מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מדוע יש ילדים שובבים? הרב עובדיה יוסף במסר מרגיע לאמהות

"אשה כזו שהיא עמלה וטורחת עם בנה...  אח"כ הילד יגדל היא תראה את פירותיו... איזו שמחה תהיה לה!" הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ kobi gideon)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ kobi gideon)
אא

בנים שובבים...

אשרי האשה שגם מחנכת את בניה לתורה, וגם מעודדת את בעלה שילך ללמוד תורה. אף על פי שלפעמים יש לה צער מכך, יש בן פורת יוסף ילדים שובבים כאלה, בפרט הצברים של הארץ יש להם קוצים כמו הסברס... אך אליה וקוץ בה, בפנים הפרי מתוק... הילד הזה עכשיו שובב, כשיהיה גדול יהיה חובב ... יהיה גדול בתורה.

הכרתי הרבה ילדים בחוץ לארץ, נכנסתי לבחון ילדים פה בארץ ונכנסתי לבחון שם בחוץ לארץ, הילדים של ארץ ישראל אין כמותם חכמים, כולם מבריקים, בחוץ לארץ להיפך... לכן האמהות צריכות להיות מאושרות, ילד שובב יהיה גדול בתורה.

 

הסיבה שיש ילדים שובבים

יש ילדים שובבים כמו שדים... אינם יושבים במקום אחד, אלא 'מדלגים על ההרים מקפצים על הגבעות', בן פורת יוסף.

רבי לוי יצחק מברדיצ'וב היה מלמד עליהם זכות, לילדים אלה יש נשמה גדולה, אך מכיון שגופם קטן ממנה הם קופצים ותוססים...

האמא צריכה להרגיע את עצמה, לא להתעצבן, אלא לקחת בקלות. ואשה כזו שהיא עמלה וטורחת עם בנה, 'הזורעים בדמעה ברינה יקצורו' , אח"כ הילד יגדל היא תראה את פירותיו, 'ויצץ ציץ ויגמול שקדים' , איזו שמחה תהיה לה! היא תשכח את כל היגון והיסורין שהיו לה, צער גידול בנים זה לא דבר פשוט, בכל זאת בסוף קוצרים את הפירות, 'אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו' , יש פירות ופירי פירות. הילד הזה יגדל בתורה יחזיר אנשים בתשובה, אנשים יהנו ממנו, יראו שהעמל לא היה לחנם, זהו 'לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה'. צריכה האשה להיות מאושרת ושמחה.

 

למי שזורע בצלים לא יצמחו שושנים!

פעם אחת הלכתי על יד שפת הים, יש שם שדות, ואני רואה איש אחד עומד על יד שדהו ובוכה. התקרבתי אליו, אמרתי לו, אדוני 'למה חרה לך ולמה נפלו פניך', מפני מה אתה בוכה?

אמר לי, השדה שלי עשרה דונם, ואני עובד יום ולילה זורע בצלים, ואחר כך בא משרד החקלאות לוקח אותם ממני תמורת כמה פרוטות, אני אוכל אותם חודשיים שלוש ואחר כך אין לי מה לאכול. ואילו שכני אין לו אפילו חמשה דונם, מגדל פרחים ושושנים, שולח אותם במטוס אל-על לחוץ לארץ מקבל דולרים שהם מטבע חזק, ואחר כך יושב כמו אפנדי שנה שלימה... למה המזל שלי כך ושלו כך?

אמרתי לו, תראה אדוני, זה לא המזל שלך, אתה זרעת בצלים תאכל בצלים, הוא זרע שושנים אוכל שושנים. תעשה שושנים וגם אתה תקבל דולרים.

והנמשל, מי שטרח בערב שבת הוא יאכל בשבת, מה שאתה זרעת בבנך זה מה שתקצור! אם טורח עמו ולוקח אותו לבית הכנסת יקבל ממנו נחת, אך אם הניח אותו עם החברב'ש האלה, אלופי עשו מפרשת וישלח... יצא כמותם, 'הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע'!

 

לפני שיהיה מאוחר

רבותי! זהו דבר אמיתי, אדם שלא מחנך את בניו לתורה, אחר כך יהיה מאוחר, הוא ינשוך את בשרו ולא יועיל לו כלום. בשעה שהילד קטן מכניס אותו לבית-ספר דתי ברגל ימין, ושומע תורה חכמה ותבונה, בשבת יש לו פורקן לספר על פרשת השבוע, במקום שיפטפט פטפוטים. יאמרו עליו אשרי שזה ילד אשרי שזה גידל! לטוב לנו כל ימי חיינו.

יש לנו ב"ה נכדים יושבים על-יד השלחן בשבת, תענוג לשמוע אותם, אני לא דורש להם, הם דורשים לי... עומד על כסא, כך אמר פרעה וכך אמר משה, יודעים הכל, גם מדרשי רבותינו. וכשאני שואל אותו איך זה היה? תכף עונה לי כמעיין המתגבר, בן פורת יוסף.

 

אשרי יולדתו

הילדים פה כולם חכמים, והילדים שלומדים שם 'רוח יזרעו סופתה יקצורו' , מי ששולח את בנו לחינוך חילוני הוא יצא חילוני, שום דבר לא יצא ממנו! אך כשמחנך אותו משחר נעוריו ללמוד תורה, ישמע תורה ויתמלא מוחו תורה. לפעמים ילד שאינו מבין כלום, תשמיע לו תורה שאזניו ידבקו מהתורה.

היה חכם גדול שהזכרתי אותו, רבי יהושע בן חנניה. רבו היה רבן יוחנן בן זכאי, והיה אומר עליו  'אשרי יולדתו'. שואלת הגמ', למה אשרי יולדתו ולא אביו, וכי עושה פרוטקציה לנשים?

אלא אמרו בירושלמי , כשהוא נולד אמו רצתה שיגדל בתורה, היתה לוקחת אותו עם עריסתו לאיזה ישיבה, שמה אותו בעזרת נשים והיא יושבת עמו, הוא לא מבין כלום אך אזניו יקלטו תורה, וזה גרם לו שיהיה גדול בישראל, וזקפו זאת על חשבון אמו!

היום פותחים את הרדיו רשת גימ'ל רשת דל'ת, שומע כל היום קשקושים ודברים בטלים, איך הילד הזה יצא תלמיד חכם? צריך שישמע רק דברי תורה וקדושה ואז יוכל לגדול, 'ויוצא פרח ויצץ ציץ ויגמול שקדים' .

לכן נשים יקרות, תדעו לכן, המגמה והמשימה שלכן תהיה רק לחשוב באמת הן על הבנים שיגדלו בתורה, הן על בעליכן. ה' זיכה אתכן בבעלים שמתחזקים בלימוד התורה, שילכו מחיל אל חיל, תעודדו אותם.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך", לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן.

תגיות:הרב עובדיה יוסף זצוק"לחינוך ילדיםמעדני המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה