יום כיפור

"גמר חתימה טובה" או "חתימה טובה": איחולי עשרת ימי תשובה

מה פירוש האיחולים "חתימה טובה" ו"גמר חתימה טובה", ומדוע משתמשים בהם בערב חגי תשרי? כל מה שרציתם לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני ראש השנה אנו מאחלים זה לזה: "כתיבה וחתימה טובה", זאת כיוון שבראש השנה, יום הדין, הקדוש ברוך הוא דן את כל יצורי העולם, וכותב מה יקרה להם במהלך השנה.

"גמר חתימה טובה" מאחלים מהיום הראשון של ראש השנה בבוקר לאחר שלוש שעות ועד ליום כיפור (עשרת ימי תשובה) כי מאז כבר כל הצדיקים נשפטו ונכתבו באחד הספרים, ורק צריך לחתום את גזר דינם.כך נאמר בפיוט 'ונתנה תוקף': "בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון".

לקריאה נוספת אודות יום כיפור, לחצו כאן. 

כולם נופלים, מה שחשוב זה לדעת לקום: צפו בסרטון המבאר את ייחודיותו של היום הקדוש מזווית ייחודית:

בספר 'יערות דבש', מבאר רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל כי עשרת ימי תשובה מסוגלים לתקן את כל אשר חטא בכל ימות חייו. להרחבת דבריו של רבי יהונתן, לחצו כאן.

לקריאה נוספת אודות עשרת ימי תשובה, לחצו כאן.

לאחר יום כיפור עד הושענא רבה, אנו מאחלים "גמר חתימה טובה", כי זהו היום שבו נגמר סופית דין העולם.

יש נוהגים לברך בעשרת ימי תשובה בברכת "גמר חתימה טובה" ומיום כיפור ועד הושענא רבא בברכת "פתקא טבא" או "גוּט קְוִיטְל". זאת לפי הנאמר בספר הוזהר, כי הקב"ה יושב בדין בראש השנה וכותב פתקים עם גורל כל בריה ושם באוצרו, ואם האדם שב בתשובה קורע את הפתק עם גזר דינו הרע. וביום הושענא רבא הפתקים נמסרים למלאכים לקיים את הכתוב בהם.

הסיבה לכך שהחתימה הסופית על גזר הדין נדחית עד היום השביעי של חג הסוכות, היא כדי לתת עוד אפשרות לתשובה ולתיקון. כך מצטרפות הזכויות של חג הסוכות למאזן המצוות, ועם ישראל נחתם בחתימה גמורה.

לקריאה נוספת אודות הושענא רבה, לחצו כאן. 

חשוב לזכור כי עיקר התשובה הוא הקבלה לעתיד, כלומר: לעזוב את הרגליו שהרגיל עצמו בהם עד עתה.

הרב זמיר כהן מבאר בשם חז"ל כי כל דרכי התשובה המפורטות נדרשים לאדם רק כדי להביאו לניקיון גמור מהחטא, אבל מיד כאשר מהרהר הוא בתשובה, אף על פי שעדיין לא עבר את כל השלבים האמורים לעיל, מיד כבר נקרא הוא אצל הקב"ה בשם צדיק! לפי ששב לאביו שבשמים.

הרב זמיר מוסיף ומסביר כי ישנם שני שלבים בחזרה בתשובה. השלב הראשון, לשוב לאלוקים וכבר להיקרא צדיק. והשני, להתנקות מכתמי העוון שנשמתו מוכתמת בהם. לשלב הראשון די בהרהור תשובה, כלומר, הרהור חרטה על כל מה שעשה עד היום נגד רצון הבורא יתברך. על שלב זה נאמר: "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם! אָמַר ה' צְבָאוֹת" (מלאכי ג, ז). הרי בוודאי שכוונת המילים "אשובה אליכם" אינה במשמעות תיקון חטא, אלא קרבה. קרבה זו מושגת כאשר האדם שב לאלוקיו אפילו בהרהור תשובה, ומיד ה' יתברך שב ומתקרב אליו. אמנם לשלב השני, שעניינו ניקיון והיטהרות ההכרחיים לאדם לטובתו הנצחית, נדרשים כל חלקי התשובה המבוארים בהלכות תשובה להרמב"ם.

להרחבה אודות חלקי התשובה הנדרשים לשם תיקון מוחלט, לחצו כאן.

תגיות:ראש השנהעשרת ימי תשובהגמר חתימה טובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה