אמונה

שבילי האמונה: החלק החשוב ביותר של התפילה – היא הכוונה

אנו רוצים שתפילתנו תהיה בדרגה הגבוהה ביותר ותפעל גדולות ונצורות. לכן נשקיע ככל יכולתנו בכוונה, אך אם לא עמדנו בכך לא ניפול ברוחנו, הקדוש ברוך הוא שומע כל תפילה

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

כוונת התפילה חשובה לעין ערוך, וללא כוונה הרי תפילתנו נטולת 'נשמה' ואין מדרגתה שלמה.

ואולם, אם תפסנו עצמנו לאחר התפילה מתוך בושה על חוסר כוונתנו, בכל זאת לא היתה תפילתנו לשווא אלא יצאנו ידי חובה (מלבד שלושה פסוקים ראשונים בקריאת שמע שחובה לכוון בהם, וכן שלוש הברכות הראשונות בתפילת העמידה).

בלי כוונה אמנם לא תוכל התפילה לפעול כפי שהיא יכולה כאשר היא בכוונה, אך בכל זאת גם תפילה בלי כוונה לא הולכת לריק ופועלת גם היא בשמים, כפי שאמר ה"בן איש חי" זצ"ל שתפילה בלי כוונה לא יכולה לפעול בעולם המחשבה שהוא גבוה יותר, אך יכולה לפעול בעולם הנפש והרוח. וכך הוא כותב: "אמנם כשהתפלל בביטוי המילים וחיתוך אותיות הדיבור לבדו, ולא צירף אליה את המחשבה וכוונת הלב – אף על פי שוודאי אין התפילה במדרגה שלמה וגבוהה כראוי, ואינה יכולה לעלות לעולם המחשבה (עולם הנשמה), כיוון שחסר ממנה בבחינת מחשבת האדם – עם כל זה אינה לריק חס ושלום, ויוצא בה ידי חובה, כי הרי העלה וקישר נפשו ברוחו ואת עולם הנפש בעולם הרוח" (רב פעלים א, א).

אם נכניס שקע לתוך תקע החשמל שבקיר – נתכוון או לא נתכוון, נרצה או לא נרצה – החשמל יזרום בכבלים. כך גם תפילה: בלי להבין איך זה עובד – יש לה כח לפעול.

פועלת גם כן. ניתן לדמות זאת לבישול. גם אם נבשל דבר שאנו רגילים לבשל אותו בלי לחשוב בכלל, אלא נזרוק את המוצרים לסיר ונבשל אותם, אם נעשה את כל הפעולות בצורה הנכונה, המאכל יצא טעים גם אם לא השקענו יותר מדי מחשבה והתכוונות.

אמנם ברור שכאשר נוסיף גם מחשבה לבישול, נשים לב יותר מה בדיוק שמנו, ונלווה את הבישול בתפילה שהאוכל יערב לבני הבית וינסוך בהם כוחות לעבודת ה', ברור שהמאכל יהיה טוב יותר. אם גם בנוסף לכך אנו מומחיות בבישול ומבינות איך כל שלב פועל ומה בדיוק מוסיפים בכל פעולה שעשינו בבישול, המאכל ישתדרג עוד יותר.

כך גם בתפילה להבדיל. זה לא ענין של הכל או לא כלום. אנו משתדלים להתפלל 'לכתחילה'. תפילה מקצועית של מי שיודע למצות את כל האפשרויות שב'מכשיר' הזה. של מישהי שמבינה את מילות התפילה ומתפללת אותן בכוונה. אנו רוצים שתפילתנו תהיה בדרגה הגבוהה ביותר ותפעל גדולות ונצורות. לכן נשקיע ככל יכולתנו בכוונה, אך אם לא עמדנו בכך לא ניפול ברוחנו, הקדוש ברוך הוא שומע כל תפילה, ולכל תפילה יש ערך וכח לעלות ולהגיע עד לשמים ולפעול לטובתנו.

תפילה בכוונה חשובה יותר, אך גם תפילה בלי כוונה חשובה, כך כתב רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל (בספרו כתר ראש אות כב): "תפילה בלא כונה כגוף ללא נשמה, שאם אינה נחשבת כקרבן שיש לה נפש בכל זאת נחשבת למנחה שאין לה נפש, ובכונה נחשבת כקרבן תמיד." תפילה בלי כוונה לא יכולה להיות כמו קרבן המובחר יותר מבהמה שיש לה נפש, אך בכל זאת היא עדיין יכולה להיות רק כמנחה העשויה מקמח שאין בה נפש, ותפילה בכוונה נחשבת כקרבן תמיד.

בהקשר זה ראוי להביא את דברי הרבי מקוצק: "אם אדם מתפלל לעתים בלי כוונה שלמה אל יצטער, כי גדול כוחה של תפילה שנאמרת פעם בכוונה, עד שהיא מעלה עמה את כל התפילות שאדם התפלל שלא בכוונה." (אמת מקוצק תצמח עמ' ל).

שאל אדם אחד את ה"חפץ חיים" זצ"ל: "הנני טרוד מאוד, וקשה עלי ביותר לכוון בתפילה כמו שצריך, אם כך, מה תועלת לתפילתי?"

ענה לו ה"חפץ חיים": "הלא יודע אתה כי סוחרי תבואה גדולים, בעת שהם קונים תבואה, בודקים חלק קטן ממנה במכונה מיוחדת כדי לוודא כמה חול מכילה התבואה. המחיר נקבע לפי הניקיון של התבואה: אם יש כמות חול גדולה, מחיר התבואה יורד. כל זאת בזמנים רגילים. בשנות בצורת אין מדקדקים כלל, לוקחים מה שיש – עם חול או בלי חול."

בזמננו, בהן רבים אינם שומרי תורה ומצוות, לצערנו, לא מדקדקים בשמים – אוהבים את התפילות שלך בכל אופן!"פנה אל תפילת הערער ולא בזה את תפילתם" (תהלים קח, יב). אומר לנו דוד המלך, ערער הוא צמח קוצני הגדל במדבר ללא לחלוחית. ונוכל לפרש כי דוד המלך אומר על השם ששומע כל תפילה וכך הוא אומר: "פנה אל תפילת הערער", גם לאנשים שהם בבחינת ערער, אנשים ללא יראת שמים, ללא לחלוחית, השם שומע את תפילתם ועונה להם. הקדוש ברוך הוא אינו בז לשום תפילה, גם אם היא 'יבשה'.

וממשיך הפסוק: "תכתב זאת לדור אחרון", דוד רוצה להזכיר עובדה זו במיוחד באזני דור אחרון –דורו של משיח. בדורנו – הדור האחרון – אין לנו היכולת לכוון ולהתפלל בדרגה שהיתה בדורות הקודמים, איננו מאמינים מספיק בכוח שבתפילתנו, אך גם בדור זה, ובמיוחד בדור זה, מקשיב השם גם לתפילת ה'ערער'.

נכון שיש כאן מעט עידוד למקרה שבלי לשים לב או בגלל בלבול מסוים או עייפות גדולה לא היתה לנו מספיק כוונה בתפילה, אך עלינו להתחזק במעט התפילה שאנו מחויבות בתור נשים, נשתדל כמה שנוכל להתרכז ונפעל ככל שביכולתנו לכוון בתפילה.

ועצם הידיעה הזאת שה' מקשיב לכל תפילה גם לתפילה בלי כוונה – רק תעזור לנו לכוון יותר, מתוך הבנה כמה ה' מבין ואוהב אותנו! והרי הכל כל כך לטובתנו... מלבד זאת, האם לא נרצה לגרום עוד נחת לה'?

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:תפילההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה