ונשמרתם

ונשמרתם: הצמח הזה גדל בכל פינה בארץ, ורק מועטים מודעים לסכנה שבו

עלעליו הירוקים ופרחיו הוורודים או הלבנים, מקנים לו מראה תמים - אך למעשה מדובר בשיח הכי לא תמים שיכול להיות - שיח רעיל שעלול להרוג אדם בתוך 24 שעות

הרדוף הנחלים (צילום: shutterstock)הרדוף הנחלים (צילום: shutterstock)
אא

הוא נראה תמים ונפלא למדי ובגינות הציבוריות ניתן למצוא אותו בשפע, אך רק מועטים מכירים את הסכנה הגדולה שטמונה בשיח המלבב הרדוף הנחלים. כשמו כן הוא, לרוב גדל על גדות נחלים, אך לא רק. עלעליו הירוקים ופרחיו הוורודים או הלבנים, מקנים לו מראה תמים - אך למעשה מדובר בשיח הכי לא תמים שיכול להיות - שיח רעיל שעלול להרוג אדם בתוך 24 שעות. 

בשל תנאי הגידול הנוחים שלו, בארץ הפך הרדוף הנחלים לצמח נוי שמופיע כמעט בכל פינה: גינות ציבוריות, רחובות, גני שעשועים, פארקים, בתי ספר ועוד. 

עובדה מפליאה זו מקבלת ממד אחר כאשר נחשפים למקרים המצערים שנרשמו בעשור האחרון, של ילדים ותינוקות שנגעו בעלעליו ולקו בשלל תופעות לוואי: אחד המקרים אירע בשנת 2012, כאשר תינוק קטן אושפז בטיפול נמרץ לאחר שקטף מהגינה הציבורית עלה מהרדוף הנחלים, והכניס אותו לפיו. 

 

"זה מה שעשוי להיות ההבדל בין חיים או מוות חלילה" 

לפני כשנתיים לקה פרדי סלפיתי בן ה-13 מירושלים בדום לב, לאחר שלעס את עלעליו של הצמח שגדל פרא בחצר בית ספרו. הוא הובהל לבית החולים כשהוא מחוסר הכרה ומאוחר יותר התברר כי הוא לקה בפגיעה מוחית בשל אי אספקת חמצן ללבו. במקרים אחרים גרם הצמח להרעלות קשות שלא אחת הסתיימו במוות, כך הסביר ד"ר אמיר זילכה, המכהן כרופאה בכיר בטיפול נמרץ ילדים ב'הדסה עין כרם', בראיון ל'הארץ'. 

בזמנו הזהיר ד"ר זילכה את הציבור מפני מגע עם הצמח, ואמר כי מדובר באחד הצמחים הרעילים ביותר בסביבתנו, ושאם עלעליו מוכנסים לפה אפילו בטעות (קורה לרוב אצל ילדים) - יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי, כי זה מה שעשוי להיות ההבדל בין חיים או מוות חלילה. 

מה כל כך מסוכן בצמח הזה דווקא? חומר רעיל בשם אולאנדרין שנמצא על העלים והגבעול, גורם לשלל תופעות מסוכנות כמו האטה בקצב הלב, אי אספקת חמצן, פגיעה מוחית, איבוד הכרה ואף מוות. 

על ההורים לנהוג משנה זהירות ולהסביר לילדים שאין לגעת ולהכניס לפה צמחים שהם לא מכירים, כי צמחים כאלה עשויים להיות רעילים ולפגוע בהם. במידה וקיים חשש שהילד בכל זאת הכניס לפיו את עלעליו של הרדוף הנחלים או צמח אחר שנחשד כרעיל, יש לפנות למכון הארצי למידע בהרעלות בטלפון מספר 04-8541900.

תגיות:צמחיםסכנההרדוף הנחלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה