אמונה

משנה מקום משנה מזל – בכוח הדמיון

ברגע שאדם מדמיין אירוע בצורה עוצמתית, תת-המודע יקבל זאת כמציאות וייצר רגשות וגם ייצור שינויים בגוף בהתאם לכך

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

כח הדמיון הוא כח חזק מאד, שדרכו נוכל להשפיע רבות על ההתמודדות שלנו עם הניסיונות.

ההשפעה החזקה של הדמיון

ע"פ המלבי"ם, בכח האדם לברוא עולמות דרך דמיונו ולהשפיע על כל הבריאה (מלבי"ם בראשית ב, ז).

הדמיון מביא את האדם להרגיש במוחש כאילו הוא נמצא במקום שאותו הוא מדמיין, ויש לכך השפעה רבה. חז"ל אומרים "משנה מקום משנה מזל" (ראש השנה טז, ב), ומסביר הרשב"א שאין הכוונה לשינוי המקום הפיזי אלא די לשנות את המקום דרך המחשבה, ובכך אפשר לשנות את המזל.

כמו כן הדמיון מפעיל את כל גופו של האדם ואת התגובות שלו ויכול להביא אותו לפעול יותר טוב בכיוון של שינוי חיובי. ניתן להקשיב לדיסקים להרפיה שמביאים אותנו לחוש בחיק הטבע ולהרגע, ומהמקום הזה לעשות שינוי חיובי מתוך ההרגשה הטובה.

הדמיון נותן כוחות להתמודד. אדם נמצא היכן שמחשבתו נמצאת. גם אדם שסובל, אם הוא מדמיין שהוא נמצא במקום טוב, ירגיש הקלה.

גם שימוש בדימויים חיוביים משפיע מאד, כי הוא מעורר את הדמיון ומשפיע חזק על תת-המודע, לכן נזהר מלהשתמש בדימויים שליליים, כגון אני סחוטה כמו סמרטוט, אני מרגישה כמו בלון שהתפוצץ... נשתמש בדימויים חיוביים כגון, אני מרגישה מלאת כוחות כמו מנוע, אני שופעת רעיונות כמו נהר וכן הלאה.

איך פועל הדמיון כל כך חזק על האדם?

הסופר המדעי מייקל טלבוט כותב בספרו שתת-המודע של האדם אינו מבדיל בין דמיון למציאות, ולכן ברגע שאדם מדמיין אירוע בצורה עוצמתית, תת-המודע יקבל זאת כמציאות וייצר רגשות וגם ייצור שינויים בגוף בהתאם לכך. לדוגמא אם מדמיינים אירוע מפחיד, הגוף מגיב ממש כאילו הוא חווה זאת, האדם מתחיל לפעמים לרעוד, להסתחרר, להזיע וכן הלאה. אנשים יצאו ממחלות בעזרת הכלי היקר הזה.

ג'וזף לדו מסביר כיצד זה קורה מבחינת פיזית: יש חלק במוח שנקרא בלוטת השקד, שנמצא בחלק הלא מודע של המוח, והוא ממונה על כל הפעולות האוטומטיות, כגון הנשימה, פעימות הלב וכו', בלוטת השקד היא שמחליטה לפעול באופן אוטומטי והיא יכולה לפעמים לחטוף את הבחירה של האדם ברגע הראשון עד שהמודע קולט מה שקורה, ואז האדם מתעשת.

כשרואים מראה מסוים או צליל מסוים, המידע מגיע מהר לבלוטת השקד שם משכן הרגשות, ורק לאחר מכן למודע – לחלק השכלי, ולכן בשלב ראשון, האדם מגיב באופן אוטומטי לפי המידע שנמצא בתת-המודע ולפי הרגש, לדוגמא, לפעמים צוחקים או בוכים גם אם זה לא מתאים, ואז אחרי זמן קצר, המודע קולט מה שקורה והאדם חוזר לשלוט על עצמו ולפעול על פי בחירה.

כאמור, התת מודע מתרגם את הדמיון ואת הזכרון כאילו הם קורים במציאות, ולכן אם פתאום האדם רואה בדמיון או נזכר שחווה בדמיון אירוע מסוים – בלוטת השקד תגיב כאילו זה קורה עכשיו ותפעיל את הגוף בהתאם. אם לא נתרכז, הדבר יחלוף אחרי כמה דקות. כדי שהדמיון ישפיע עלינו, נתרכז לזמן ממושך, נשתיק את המודע, נעצום עיניים, ניכנס חזק לדמיון כאילו הוא המציאות הממשית – אז תהיה לכך השפעה בגוף ובנפש וגם על חיינו.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונהכח הדמיון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה