אמונה

שבילי האמונה: הכל לפי התכנית – התכנית האלוקית שבורא עולם הכין עבורנו

האמונה מחזירה אותנו לאיזון, משיבה לנו את המבט הנכון. ה' מתאים לכל אחד את ה'חבילה' שהכי מתאימה לו ולתיקונו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ר' לייבל הומינר, יהודי חסידי שעבר את השואה על כל מוראותיה – איבד אישה עם ילדים ועבר חמש שנות סבל בל יתואר במחנות ההשמדה השונים, כאשר נשאל "מה שלומך?" או "מה נשמע?" היה עונה: "הכל לפי התכנית"...

התשובה הזו מצמררת ומעמידה אותנו על השקפה יהודית נכונה ואמתית – מה שלומך? מה נשמע? הכל לפי התכנית – אותה תכנית אלוקית שבורא העולם הכין עבורנו, אותה תכנית שהוא מכיר ויודע שהיא טובה עבורנו, אותה תכנית מוליכה אותנו, מקימה אותנו בבוקר, מעבירה את סדר היום שלנו, ומשכיבה אותנו לעת ערב עם רשמים של התכנית היומית... אותה תכנית שפעמים רבות לא צפינו, לא ידענו, ולא תמיד גם היא נראית מיד בטובתה, אך בורא העולם, יוצר האדם, המבין ויודע מראשית ועד אחרית, התאים אותה באופן מיטבי עבורנו.

ומי ענה תשובה כזו? יהודי שראה קושי וסבל ועינוי ומכאוב – ואף על פי כן! בכל עת הוא התהלך שלֵו, שהרי כל מאן דעביד רחמנא – לטב עביד, גם אם איננו רואים את הטובה והברכה.

זה לא סותר שיש לפעמים צער וכאב של התמודדות. האמונה מחזירה אותנו לאיזון, משיבה לנו את המבט הנכון. ה' מתאים לכל אחד את ה'חבילה' שהכי מתאימה לו ולתיקונו.

שבור ורצוץ הגיע אדם אל הרב והתלונן על צרותיו. אמר לו הרב: "יש עוד כמה שהגיעו אלי ובפיהם טענות דומות. בואו הנה מחר כולכם, הביאו איש איש את חבילת צרותיו, ונסו להחליף זה עם זה. כל אחד יוכל לבחור את החבילה שמוצאת חן בעיניו".

למחרת הגיעו כולם לבית הרב. פתח כל אחד מהם את שק צרותיו, פירט אותו לפרטי פרטיו וציפה שמישהו ייקח ממנו את השק ויציע לו את שקו בתמורה.

למרבה הפלא, עד מהרה צרר כל אחד מהם את שקו שלו ומיהר לעזוב את המקום, בטרם ידרוש ממנו מישהו להחליף את שקו עמו...

ר' בונים מפשיסחא זצ"ל אומר במליצה על לשון הפסוק: "ויראו ויקחו איש מטהו" (במדבר יז, כד) – כל נשיא לקח את מטהו. באותו אופן, כאשר יניחו אנשים את חבילותיהם – לבסוף ייקח כל אחד יקח בחזרה את שלו המותאם לו ומלווה אותו בחייו...

עוד נתחזק בכך שה' אתנו כשקשה – דוקא אז אנחנו הוא קרוב אלינו יותר.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונההתכנית האלוקית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה