שבועות

למה חוגגים שבועות? 7 עובדות על חג השבועות

חג השבועות מנציח את המאורע החשוב ביותר לעם היהודי: קבלת התורה במעמד הר סיני. ביום זה הפכנו לעם

  • י' אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שבעת השבועות של "ספירת העומר", שתחילתם בפסח, מגיעים לפסגתם בחג השבועות. גם שמו של החג ניתן לו על שמם של אותם שבעה שבועות, שקדמו למעמד הר סיני.

2. לפני כ-3,300 שנה, לאחר שעם ישראל יצא בליל פסח ממצרים, הוא פתח במסעו אל עבר מדבר סיני. שם, בלב המדבר, זכתה האומה הישראלית כולה – כשלושה מליון גברים, נשים וטף – לחזות במו עיניהם במהפכה הא-לוהית האדירה: "וידבר ה' אליכם מתוך האש, קול דברים אתם שומעים ותמונה אינכם רואים זולתי קול. ויגד לכם את בריתו אשר ציוה אתכם לעשות עשרת הדברים, ויכתבם על שני לוחות אבנים." (דברים ד, יב-יג)

3. בשבועות ישנה מצווה אחת בלבד מהתורה והיא לשבות ממלאכה, ודינה כשאר ימים טובים שהותרה בהם מלאכת אוכל נפש.

4. יתכן ואחת הסיבות לאלמוניותו היחסית של חג השבועות, היא העובדה, שאין לו סממנים אופייניים כמו לדוגמא: השופר, הסוכה, המצה או החנוכייה. דווקא בגלל חשיבותו הפנימית העמוקה של החג, אין בו סמלים 'חיצוניים', העלולים להסיט אותנו מהציר המרכזי, סביבו סובבים חייו של עמנו – התורה.

5. בזמן בית המקדש מוקד החג היה הקרבת קורבן שתי הלחם מהחיטה החדשה. בזמן בית המקדש בחג השבועות התחילה תקופת הבאת הביכורים, טקס שיש עמו עלייה לרגל למקום המקדש, ובמהלכו העם מודה לה' על הארץ שניתנה לו, תוך הבאת ביכורי אדמתם למשכן ולבית המקדש.

6. כמו כן, נהוג בליל חג השבועות להישאר ערים וללמוד תורה כל הלילה. כן קוראים בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית את מגילת רות. מנהגים נוספים המאפיינים את החג הם: אכילת מאכלי חלב ודבש, וקישוט בתי הכנסת בענפים ובפרחים.

7. לחג השבועות מספר שמות: חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה, הקהל ועצרת.

רוצים לדעת עוד על חג השבועות? לחצו כאן.

תגיות:קבלת התורהשבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה