בריאות ונפש

על אבחונים אנושיים להפרעות קשב וריכוז: האבחון הדידקטי

מהו האבחון הדידקטי, איך מבצעים אותו ומהם היתרונות – והחסרונות – שיש בו?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

אבחון דידקטי הוא תהליך אבחוני המיועד לאיתור ואפיון של לקויות למידה ותסמיני הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידים. מופנים אליו תלמידים שהתעורר לגביהם החשד כי הם סובלים מהפרעות קשב וריכוז לאחר שחוו קשיים והישגים נמוכים בלימודיהם. פרט לאבחון עצמו, בסיום התהליך מוגש דווח מפורט ובו המלצות לטיפול בבעיות השונות. המבחן משמש את בית הספר בו לומד הנבדק, ובעקבות ההמלצות המוגשות לוועדה הבית ספרית ניתן לספק לתלמיד התאמות מיוחדות בלימודים.

 

תהליך ביצוע המבחן

המבחן הדידקטי מתבצע על ידי פגישה אחת או מספר פגישות שאורכות בסך הכל בין ארבע לשש שעות, בהתאם לצורך ובהתאם למורכבות של הקשיים. במהלך הפגישה משתמש המאבחן בכלי אבחון שונים ובסופו של דבר משווה בין ההישגים של התלמיד במבחנים השונים לבין ההתפלגות הנורמלית באוכלוסייה, ובהתאם לכך כותב את המלצותיו.

המבחן תקף לחמש שנים והתוצאות מוגשות במקביל הן להורי הילד והן לבית הספר בו הוא לומד. מסגרת הלימודים מחוייבת לעשות כל שביכולתה על מנת לאמץ וליישם את ההמלצות שנכללות בדווח הסופי המוגש על ידי המאבחן.

התחומים הלימודיים הנבדקים במבחן זה הם קריאה וכתיבה, תפיסה שמיעתית וחזותית, תפקודי זיכרון מגוונים, תפקודי שפה, סגנונות עבודה (=קצב, יכולות התארגנות, אסטרטגיות למידה) ועוד.

 

היתרונות והחסרונות של המבחן

היתרונות של המבחן באים לידי ביטוי בכך שבניגוד למבחנים ממוחשבים, קשה יותר להערים עליו. הבוחן הוא איש מקצוע שהוסמך והוכשר לכך, ויש ביכולתו לזהות את הליקויים האמתיים ולהפריד אותם מניסיונות לבצע מניפולציות (=הערמות) במצב הקיים. בנוסף: אבחון זה מספק תמונה רחבה מאד של נקודות החוזקה והחולשה בתחום כישורי הלמידה.

החסרונות של המבחן: מדובר על מבחן שבוחן רק אספקטים מסוימים בהפרעות הקשב והריכוז ומתעלם מאספקטים רבים אחרים. בניגוד לאבחון הפסיכודידקטי,  שמתבצע לרוב על ידי פסיכולוג, המבחן הדידקטי מבוצע על ידי איש הוראה, ובהתאם לכך לא נלקחים בחשבון גורמים נוספים העלולים להשפיע על ההפרעה, כגון: גורמים נפשיים או קוגניטיביים.

דבר נוסף: במבחן נמצאים רק הבודק והנבדק, ואין מצויות הסחות הדעת הרבות הנמצאות בכתה, ולכן אי אפשר להתייחס לתוצאות בצורה אמינה.

חיסרון נוסף הוא אורכו של המבחן.

המאמר נלקח מתוך הספר – "ADHD אפשר להתמודד", מאת אברהם קלברמן. לרכישת הספר בהידברות שופס הקליקו כאן.

למאמרים ותכנים נוספים בנושאי בעיות קשב וריכוז הקליקו כאן.

תגיות:קשב וריכוזאפשר להתמודד ADHDאברהם קלברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה