אמונה

שבילי האמונה: להתחזק בלימוד תורה – התורה מגנה ומצילה

השמירה הגדולה לאוטובוס היא לימוד בו ובפרט בחברותא. ואז האוטובוס נהפך לבית מדרש. ואם המרצחים ימ"ש רוצים לפגוע באוטובוס, זה לא אוטובוס, זה בית מדרש, ובית מדרש לא מתפוצץ

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

חיזוק בלימוד התורה יש בו כח למנוע אסונות. נראה בהמשך מהו החלק שלנו הנשים בתורה, אך ראשית נראה כמה התורה מגנה ומצילה.

לימוד התורה מגן ממלאך המוות. אומר רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: "זה ב'סור מרע', אבל יש גם 'עשה טוב': דבר ראשון שעלינו לעשות הוא ללמוד, לחשוב על קושיא, לשנן פרק משניות, ותורה מגנא ומצלא. וכך אמרו חז"ל במכות: אמר רבי יוחנן, מנין לדברי תורה שהן קולטים [מגינים], שנאמר את בצר במדבר, וכתיב בתריה, וזאת התורה, מאי קולטים ממלאך המוות, בפרט כשלומדים בקול רם, ובפרט כשנוסעים באוטובוס לומר איזה דבר תורה בקול רם, שזהו ההגנה הטובה ביותר, ואין לך שמירה גדולה מזו, של לימוד שיעור בקול רם."

התורה מגנה יותר מכל מערכת הגנה בעולם: "תתן לראשך לווית חן עטרת תפארת תמגנך" (משלי ד, ט).

אומר יעקב לעשו: "עם לבן גרתי" (בראשית לב, ה) אומר על כך רש"י: עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי. גרת"י – אותיות תרי"ג. אומר בעל ערוגות הבושם: יעקב רמז לעשו: "מצוות שמרתי אבל ללמוד לא הצלחתי, כי לבן לא נתן לי, אם הייתי מצליח ללמוד אצל לבן, לא הייתי מפחד ממך ולא הייתי מביא לך מתנות, כי הייתי סומך על הגנת התורה."

במלחמת לבנון הראשונה התכוננו לקראת מבצע צבאי קשה ומסובך, שבמסגרתו היו מטוסים צריכים לחדור לשטח סוריה. הרמטכ"ל דאז רפאל איתן התקשר לרב שך: כבוד הרב, יש מבצע מסוכן, אנחנו רוצים שבישיבת פוניבז' ילמדו תורה, שהמבצע יצליח.

היתה שעת מנוחת צהריים, הרב שך עבר מחדר לחדר, אומר לכולם לקום: יש מבצע מסובך, צריך לקום ולהתפלל על החיילים שיצליחו. כל הישיבה קמה להתפלל. בחסדי ה' המבצע הצליח, והשמידו סוללות טילים שאיימו על ישראל.

אומר לנו הפסוק: "עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים" (תהלים קכב, ב). אומר על כך המדרש: אמר דוד: "מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלים שעוסקים בתורה." (מכות י, א) בזכות התורה מצליחים בני ישראל במלחמה.

לימוד התורה מגן על עם ישראל כולו, ואכן, רואים שרבים מהארועים הבטחוניים מתרחשים בבין הזמנים, תקופה שבה יש התרופפות בלימוד התורה.

לימוד התורה מגן על היוצאים למלחמה. כך רואים בתורה שלפני המלחמה לקח משה רבנו אלף למטֶה – אלף למטֶה. אלף לתורה, אלף למלחמה. משה רבנו הבין שבנוסף לאנשים היוצאים לקרב, חייבים לגייס לומדי תורה המגנים על היוצאים לקרב.

התורה מגנה על יושבי הבית שבו לומדים אותה, – וכדברי הגמרא: "כל בית שנשמעין בו דברי תורה בלילה, שוב אינו נחרב." (עירובין יח, ב).

על הגמרא הנ"ל מפרש ה"בן איש חי" זצ"ל: 'נשמעים', הכוונה שהוא לומד בקול והאישה שומעת, אפילו היא לא מבינה. בית שיש בו תורה יש בו הגנה.

לימוד תורה באוטובוס, בפרט בחברותא, מציל מפיגוע

כך אמר רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: "השמירה הגדולה לאוטובוס היא לימוד בו ובפרט בחברותא. ואז האוטובוס נהפך לבית מדרש. ואם המרצחים ימ"ש רוצים לפגוע באוטובוס, זה לא אוטובוס, זה בית מדרש, ובית מדרש לא מתפוצץ, וממילא תתבטל מחשבתם הרעה בעזרת ה'."

מעשה שהיה. שני אברכים ישבו באוטובוס, והנה עולה אדם בתחנה כלשהי. צורת התנהגותו עוררה חשד והם פחדו. אמר אחד מהם לחברו: בוא נלמד יחד. פתחו גמרת כיס והחלו ללמוד. במחסום עלה חייל, הוריד את החשוד, ואכן התברר שהיתה לו סכין עליו ותכנן פיגוע דקירה. המחבל הודה: "רציתי לדקור, אבל הרגשתי שלא נותנים לי..."

ואין בכך כל פלא, כולנו מכירים את הסיפור על דוד המלך, יש בו המחשה חיה לנושא זה: דוד המלך ידע שהוא ילך לעולמו ביום השבת, ישב במשך כל השבת והגה בתורה. בהגיע עתו ללכת מן העולם, לא יכול היה מלאך המוות לגשת אליו ולשלוט בו, שכן הוא לא פסק ממשנתו. מה עשה?

היה שם גן מאחורי ביתו של דוד, הרעיש מלאך המוות וניער את האילנות, יצא דוד המלך לראות מהו מקור הרעש. באותו רגע פסק מלימודו, עלה במדרגה, נשברה היא תחתיו ויצאה נשמתו (שבת ל, א).

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:לימוד תורההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה