פרשת כי תצא

מהפכות קורות ברגע – וה’ אוסף אותנו

פרשת כי תצא נקראת תמיד בחודש אלול, בו נוהגים אנו לומר פעמיים ביום את מזמור כ"ז בתהלים. במזמור זה דוד שופך את ליבו על מצבו האישי ועל הניכור שהוא חש מכולם, אך בד בבד הוא מזכיר שמי שנחלץ לעזרתו הוא בורא עולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הוצאת ילד מבית הוריו היא מצב קשה מנשוא מכל היבט שהוא. בכל מדינה מתוקנת קיים גוף ממשלתי שתפקידו לזהות ילדים במצבי מצוקה, ולבחון האם טובתם של הילדים היא לשהות מחוץ לבית הוריהם, ואם כן, למצוא עבורם משפחות אומנה או מסגרות אחרות שיעטפו אותם בחום.

סיטואציות מעין אלו יכולות להתרחש בכל סוגי המשפחות, גם הטובות ביותר, וכפי שנראה בהמשך.

בפרשתנו – פרשת "כי תצא", מובא בין היתר עניינו של ילד אשר הוריו מרחיקים אותו מביתם ואף יותר מכך. הכוונה לפרשת "בן סורר ומורה".

פרשת "בן סורר ומורה" עוסקת בנער צעיר, הגונב מאביו ומאמו את כספם וממלא את בטנו בבשר ויין. הילד הגדיש את הסאה, עד כדי כך שהוריו מגיעים למסקנה שטוב מותו מחייו. כך כותבת התורה: "כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה, אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ, וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל שַׁעַר מְקֹמוֹ. וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ: בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה, אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ, זוֹלֵל וְסֹבֵא. וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת, וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ. וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ" (דברים כ"א, י"ח-י"ט).

אין ספק שזו סיטואציה קשה מאוד, ומבינים אנו היטב את דברי התלמוד: "בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות" (סנהדרין ע"א). לאורך כל ההיסטוריה לא קרה מקרה שבית דין דן להורג נער שכזה, משום שהתנאים ההלכתיים הדרושים כדי להפוך נער עבריין ל"בן סורר ומורה", רבים ומורכבים כל כך, עד שכמעט ואין אפשרות להיווצרותם (ישנה דעה בתלמוד שכן היה מקרה כזה).

מדוע מצווה התורה על מצווה בלתי אפשרית? התלמוד מביא את התשובה: "דרוש וקבל שכר". חכמים אומרים, שמצווה זו לא נכתבה אלא כדי ללמדנו אורחות חינוך, כמה כדאי לעקור את השורשים הרעים שבנפש בעודם קטנים, בטרם ישרישו ויעמיקו בנפש האדם.

כולנו מבינים, שהמרחק בין מעשיו של הנער לבין עונש המוות, גדול הוא. עונש המוות שהטילה התורה, הוא מפני שהתורה צופה מה יהיה עתידו של נער שכזה, וכלשון התלמוד, "על שם סופו הוא בא". אם  בגיל כזה צעיר הוא עושה כאלו מעשים, עתידו כמעט "מובטח", עתיד הוא לעלות ב"מעלות" הפשע, להטיל את אימתו על הבריות ואף גרוע מכך, ועל כן "ימות זכאי ואל ימות חייב".

מבלי להתעכב כעת על עצם פרשה זו, רואים אנו, שהתורה מייחדת פרשה שלימה סביב סיטואציה של הוצאת ילד מהבית ואף גרוע מכך.

לא היה בית ששררו בו חום ואהבה לכל בני האדם, וודאי לילדיהם שלהם, יותר מביתו של אברהם אבינו. עם כל זאת, אלוקים ניסה את אברהם בניסיון קשה, והוא ציווה עליו לשמוע לקולה של שרה אשתו ולהרחיק את ישמעאל בנו מביתו יחד עם אמו – הגר, עם כל הכאב הכרוך בדבר.

התפנית הפתאומית שאירעה שם, מהווה עידוד גדול עבורנו ובפרט בתקופת ימי הרחמים. מה אירע?

הגר תועה במדבר, המים אזלו מן החמת, ובהיותה מיואשת וחסרת ישע היא מפקירה את הנער. היא יושבת בריחוק, תחת שיח, כדי שלא תראה במות הילד. והנה מופיע מלאך אלוקים מן השמים ואומר לה: אל תיראי, כי שמע אלוקים אל קול הנער באשר הוא שם. והוא מורה לה: "קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ" (כא, יח). לאחר שהיא החליטה לא להתייאש ולהחזיק שוב את ידו, אלוקים פקח את עיניה והיא ראתה באר מים חיים: "וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם (י"ט). הבאר הייתה שם, היה עליה רק לפתוח את עיניה.

ישמעאל אמנם גורש מביתו, הורחק על ידי אביו ואף אמו התרחקה ממנו בשעה שהוא היה הכי צריך אותה, אולם כאשר ישמעאל היה מושלך בחוץ בחוסר אונים תחת אחד השיחים, בורא עולם אסף אותו אליו.

העידוד שאנחנו מקבלים מעניין זה הוא, שגם אם אדם הורחק מהקרובים אליו ביותר, עליו לזכור שיש לו בעולם "מקום" אחד בטוח, בו תמיד מצפים לבואו ומקבלים אותו באהבה. 

גם דוד המלך הוצא ממשפחתו – "מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי" (תהלים ס"ט), הוא נדד במדבריות שורצות חיות טרף ובשדות מרוחקים, ומשם השם "אסף" אותו אליו והפך אותו למלך על ישראל.

פרשת כי תצא נקראת תמיד בחודש אלול, בו נוהגים אנו לומר פעמיים ביום את מזמור כ"ז בתהלים – "לדוד השם אורי וישעי". במזמור זה דוד שופך את ליבו על מצבו האישי ועל הניכור שהוא חש מכולם, אך בד בבד הוא מזכיר שמי שנחלץ לעזרתו הוא בורא עולם: "כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי והשם יַאַסְפֵנִי".

ישנם מצבים בחיים בהם אדם מרגיש שהקשרים הטבעיים והברורים ביותר של חייו מתרופפים, ודווקא בזמנים הללו הוא מרגיש את אחיזתו האיתנה של בורא עולם. הוא מרגיש שגם אם אביו ואמו כבר עזבו אותו, בורא עולם אוסף אותו.

חודש אלול הוא חודש האהבה בין בורא עולם לעמו, ומזמור זה מחזק את האדם ואומר לו, שגם אם חטאיך גדולים כל כך, עד כדי כך שאתה מרגיש שגם הקרובים אליך ביותר לא יקבלו אותך שוב, דע לך שידו של בורא עולם תמיד מושטת אליך – "לְדָוִד, השם אוֹרִי וְיִשְׁעִי! מִמִּי אִירָא? השם מָעוֹז חַיַּי, מִמִּי אֶפְחָד?... אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי. כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי והשם יַאַסְפֵנִי... קַוֵּה אֶל השם חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל השם".

מהפכות קורות ברגע, גם לכלל וגם לפרט, וההיסטוריה תוכיח זאת. אם נזכור שהשם תמיד אוסף אותנו, גם אם כל הסימנים מראים שאפסה כל תקווה, נוכל להתנחם, להתעודד ולקבל כוחות בעבודתנו הפנימית, ולהתכונן כראוי לימי הדין.

תגיות:פרשת כי תצאפרשת שבוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה