מצוות

איסור ריבית – כל האנשים שצריכים להיזהר מהאיסור

מי עובר על איסור ריבית, ובאלו מקומות אנו עלולים לפגוש באיסור, לעיתים מבלי שנהיה מודעים לכך?

אא

איסור ריבית הינו לא רק על המלווה בלבד, אלא גם על הלווה שמשלם את הריבית. ואפילו הערב והעדים והסופר, בנוסף לאיסור של "לפני עוור לא תתן מכשול" כבכל איסורי תורה, יש להם גם איסור מיוחד משום ריבית ברוב האופנים.

 

המלווה והלווה

המלווה בריבית עובר על ששה לאווים, והלווה המשלם את הריבית עובר על שלשה לאווים. גם בריבית שאינה אסורה אלא מדרבנן, האיסור הוא על שניהם.

 

הערב

גם הערב בחוב שיש בו ריבית עובר על איסור ריבית, אף אם האיסור היה נעשה גם בלעדיו.

לכן החותם ערבות לחברו, יבדוק שאין בהלוואה או בעסקה שום חשש ריבית, אפילו דרבנן. וכן הנותן צ'ק לחברו לביטחון, או לפירעון בעסקת קניה או בהלוואה, יזהר שלא יהיה שם חשש ריבית.

 

העדים

גם העדים בהלוואה או במכירה שיש בה ריבית עוברים על האיסור, אף אם האיסור היה נעשה גם בלעדיהם.

ולכן עדים שחותמים על עסקה כל שהיא, או שרואים את העסקה כדי להעיד בעל פה, יזהרו שלא יהיה בה שום ריבית.

 

עו"ד ונוטריון

וכן עו"ד או נוטריון המאשר את פרטי העברת הכספים, או מאשר שחתם הלווה בפניו על השטר או שהודה בפניו שחייב לו כסף, הרי הוא כעד, ואסור לו לאשר עסקה שיש בה ריבית.

 

הסופר

גם הסופר הכותב את השטר, עובר על איסור ריבית, אף אם ההלוואה היתה מתקיימת גם ללא כתיבתו, כגון שהמלווה מוכן להלוות גם בלא שטר, או שהיה מוצא אחר שיכתוב לו.

 

מזכיר העובד במשרד

לכן עו"ד שתפקידו לכתוב חוזים, שטרות הלוואה, שטרות מכירה וכדו', וכן מזכירה המקלידה את השטר עבור המעביד וכן כל מי שכותב חוזים, שטרות או התחייבויות למיניהן, וכן פקיד בחנות שתפקידו לכתוב את החשבונית – יזהרו שלא יהיה שום חשש ריבית בעניינם, שלא יכשלו הם באיסור ריבית.

 

המתווך והמסייע

כל מי שמתווך בין הלווה למלווה בהלוואה שיש בה ריבית, או שמסייע לאחד מהם, כגון שהראה ללווה את מקום ההלוואה, עובר גם הוא על איסור. וכן מתווך במכירת דירה בתנאי תשלום שיש בהן ריבית, עובר גם הוא על איסור.

 

משרד פרסום

לכן אסור לעובד במשרד פרסום להכין פרסומת עבור עסקה שיש בה ריבית, כגון עבור מוצר שמחירו יקר יותר בתשלומים מאשר במזומן, עבור בנק הנותן רווחים בלא היתר עסקא כדין, חברת השקעות שאין לה היתר על הרווחים, או חברת בניה הנותנת הנחות וכדו' ללא היתר עסקא כדין.

 

עובד בחנות

וכן עובד בחנות למכירת מוצרים, או סוכן משווק וכדו', עליהם לברר שאינם מוכרים בתנאי תשלום שיש בהם חשש ריבית, ואין עובד יכול לפטור את עצמו בכך שהוא לא הבעלים, שהרי הוא זה שמסייע להם.

תגיות:הלוואהריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה