חינוך ילדים

כך תעניקו לילדיכם חוסן ובריאות נפשית

ישנם ילדים שירוצו לקרא לאבא או לאמא אם משהו מפחיד אותם, ויש ילדים שירעדו מפחד במיטה ולא יקראו לאבא או לאמא, או שינסו להסתדר בעצמם. מדוע?

  • י"א אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בהיותי גננת לילדים בגילאי 3-4 הייתי חשופה פעמים רבות למקרים של פחדים אצל ילדים. פחד מבעלי חיים, פחד מחבר שמכה, פחד מרעשים, מאנשים זרים וכו'. במשך השנים נוכחתי לגלות שלאותו פחד, כל ילד מגיב בצורה שונה.

היו ילדים שבאופן קבוע נהגו להגיד "אני אגיד אותך לאבא שלי", או "אמא שלי תשמור עלי שלא יקרה לי משהו...".

היו ילדים שפחדו – ושום דבר לא עזר כדי לשכנע אותם להתגבר. הם לא הזכירו את אבא או את אמא, וגם כששאלתי "גם כשאמא לידך אתה מפחד?" אותו ילד הסתכל עלי במבט של לא כל כך מבין... "מה זה יעזור שאמא או אבא יהיו לידי?! אני מפחד".

ישנם ילדים שירוצו לקרא לאבא או לאמא אם משהו מפחיד אותם, או יעירו את אבא או אמא בלילה להגיד שהם מפחדים, במטרה שישמרו עליהם וירגיעו אותם, ויש ילדים שירעדו מפחד במיטה ולא יקראו לאבא או לאמא, או שינסו להסתדר בעצמם.

מה גורם לילדים לפחדים, ומה גורם לילדים להיות עם ביטחון ובריאות נפשית?

 גבולות ומשמעת!

בטח תשאלו כיצד גבולות ומשמעת קשורים ליציבות נפשית? על כך נענה בהמשך.

מדוע המשמעת חשובה, ואיך עושים את זה?

אין ספק שללא משמעת וגבולות ברורים הבית לא יכול להתנהל. מערכות היחסים בין ההורים לילדים יהיו מעורערות והבית לא יתפקד בצורה תקינה, לכן המשמעת היא תנאי חיוני ומתוך שלא לשמה יבוא לשמה... הסיבה החשובה יותר להצבת גבולות ומשמעת היא ביטחון ויציבות נפשית לילד.

הקשר הוא פשוט ביותר: ילד שהוריו מציבים לו גבולות ברורים הוא ילד שתופס שאבא ואמא חזקים ויציבים, וממילא הם הורים שיכולים להגן עליו, לשמור עליו, כי הם חזקים יותר ממנו. לעומת ילד שהוריו נמנעים מלהציב לו גבולות או מתעלמים ממעשה לא תקין שעשה (ממקום של פחד להתעמת...) ילד זה  מרגיש חלש רגשית, חסר ביטחון ואפילו מפחד וחרד.

כל אמא רוצה להעניק את כל הטוב לילדיה ואף למנוע מהם קושי ופעמים אין אנו שמים לב שדווקא התנהגות זו גורמת לילדים סבל ועוול כי אנו מונעים מהילד צורך חיוני חשוב ובסיסי והוא את הזכות להורים חזקים, יציבים ומגוננים.

אמא שנמנעת לבקש בקשות מילדיה מכיוון שהיא חושבת שאולי הם עייפים, כי למדו כל היום... או מכל סיבה אחרת, והיא איננה מבקשת וממילא איננה עומדת על דרישותיה – בזאת היא מונעת מהילד שלה את הרגשת הביטחון ש"אמא שלי חזקה", עומדת על שלה, לא מוותרת (כשלא צריך) ובכך הם מרגישים חלשים ולא מוגנים.

ילדים זקוקים לתמיכה הורית חמה יציבה ובטוחה התפיסה של הילד היא שהוריי מגוננים עלי יש לי על מי לסמוך ולהישען, ואם אינו מרגיש כך, יציבות נפשו מתערערת ונחלשת.

זו הסיבה שישנם ילדים שבטוחים ורגועים שהוריהם יכולים לעזור להם במצבי פחד (כי הם חזקים), ויש ילדים שלא.

יש לעמוד בתקיפות (לא בתוקפנות!) על הדרישות גם אם לילד נראה שמתנגדים אליו, כך אנו מעניקים לילד את הדבר החשוב שהוא זקוק לו וזהו חוסן נפשי.

סיבה נוספת וחשובה להצבת גבולות ומשמעת היא משמעת עצמית.

ילד שמורגל במשמעת ורגיל לקבל את מרות הוריו, הוא ילד שתופס שהעולם כולו הוא מערכת של חוקים מחייבים (מוסדות חינוך, בחברה, חוקי התורה ובחיים בכלל), ויש לו משמעת עצמית.

לעומת זאת, ילד שרואה הורים שנכנעים, נבהלים ומוותרים על דרישותיהם ממנו, מתרגל שהעולם הוא הפקר והתוצאה היא שבעתיד הוא יירתע מהתמודדויות, ייכנע מול עצמו, ייסחף לכל תאוות ליבו ולא יידע לעצור.

אמא יקרה!

רוצה להעניק טוב לילדייך? לאפשר להם לגדול בבריאות וביציבות? לאמן אותם בנטילת אחריות ומחויבות? לאמן אותם לקבל מרות וסמכות? תיישמי את השילוב המנצח של הצבת גבולות ברורים ומשמעת והעניקי חום ואהבה בלי גבול (המפורט במאמר "אני אוהבת אותך ילד שלי").

בהצלחה!

יוכי דנחי – ייעוץ חינוכי ותמיכה רגשית לגננות ואימהות.

יוכי דנחי – ייעוץ חינוכי ותמיכה רגשית לגננות ואימהות, מומחית למשמעת וסמכות Yd0548414745@imahut.org.il

תגיות:חוסן נפשיחינוךיוכי דנחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה