את החליל והחל לחלל את מנגינת הרועים מלאת האהבה, ומרוב צימאון לקדושה, זעק לשמים בשפת החיות "קוקוריקו רחם נא!". תמהו כל המתפללים והביטו במבט זועם, "מי מעז לבזות כך את המעמד הקדוש?". אולם הבעש"ט חייך והביט בנער בחום, ולאחר מכן אמר לקהל: "בקולו של החליל העלה נער זה את כל התפילות אל השמים. אש תשוקתו, שבערה בו עד כלות הנפש, פתחה שערי שמים וכל הדינים הפכו לרחמים גמורים וחסדים פשוטים, כולנו זכינו לכתיבה וחתימה טובה".

אומר הבעש"ט הקדוש "במקום שמחשבתו של אדם מגעת – שם נמצא כולו".

תפילתו של הנער פרצה מתוך לב נשבר ומלא במחשבות נקיות וזכות לכבוד השם יתברך. והלוא נאמר "רחֲמַנָא לִבָּא בָּעֵי" – את הלב מבקש האלוקים (סנהדרין, ק"ו, ב'). וכך נתקבל הבל פיו הנקי של הנער בְּרצון לפני ה'. כך גם עלו ונכנסו כל התפילות לפני שומע התפילות.

 

דרכו של הבעש"ט

הבעש"ט ביקש להעלות את ערכם של פשוטי העם, ולשיטתו אפילו יהודי פשוט עשוי להגיע למדרגה גבוהה ולהיות חשוב לפני הקב"ה לא פחות מתלמידי החכמים והמקובלים.

לפי הגותו של הבעש"ט – אמונה תמימה, התלהבות ודבקות מעומק הלב מביאות למצב הרוחני נעלה ביותר. הוא עצמו נהג להתפלל בהתלהבות יתרה, ונודע בתפילתו הבוערת כאש.

עיקרון חשוב בתורתו של הבעש"ט הוא תפקידה של השמחה והיחס אל הגשמי והחומרי. לדבריו, כדי להתעלות ולהידבק בה' אין צורך דווקא בסיגופים ובתעניות, אלא אפשר לעבוד את ה' גם באמצעים גשמיים, אפילו על ידי אכילה ושתייה ובלבד שנעשות מתוך כוונה לעבוד את ה'.

בנוסף, הבעש"ט עסק בתפקידה של השמחה, המהווה יסוד מרכזי בעבודת ה'.

 

12 ימים לראש השנה

מיום ח"י באלול ועד לראש שנה 12 ימים, כנגד 12 החודשים. כל יום מתקן חודש שלם, חודש מלשון התחדשות.

יום זה הוא נקודת זמן אופטימלית לקבל קבלה טובה "להתחיל לחיות מחדש".

נחליט להכניס בכל בוקר משימה חדשה, למשל: לחדש את ערוצי השמחה – להסתובב עם פנים מאירות וצחוק זמין - כלומר כזה שיוצא בקלות מתוך מצב רוח טוב. נשתדל לעודד את הזולת ולהשרות אווירה טובה בבית, בקרבת אנשים יקרים לנו. ביום אחר תעבדי על מידת הזריזות, וביום נוסף תכניסי חיות, חיוכים ושמחה לסדר יומך כתחנות זמן.

כך נתקן את אשר קלקלנו...

ובעזרת השם זכות הצדיקים תסייע לנו להצליח לפתוח שנה חדשה וטובה.

 

יום הולדתו של רבי שניאור זלמן מלאדי

רבי זלמן שניאור מלאדי, תלמיד המגיד ממזריטש, בעל ספר התניא ומייסד חסידות חב"ד. שמו מעיד על האור הגדול שבנשמתו, "שניאור" – שני-אור, פעמיים אור.

דרכו חידשה ופעלה שכל אחד ואחת מישראל, גם מי שנשמתו נמוכה, ואפילו קל שבקלים, גם הוא יוכל בשכל אנושי שבמוחו, להבין ולהשיג ענייני אלוקות ממש, ולהרגיש בליבו.

יום זה הוא יום סגולה לקבלת החלטות טובות להוסיף בלימוד החסידות והליכה בדרכי החסידות עד ביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

ציטוטים מתורתו

"במקום שיש חושך תהיה הפנס שמאיר".

"ריבונו של עולם, איני חפץ במאומה, אין אני חפץ בגן עדן שלך ולא בעולם הבא שלך, אלא בך אני חפץ, בך בלבד, ריבונו של עולם – רוצה רק אותך".

"די לו ליהודי לשנוא יהודי אחד כדי לאבד את כל הסיעתא דשמיא".

"מצוות אהבת ישראל חלה אפילו על יהודי שמעולם לא ראיתי אותו, וכל שכן לאיש מישראל אשר גר במקום מגוריך, שהוא בן עדתך".

"'כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו' – בפיך ממש ובלבך, תרגיש את מה שברצונך להשיג ותקרב את הדבר אליך".

ח"י באלול הוא גם יום פטירת המהר"ל הקדוש. הדליקי נר בשמן לזכותם.

תגיות:רוחניותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה