אמונה

שבילי האמונה: איך נגיע לחשיבה חיובית?

אם המחשבה החיובית יכולה כל כך להשפיע לטובה ולעזור לנו בהתמודדות עם הנסיון, ואף להקל על הנסיון ולהביא לנו ישועות, בודאי נרצה להשקיע בכך

אא

ה' ברא את העולם כך שהוא פועל בהתאם לאופן פעולת האדם. כך מסביר ר' חיים מוולוז'ין זצ"ל בספרו נפש החיים על הפסוק בתהילים: "ה' צלך על יד ימינך" (קכא, ה) – שה' מתנהג עם האדם כמו צל. כמו שאדם מתנהג למטה בעולם הזה כך ה' מַטֶה את כל העולמות כנגדו. וכך הוא כותב: "וזה הפירוש בדברי דוד המלך שאמר ה' צלך על יד ימינך, היינו שכמו שנטיית הצל של איזה דבר הוא מכוון רק כפי תנועת אותו הדבר לאן הוא נוטה [כפי שהצל זז רק לפי התזוזה של העצם שמשתקף בו], כך בדמיון זה ממש מתנהג עמנו וה' כביכול שהבורא יתברך שמו שהוא מַטֶה את כל העולמות כולם כפי תנועת ונטיית מחשבות האדם. על זה נאמר ה' צלך על יד ימינך – מה צלך אם אתה צוחק לו הוא צוחק לך, ואם אתה בוכה הוא בוכה לך, ואם אתה מראה לו פנים זעומות או מוסברות אף הוא נותן לך בדיוק כך, אף הבורא יתברך שמו מתנהג עמך כצל, שכשם שאתה עמו כך הוא עמך."

ואומר ר' חיים מוולוז'ין ששמו של ה' מרמז על כך שכפי שהאדם מתנהג – כך מתנהג אתו ה': "וכך מפורש במדרש אמר לו הבורא יתברך למשה אמור להם לישראל כי שמי אהיה אשר אהיה, מהו אהיה אשר אהיה? כשם שאתה עמי כך אני עמך, וכך כתוב בספר הזוהר פרשת תצוה."

ר' חיים מוולוז'ין ממשיך ואומר לנו כמה צריך להיזהר להיות בשמחה כי כך יתנהגו אתנו משמים: "בוא וראה עולם התחתון עומד תמיד לקבל והעומד העליון אינו משפיע על העולם התחתון אלא כפי שהעולם התחתון עומד, אם אתה עומד בהארת פנים מלמטה כך גם מאירים לך מלמעלה. אם אתה עומד מלמטה בעצבות נותנים לך כנגדך עצבות באופן של דין כי שמחת האדם מלמטה מושכת אחריו שמחה אחרת נוספת מלמעלה." כמה עלינו להשקיע בשמחה ולשמוח, כי כך כאשר נשמח כאן למטה, נעורר שם למעלה שמחה נוספת.

אם המחשבה החיובית יכולה כל כך להשפיע לטובה ולעזור לנו בהתמודדות עם הנסיון, ואף להקל על הנסיון ולהביא לנו ישועות, בודאי נרצה להשקיע בכך, איך נעשה זאת?

כיצד נגיע לחשיבה חיובית?

א. סור מרע – לסלק מחשבות שליליות: כפי שהרחבנו בסעיף זה של החשיבה החיובית בנקודה של המקור למחשבות השליליות, נטיית האדם באופן טבעי היא לחשוב שלילי, ולכן עלינו לעבוד על סילוק מחשבות שליליות שמפריעות לחשיבה החיובית. עייני שם בדרכים שהבאנו כיצד להסיר מחשבות שליליות ובחרי עצות שנראות לך מתאימות לאופייך ולנטייתך.

ב. להרגיל את המוח להגיב במשפטים חיוביים: משפט שלילי יוצר מאבק בגוף וגורם להפרשת קורטיזול שמשפיע לרעה על הגוף, משפטים קיצוניים משביתים את יכולת החשיבה. נרגיל את המוח להגיב חיובי, כגון: "אמנם זהו אתגר, אבל ה' נתן לי כוחות להתמודד עם זה, ובעזרתו יתברך אצליח." וכן הלאה.

זה דורש עבודה עקבית ושינוי תפיסה ומחשבה, ובע"ה עם תרגול, אמונה ועקביות נצליח לשנות את הדפוס המחשבתי וממילא בהמשך גם את דפוס ההתנהגות.

ג. נחליף מילים שליליות לחיוביות: מילים קשות משדרות תדר רגשי שלילי ומשפיעות על האמונה הפנימית ועל ההתייחסות שלנו, לְשׁוֹנָאִים (אנשים שחוקרים את השפה) ביצעו מחקרים על כוחן של מילים לעצב את ההתנהגויות שלנו והוכיחו ללא ספק שאנו מעוצבים על ידי השפה שלנו. (הרחבתי על כח השפעתה של המילה בספרי "שבילי השלום")

נחליף מילים קשות ושליליות במילים מרוככות וחיוביות יותר שישפיעו עלינו לטובה.

אפשר לעשות זאת דרך תרגיל:

  •  לעקוב במשך היום ולשים לב למילים שליליות שהשתמשנו בהן.
  •  לרשום אותן בדף.
  •  לכתוב ליד כל מילה באיזו מילה חיובית או מרוככת נוכל להחליף אותה.
  •  לקרוא את רשימת המילים החיוביות ולהחליף לאט לאט את אוצר המילים שלנו.

ד. לתרגל תאור רגשות בצורה חיובית – תיאור רגשות משפיע מאד על האדם ומעצב את אישיותו. המילים שאנו מקשרים לחוויה הופכים לחוויה שנצרבת בתת המודע, לכן כדאי לתאר את הרגשות המתלוות למאורע בצורה חיובית ואז החוויה תיצרב במוח באופן חיובי.

ה. לראות בקושי – אתגר: חשיבה חיובית לא משלה את עצמה שלא יהיו קשיים, אלא רואה בקשיים אתגר ובטוחה שה' נתן בנו הכוחות להתמודד עם האתגר. נתבונן באנשים שעברו אתגרים בהצלחה, כמה סיפוק יש להם וכמה כוחות הם גילו בתוכם, ונאמין שגם אנו מסוגלים. נאמין שנזכה להיות מ"הזורעים בדמעה ברינה יקצורו". אתגר פירושו לנסות שוב ושוב. תומס אדיסון ממציא החשמל ערך כ-3000 ניסויים עד שהצליח לייצר את נורת החשמל הראשונה. כשנשאל איך הצליח להתמיד במשימה אמר, שמכל כישלון למד איך לא מייצרים חשמל. כך שכל כישלון היה לימוד בדרך.

ו. לדמיין איך הבעיה נפתרת: במקום לדאוג ולהציף הראש במחשבות שליליות על הבעיה, נדמיין פתרונות לבעיה, נדמיין לפרטי פרטים איך היא נפתרת והדברים מסתדרים.

ז. לכתוב תסריט התמודדות: לדמיין ולתאר בכתב איך אנחנו מצליחים להתמודד עם האתגר, איך אנחנו פועלים, מה אנחנו מרגישים ואיך אנחנו מתמודדים. הדבר נותן כוחות.

ח. שינון משפטים מחזקים – כדי שהמחשבה החיובית והאמונה יפעלו, עליהן להיות חזקים ולהפוך לאמונה תת הכרתית חזקה ועוצמתית, שתהפוך לחלק מהאדם – לכן עלינו לשנן משפטים מחזקים לתת המודע ולהחדיר בתוכנו אמונות מעצימות, על כך נראה בשתי הנקודות הבאות.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:חשיבה חיוביתהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה