אמונה

שבילי האמונה: חובה להעריך את הילד ללא תנאים

חובה שהילד ירגיש שלא משנה אילו כשרונות יהיו בו וכמה הוא יצליח בלימוד, מה שלא יהיה – אנחנו לעולם נאהב ונעריך אותו

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

כדי להצליח בחינוך חובה להעריך את הילד מבפנים בלי שום תנאים, לא לראות רק כשרון וחיצוניות אלא לזהות את הפנימיות העמוקה שבו, מיהו באמת ומה הוא יכול להיות. להראות לילדים את הטוב שבכל אחד מהם, לזכור את צלם האלוקים שבהם, את החשיבות של כל אחד מהם – בן של ה', זה הערך שלו האמתי בלי תנאי.

חובה שהילד ירגיש שלא משנה אילו כשרונות יהיו בו וכמה הוא יצליח בלימוד, מה שלא יהיה אנחנו לעולם נאהב ונעריך אותו. מהמקום הזה שמאמינים בו ואוהבים ללא תנאי הוא לא יהיה מסוגל לבגוד בערכים שהנחלנו לו, במצוות, בבורא. ילד שהתרחק, אם הוא מרגיש אהוב ללא תנאי, הוא יחזור.

כך נוהג ה' עם בני ישראל ואומר: בין כך ובין כך בני הם – ה' אוהב אותנו כבנים בכל מצב. ה' מחכה שנחזור בתשובה, אך אהבתו לא נפגמת בכל מצב שהוא.

בגמרא קידושין (לו, א) יש מחלוקת בין רבי יהודה ורבי מאיר, רבי יהודה אומר: "בנים אתם לה' אלהיכם, בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים אתם קרוים בנים, אין אתם נוהגים מנהג בנים אין אתם קרוים בנים" – רק כשעם ישראל נוהגים כראוי הם נקראים בנים לה', אך רבי מאיר סובר: "בין כך ובין כך אתם קרוים בנים." (ספרי דברים ראה צו) – בכל מצב שיהודי נמצא הוא עדיין נשאר בן של ה'. בדרך כלל כשרבי יהודה ורבי מאיר חולקים, הולכים לפי רבי יהודה, אך כאן במחלוקת זו הולכים לפי רבי מאיר ופוסקים ש"בין כך ובין כך אתם קרוים בנים". יהודי בכל מצב נשאר בן אהוב של אביו שבשמים!

ואומרים צדיקים שלא סתם אנו קוראים 'אלקא דמאיר ענני' – למה דוקא מזכירים את רבי מאיר? כי לפעמים אנחנו פונים בתפילה לה' ולא כל כך ראויים, ואז אנו מזכירים את רבי מאיר – ומזכירים את הסברא שפסקו על פיו ש"בין כך ובין כך אתם קרוים בנים", ובכך מבקשים מה' שגם אם איננו ראויים יענה לנו כאב לבן ויתן לנו את מבוקשנו. (הגה"ק ר' יעקב שאלתיאל ניניו, "אמת ליעקב" מע' ר' אות עד)

כך עלינו לנהוג בדרך של ה', שגם אם הילד התרחק או לא אינו הולך בדיוק באותה דרך שבה רצינו, הוא עדיין נשאר בן יקר ואהוב, זה מה שישאיר אותו קרוב.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הערכההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה