אמונה

שבילי האמונה: כך תעזרי לבעלך ללמוד תורה כמה שיותר

כדאי חשוב וחובה לדאוג לזמני איכות בשביל הקשר הזוגי שחשוב מאד כדי שיהיו בבית תורה שלום ושמחה, אך לעשות הכל כדי שזה שלא יבוא על חשבון שעות לימוד התורה

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

כיצד נתמוך בלימוד הבעל?

  • תפקיד האשה הוא להיות עזר כנגדו

תפקידה של האשה לספק את צרכיו הגשמיים למען התעלותו הרוחנית. הגמרא (יבמות סג, א) מביאה שיח מענין בין רבי יוסי לאליהו הנביא: "אשכחיה רבי יוסי לאליהו אמר ליה כתיב אעשה לו עזר, במה אשה עוזרתו לאדם?"

אומר לו אליהו הנביא: "אמר ליה (אמר לו), אדם מביא חיטין, חיטין כוסס? פשתן, פשתן לובש? לא נמצאת מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו?" אליהו הנביא מבהיר לר' יוסי: אדם אינו יכול לאכול חיטים כמות שהן וללבוש את הפשתן כפי שהוא גדל בשדה. יש להפוך את החיטים ללחם מזין, ואת הפשתן לבגדים. זהו תפקידה של האישה (גם אם היום זה בדרכים אחרות ואיננו מתעסקות בחיטים ובפשתן), לדאוג לבעל לצרכיו הגשמיים בכל תחום ובכל עניין, רק כך הוא יכול לגדול ולהצליח בתורה ובעבודת ה'.

אשה בריאה בנפשה, שמחה וחפצה לקיים תפקידה נאמנה. זוהי זכות עבורה ושכרה בצדה, חדוות היצירה במאכלים, המחמאות שהיא קוטפת על הדרך מבני המשפחה, והעיקר – השכר שהיא מקבלת על הלימוד כאילו היא למדה בעצמה, כי עשתה הכל למען מטרה קדושה זו. צדיקים אומרים שכשהבעל לומד, הנשמה של האשה לומדת יחד אתו.

  • תמיכת האשה בתורת הבעל בכך שלא תפריע לבעל כשלומד

לכאורה כשהבעל לומד בבית, ניתן להפריע לו פה ושם, הרי אין לו בוס על הראש... עלינו לדעת שלימוד התורה חשוב לא פחות מהעבודה הכי רווחית. אילו היה בפגישה עסקית שמניבה מיליונים, גם היית מפריעה לו? זה צריך להיות המדד.

דברים נוקבים אומר המהר"ל: כשאדם לומד, ה' לומד ושונה כנגדו. אם כן כשמפריעים לבעל כשהוא לומד, מפריעים לשכינה ללמוד.

כך גם כאשר יש שאלה האם הוא ייעדר מן הכולל לצורך מסוים, שהאצבע לא תהיה 'קלה על ההדק'. להתייחס לזה כמו להעדרות מן העבודה. וכפי דבריו של ראש כולל חשוב: אני יכול להעיד שכשחסר אברך אחד בכולל, כל הכולל חסר.

 

עוון ביטול תורה חמור עד מאד

כשנדע כמה עוון ביטול תורה הוא חמור, נזהר יותר מלהפריע לו, רבנו יונה בשערי תשובה (שער ג אות יד), הביא ראיה לחומרת ביטול תורה, שהרי מצינו במקדש ראשון שויתר הקב"ה על עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ולא ויתר על ביטול תורה, שנאמר "על מה אבדה הארץ, ויאמר ה' על עזבם את תורתי". וכן כתב בשלחן ערוך הרב (ה' תלמוד תורה פרק ד ס"ז).

כדאי חשוב וחובה לדאוג לזמני איכות בשביל הקשר הזוגי שחשוב מאד כדי שיהיו בבית תורה שלום ושמחה, אך לעשות הכל כדי שזה שלא יבוא על חשבון שעות לימוד התורה. אשה שאינה מסוגלת להמנע מלהפריע לבעל על כל ענין קטן, לפעמים זה מחוסר שלום בית ומחוסר בטחון בקשר, ולפעמים בשל תלות רגשית, שהיא ענין המצריך ייעוץ וטיפול. לפעמים אולי היא לא יודעת מספיק מה ערכם של תורה ולומדיה כפי שנבאר בהמשך.

כמובן במקרי חרום – לידה, או מחלה של אחד מבני המשפחה – או דבר דחוף אחר, יש לנהוג בשכל ישר משני הצדדים. התורה היא "וחי בהם".

כשאברכים רצו ליזום סדר לימוד בערב שבת לפני הדלקת נרות, התנגד לכך הרב שטיינמן זצ"ל באמרו: "הזמן שטרם הדלקת הנרות הוא הזמן הלחוץ ביותר בבית במשך השבוע, וזוהי אכזריות להשאיר כך את האשה לבד. מי שרוצה ללמוד ואשתו רוצה ומסוגלת שהוא ילמד בזמן זה – תבוא עליו ברכה. אבל לקבוע סדר לזה בשום אופן לא. מי שבכל זאת רוצה, שיחשוב בלימוד...".

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:לימוד תורההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה