אמונה

האבן המושלכת שמחזירה את הכבשה הביתה

לפעמים הצרה באה כדי לעורר אותנו לשימוש בתפילה בתור גורם מקשר עם ה'

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

לפעמים הקדוש ברוך הוא מביא קשיים כדי לעורר אותנו לתפילה, דבר שיחזיר את האדם לקרבת ה'.

דומה הדבר לרועה צאן ההולך עם הכבשים, ופתאום הוא רואה כבשה אחת מתרחקת, מה יעשה? משליך אבן לידה כדי שתיבהל ותחזור אליו. הוא לא רוצה להרע לה, אלא רק לעורר אותה לחזור. כך ה' רוצה שנחזור אליו.

מספר המגיד מדובנא משל על מלך שהשתוקק שבתו תהיה זקוקה לו ותקרא לעזרתו, שלח הוא כלבים לקראתה, ואז זעקה מקירות לבה: "אבא, הושיעני!"

היות שהתפילה היא אמצעי לקשר אותנו ולהחזיר אותנו לקרבת ה', אנו רואים כי הקדוש ברוך הוא מושיע רק לאחר התפילה. כך חקק הקדוש ברוך הוא בבריאה, כי אין הישועה מגיעה אלא על ידי התפילה.

אצל בני ישראל במצרים, ראינו כי: "ותעל שוועתם אל האלוקים", ורק אז "וישמע אלוקים" – הקדוש ברוך הוא חיכה לתפילותיהם של ישראל, ורק אז שמע להם ה' והושיעם.

בהמשך, ראינו בקריעת ים סוף שוב כי הקדוש ברוך הוא מביא את עם ישראל לפני ים סוף, המצרים מאחור, הים מלפנים, והחיות מן הצדדים, ובני ישראל זועקים אל השם והוא מושיעם.

מביא על כך המדרש משל לבן מלך שיצא לטייל בשדה, והנה הוא שומע זעקות. הוא דוהר למקום הזעקות ומבחין בנסיכה שיצאה בליווי משרתיה והתנפלו עליה שודדים, קפץ בן המלך והצילה. הנסיכה היתה אסירת תודה לבן המלך והבטיחה לו לעשות את כל אשר יבקש. ביקש ממנה בן המלך להינשא לו והיא הסכימה, רק ביקשה לחזור לבית אביה ולהתארגן לקראת הנישואין. חוזרים שניהם למקום מגוריהם ובן המלך מחכה לאות מן הנסיכה, אך היא מתעלמת ממנו לחלוטין. מה עושה בן המלך? הוא מחכה להזדמנות שתצא הנסיכה, ואז שולח אנשים המחופשים לשודדים כדי להתקיף אותה, כדי שתזעק היא לעזרה. והיא אכן זועקת לעזרה, ואז הוא אומר לה: 'אני כאן, להצילך, אך הבטיחי לי שתינשאי לי באמת'.

בני ישראל היו במצרים בצרה גדולה והקדוש ברוך הוא הצילם. הם הבטיחו לעשות את רצון השם, אך לאחר שניצלו שכחו את הבטחתם, ואז הביאם הקדוש ברוך הוא שוב לצרה – בקריעת ים סוף – ואמר להם: אני מוכן להושיע אתכם, אך הבטיחו לי כי אני ואתם חד, ובני ישראל התעוררו לשוב אליו ולזעוק אליו בתפילה, ואחר זכו לקריעת ים סוף ולמתן תורה.

ראינו כי הצרה הגיעה לבני ישראל כדי לעוררם לתפילה. הקושי נועד כדי לחזק את הקשר והקרבה עם ה', והקשר הנפלא הזה הממלא אותנו ונותן לנו כוחות של שמחה והתמודדות מגיע לנו בזכות התפילה.

. אם לא – הוא יכול לנער אותנו כדי שניזכר בקיומו, החל מניעור 'קל' (כמו התנגשות קלה בשלחן) ועד ניעורים גדולים יותר חלילה.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:אבןקשרכבשההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה