בריאות ונפש

דרכי התמודדות וטיפול בהפרעות קשב וריכוז: מוטיבציה (=הנעה)

כיצד נבנה מוטיבציה אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז? ולמה זה בכלל חשוב עבורם?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

המוטיבציה עוזרת להפעיל כל אדם, ובפרט, ילדים, ובמיוחד ילדי הפרעת קשב וריכוז.

אחת האפשרויות להפעלה היא על ידי הצבת אתגרים. את האתגרים יש לחלק למנות קטנות, כי הרי יש להם מעט מאד קשב, ואם האתגר יהיה קטן, הם יוכלו גם עם מעט הקשב שיש להם להצליח במשימה. אם אכן הם הצליחו לבצע את המשימה, הם יחוו חוויה נעימה שיש להם את הכח ואת היכולת גם להתמודד וגם להצליח, וזו נקראת "חוויה של הצלחה". כל חוויה כזו מזמינה אחריה עוד אחת... ועוד אחת... וכן הלאה... וכך באטיות הם בונים את עצמם ואת הדימוי העצמי החיובי שלהם, וזה עצמו נותן להם דחיפה נוספת לפעול.

בשלבים הראשוניים, האתגרים חייבים להיות קטנים! ורק לאחר שישנה התקדמות, אפשר גם להגדיל את המטלות והאתגרים.

דוגמאות לאתגרים קטנים: כשיש מבחן לכולם, הם יקבלו רק שאלה אחת, או- רק שאלה ראשונה, או- שאלה אחרת בכלל, ולשאול אותם רק על דבר שודאי למורה שהם יודעים היטב, ול'הציף' להם שהצליחו! (לא לנסות לשכנע אותם שאם יתאמצו תמיד, גם יצליחו, אלא רק: 'הוטלה עליכם משימה, וביצעתם אותה, ובהצלחה'!).

וכן יעשו הורים הלומדים עם ילדיהם בעלי הפרעת קשב. ישאלו אותם רק מה שהם ודאי יודעים היטב, ולא יבחנו אותם וידקדקו עמם בפרטים, וכל זאת על מנת שהילדים יחוו חוויה טובה ונעימה בלימוד עם ההורים.

כיצד המוטיבציה מצליחה להפעיל? היא גורמת לגיוס מעט הקשב המצוי, ועל ידי כך הם מצליחים לתפקד.

הנאה

ומה גורם למוטיבציה עצמה? ההנאה הנגרמת!

כאשר החניכים צופים שבמטלה שיבצעו יהיה להם עניין רב וגירוי גדול, זה גורם להם להנאה, והנאה זו גורמת להם להנעה ולרצון לבצע המשימה. ולכן, רצוי מאד מאד להכניס לפעילויות שלהם מוטיבים שיהוו חוויה של הנאה, כגון: לאתגר בשאלות, חידות, מטלות, וכדומה. פעילות זו כמובן דורשת מבעלי הסמכות לחשוב כל הזמן איך ליצור עניין עבורם!

לימוד בגמרא שורה אחר שורה הינו לימוד מונוטוני, וזה עלול להיות משעמם עבורם! עדיף ללמוד איתם באופנים אחרים: ללמוד בעל פה, או- בסיפור חוויתי עם שאלות הכוונה והבנה, ואחר כך להראות להם בגמרא את השאלה ואת התשובה.

מה הרווח בלימוד באופן הזה? שכשהיה להם אתגר, הם למדו, והיה להם מעניין ומגרה, ואחר כך, כשהם רואים זאת בתוך הגמרא, כבר עשינו 'הטרמה' (מלשון "טרם", לפני, הכנה), הכנו את הקרקע ללימוד הזה וממילא, גם יסכימו, וגם יתרכזו בלימוד בתוך הגמרא.

אחד הדברים הגורמים הנאה היא התחרותיות. יש להיזהר שהתחרותיות לא תהא על חשבון החלשים, ולדאוג להם לאתגרים המתאימים להם, כדי שגם הם יזכו לחוות חוויות של הצלחה.

חונכים הלומדים עם תלמידים בעלי הפרעת הקשב ישתדלו גם הם להכניס מוטיבים של הנאה והצלחה בתוך פעילותם.

המאמר נלקח מתוך הספר – "ADHD אפשר להתמודד", מאת אברהם קלברמן. לרכישת הספר בהידברות שופס הקליקו כאן.

למאמרים ותכנים נוספים בנושאי בעיות קשב וריכוז הקליקו כאן.

תגיות:קשב וריכוזאפשר להתמודד ADHDאברהם קלברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה